حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
گفتگوی تفصیلی با عضو هیات‌ علمی دانشگاه لرستان؛

۱۲ فروردین تجلی مردم سالاری دینی است

۱۲ فروردین تجلی مردم سالاری دینی است

عضو هیات‌ علمی دانشگاه لرستان گفت: ۱۲ فروردین تجلی مردم سالاری دینی و روزی تاریخی به عنوان یوم‌الله در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، یکی از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ انقلاب اسلامی ایران روز ۱۲ فروردین است که همه ملت ایران یکپارچه و متحد به ندای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران لبیک گفته و به پای صندوق‌های رای آمدند. در ۱۲ فروردین سال ۵۸ ملت ایران گام بلندی برای استحکام و استمرار انقلاب اسلامی ایران برداشتند و با رای «آری» به جمهوی اسلامی ایران، نشان دادند که ملت ایران خودشان برای سرنوشت کشور تصمیم می‌گیرند و اجازه دخالت بیگانگان را در امور کشور نخواهند داد.

در ۲۲ بهمن سال ۵۷ بود که مبارزات ملت ایران پس از سال‌ها تلاش و ایستادگی و در صحنه بودن، به ثمر نشست و حکومتی اسلامی و دینی شکل گرفت، ملت ایران از ظلم و ستم حکومت پهلوی که تبعیض و خودخواهی و ظلم مهم‌ترین شاخصه آن بود، خسته شده بودند از همین رو سال‌ها مقاومت کردند و با ایستادگی خود به حکومت پهلوی پایان دادند و نظام جمهوری اسلامی ایران به پیروزی رسید.

مدتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) در روز ۱۲ فروردین از مردم خواستند که به پای صندوق‌های رای بروند و به جمهوری اسلامی ایران در یک کلمه آری یا نه، رای خود را به صندوق‌ها بیندازند و ملت ایران در این روز تجلی اراده خود را به نمایش گذاشت.

حالا سال‌ها از آن روز می‌گذرد و ملت ایران در همه صحنه‌های مختلف و انتخابات حضور پرشور داشته و با حضور خود به همه دنیا نشان داده که پای استمرار انقلاب اسلامی ایران مانند روز ۱۲ فروردین سال ۵۸ در صحنه حضور دارد و توطئه‌های دشمنان را با حضور خود یکی پس از دیگری خنثی می‌کند.

۱۲ فروردین تجلی مردم سالاری دینی است

در همین راستا گفتگویی تفصیلی با حجت‌الاسلام والمسلمین عابدین درویش‌پور عضو هیات علمی دانشگاه لرستان در راستای ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران انجام شده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

 

۱۲ فروردین و حضور مردم در پای صندوق‌های رای نشان دهنده چه چیزی بود؟

۱۲ فروردین یکی از رویدادهای مهم تاریخ انقلاب اسلامی ایران و یوم‌الله است که تبلور مردم سالاری دینی بوده و به عنوان عید ملت ایران است و امروز اقتدار و عظمت ایران در جهان به دلیل همین انتخاب بوده که ملت ایران در این روز اتحاد و عزم راسخ خود را برای استقرار و استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران نشان دادند.

امام خمینی(ره) در پیامی روز ۱۲ فروردین را روز حاکمیت مردمان مستضعف بر مستکبران بیان کردند که این در واقع نشان می‌دهد ملت ایران که سال‌ها برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تلاش کردند و به پیروزی رسید، در چنین روزی با حضور در پای صندوق‌های رای برای تثبیت و استمرار آن اقدام کردند.

ملت ایران در چنین روزی متحدانه به پای صندوق‌های رای رفتند و این روز، روز یادآوری مردم داری، مردم سالاری دینی و مردمی بودن حاکمیت دینی است و در این روز شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی محقق شد.

آزادی دین‌مدارانه، هزینه‌بر است از همین رو دشمنان ساکت نمانده و دست به توطئه‌ها و نیرنگ‌هایی می‌زنند تا بتوانند این را مختل کنند اما آزادی که در کشور ما وجود دارد آزادی است که در سایه عدالت و با محوریت دینی به وجود آمده است.

آنچه که به ما جهت می‌دهد، استقلال است، مستقل بودن از دولت‌های شرق و غرب که برای رسیدن به استقلال نیازمند خودکفایی، ابتکار و عمل در بخش‌های مختلف است و زمانی می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و به جایگاه واقعی خود برسیم که ابتکار و عمل لازم را دارا باشیم.

ملت ایران طی این سال‌ها با ابتکار و عمل در بخش‌های مختلف و با اقداماتی که برای خودکفایی صورت گرفته، نشان دادند که بدون توجه به هیچ نقطه‌ای می‌تواند برای پیشرفت کشور قدم بردارد و از همین رو هر روز شاهد پیشرفت و سربلندی کشور در حوزه‌های مختلف هستیم.

 

جمهوری اسلامی ایران چگونه بین دین و حاکمیت پیوند ایجاد کرد؟

تفاوت حکومت جمهوری اسلامی ایران با سایر حکومت‌های دنیا در این است که برخی بر این باور هستند که بین حاکمیت و دین پیوند و رابطه‌ای وجود ندارد اما امام خمینی(ره) به همه دعواهایی را که سلطه‌گران بیان می‌کردند خاتمه داد و حاکمیت را با دین پیوند زدند که در واقع جمهوی اسلامی ایران، حاکمیت روح توحیدی است.

پیوند دین و حاکمیت در واقع حاصل تفکر امام خمینی(ره) بود که در دنیا این را نشان داد و امروز می‌بینیم که کشورهای زیادی از این تفکر امام‌راحل استفاده می‌کنند تا به موفقیت برسند.

اگر انسان در سایه لطف خدا باشد همیشه پیروز میدان است و سعاتمند خواهد شد، ملت ایران برای پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی ایران همیشه با توکل بر خدا و گوش به فرمان بودن رهبری توانستند در همه صحنه‌ها پیروز باشند و طی این سال‌ها همیشه شاهد نصرت الهی بوده‌ایم.

۱۲ فروردین تجلی مردم سالاری دینی است

 

مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران چیست؟

از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ملت ایران و جوانان این سرزمین توانمندی خود را نشان دادند، جوانانی که در عرصه‌های مختلف علمی، پزشکی، ورزشی، هنری و سایر عرصه‌ها به گونه‌ای موفق شدند که هر روز شاهدیم بر قله‌های موفقیت می‌ایستند.

یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، محو فاصله طبقاتی در جامعه بود به طوری که آتش فاصله طبقاتی از ناحیه بیگانگان و دشمنان شعله‌ور می‌شد که با استقلال و تلاش این فاصله هر روز کمتر شده و باید تلاش کنیم تا این فاصله را از بین ببریم.

همدلی مردم و مسئولان یکی دیگر از ویژگی‌ها و دستاوردی نظام است، ملت ایران در همه صحنه‌های مختلف حضور دارند و با حضور خود بر اقتدار و عظمت کشور اضافه می‌کنند، در واقع زمانی که مسئولان را در راستای خدمت به مردم تلاش کنند این همدلی سبب می‌شود تا دشمن ناامید و ناکام شوند.

تقویت روحیه خودباوری، کشف استعدادهای برتر در زمینه‌های مختلف، پیشرفت در عرصه علمی و فناوری، افزایش امید، پیشرفت در عرصه دفاعی و نظامی، موفقیت‌های علمی دانش‌آموزی و دانشگاهی، موفقیت‌های ورزشی تنها بخشی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است اما استقرار و استمرار حکومتی مبتنی بر مردم سالاری دینی، استکبارستیزی و افزایش روز افزون اقتدار کشور نیز بخشی دیگر از دستاوردهای نظام است.

۱۲ فروردین بهترین فرصت برای تبیین دستاوردهای مختلف نظام است که هر یک از دستاوردها حاصل تلاش و زحمت جوانان این سرزمین است که باید به خوبی برای نسل‌های جوان امروز این دستاوردها بیان شود تا بدانند این انقلاب حاصل چه مجاهدت‌هایی است.

 

مردم در استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران چه نقشی داشتند؟

محتوای حاکمیت اسلام و مردم هستند که مردم در اداره امور نقش بسیار مهمی دارند. نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم سالاری دینی است که در واقع امام‌راحل یک اصل را یاد دادند و این بود که وقتی می‌توانیم این حکومت را به دنیا معرفی و ثابت کنیم که یک اصل راهبردی استقلال داشته باشیم.

امروزه انقلاب اسلامی ایران و مقاومت ملت ایران به الگویی برای بسیاری از کشورهای دنیا تبدیل شده است و همه این دستاوردهایی که طی این سال‌ها به دست آمده، بدون حضور مردم معنایی ندارد که امام خمینی(ره) در این راستا فرمودند مردم ولی‌نعمت هستند.

اگر امروز جمهوری اسلامی ایران در دنیا حرفی برای گفتن دارد و با اقتدار در همه جا از او نام برده می‌شود، این اقتدار و عظمت را مردم به نظام دادند که همیشه پشتیبان نظام بودند و هر جایی در هر زمانی که نیاز بود در صحنه دفاع از اسلام، انقلاب و ارزش‌ها به میدان آمدند.

ملت ایران ملتی هستند که برای پیروزی و استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران، هزاران شهید را تقدیم کردند، جانبازهای زیادی مانند حضرت عباس(ع) در دفاع از حق و اسلام ایستادند، آزاده‌ها هم شکنجه‌های سخت دشمن را تحمل کردند و همه اینها امروز به اقتدار و عظمت کشور منجر شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران هم فرمودند که نظام جمهوری اسلامی ایران غیر این که خدا این نظام را یاری می‌کند، مردم هم همیشه پشتیبان هستند که با همدلی و تلاش خود در عرصه‌های مختلف به الگویی تبدیل شدند که ملت‌های سایر کشورها هم از مردم ایران الگو می‌گیرند.

امروز انقلاب اسلامی ایران سبب بیداری ملت های دیگر شده که این مهم نیز یکی از دستاوردهای نظام است که شاهد صدور انقلاب به کشورهای دیگر هستیم.

اکنون که در گام دوم انقلاب هستیم باید تلاش کنیم تا مصمم‌تر از همیشه برای سربلندی ایران عزیز گام برداریم و هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد در راستای جهادتبیین و دستاوردهای انقلاب به همراه داشته است، تلاش نماید.

امروز که یادآور ۱۲ فروردین سال ۵۸ است، ملت ایران بار دیگر با آرمان‌های امام(ره) و شهدا تجدید بیعت کرده و این روز را گرامی می‌دارند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از