حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد:

۳ بند خاکی در بروجرد احداث می‌شود

۳ بند خاکی در بروجرد احداث می‌شود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: سه بند خاکی در بروجرد در دست احداث است که این بندها در ذخیره آب و جلوگیری از سیلاب نقش مهمی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» یحیی کریمی ظهر امروز در جلسه شورای اداری بروجرد که در فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به بارش‌های فراوان‌ شاهد افزایش سطح پوشش گیاهی هستیم که این زمینه را برای ایجاد حریق مهیا می‌کند.

وی افزود: ارتفاع گیاهان در برخی از قسمت‌ها تا نیم متر رسیده و باید پیشگیری لازم برای حریق صورت گیرد و تلاش می‌شود تا سطح حریق نسبت به سال قبل کاهش داشته باشد.

کریمی با بیان اینکه سال گذشته ۱۳ فقره حریق در بروجرد به وقوع پیوسته است، گفت: برنامه‌ریزی شده تا با اجرای برنامه‌هایی مانند آموزش، آتش‌بِر و سایر اقدامات از ایجاد حریق جلوگیری شود به طوری که یکی از اقدامات این بود که عشایر به جاهایی که پوشش گیاهی زیاد دارند کوچ کنند تا از پوشش گیاهای مازاد برای چرای دام استفاده شود.

وی بیان کرد: حریق عمدی در هر منطقه‌ای، مجازات را به دنبال دارد لذا در صورت حریق همه باید کمک کنند و از امکانات و تجهیزات استفاده نمایند تا کنترل شود البته لازم است که اعتبار جهت ایجاد پاسگاه حفاظتی در بخش اشترینان لحاظ شود.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد تصریح کرد: ایجاد آتش‌بُر در کنار راه و پارک شهید بهشتی ضروری است، همچنین کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش زمین‌های زراعی خودداری کنند چون به بافت خاک آسیب می‌زند.

کریمی با اشاره به اینکه سطح جنگل و منابع طبیعی رو به کاهش است، افزود: باید همه طبیعت را حفظ کنند و این امانتی است که باید به آیندگان تحویل دهیم در همین راستا کاشت نهال یکی از اقدامات در این زمینه است که در این راستا ۷۰۰ هزار نهال تولید شده است.

وی احداث بندهای خاکی و سنگی ملاتی را یکی از مهم‌ترین اقدامات منابع طبیعی برشمرد و گفت: سطح آب‌های زیرزمینی کاهش یافته و بحران آب داریم که در این راستا سه بند در حال ساخت است که می‌طلبد خیرین وارد کار شوند چرا که باید در آبخیزداری کمک شود.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد خاطرنشان کرد: ظرفیت ۵۰۰ هزار مترمکعبی برای بند گلچهران در نظر گرفته شد که قنات و چشمه‌ها را پرآب کرده و این بخشی از اهمیت ایجاد بند است.

کریمی یادآورشد: دو شهر در استان سرانه طبیعی کمی دارند که بروجرد و ازنا است و تلاش می‌شود سطح منابع طبیعی و جنگل در بروجرد افزایش یابد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از