حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
‍ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان

۴۳درصد حجم‌ مخازن سدهای لرستان پُر است

۴۳درصد حجم‌ مخازن سدهای لرستان پُر است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: ۴۳ درصد از مخازن سدهای لرستان پُر است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل دو درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «سفیرافلاک»، داریوش حسن‌نژاد صبح امروز در جمع خبرنگاران در رابطه آخرین وضعیت مخازن سدهای لرستان اظهارداشت: هم اکنون ۴۳ درصد از مخازن سدهای لرستان پُر است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل دو درصد افزایش داشته است.

وی حجم کل مخزن سدهای مروک، ایوشان، تنگ هاله، خان‌آباد، کزنار و حوضیان را ۲۰۸.۷۱ میلیون متر مکعب برشمرد و افزود: در این مقایسه سد ایوشان با ۹۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالاترین درصد افزایش حجم آب را داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: هم‌اکنون ۴۲ درصد از مخازن سدهای لرستان پُر است به‌طوری‌که حجم آب موجود در پشت سدهای لرستان ۹۰.۱۴ میلیون‌متر مکعب گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد افزایش داشته است.

وی مجموع آب ورودی‌ شش سد استان را ۷.۷۴ متر مکعب بر ثانیه و آب خروجی را ۰.۴۵ متر مکعب بر ثانیه برشمرد و گفت: ۸۸ میلیون مترمکعب، حجم آب مخزن شش سد در حال ساخت لرستان بوده که این میزان نسبت به سال قبل از افزایش ۶ درصدی برخوردار است.

حسن‌نژاد تصریح کرد: در بحث منابع آب سطحی نیز براساس اطلاعات به‌دست آمده از ایستگاه‌های اندازه‌گیری رودخانه‌های دز و کرخه حدود ۱۲.۵ میلیارد مترمکعب خروجی آب استان بوده که ۱۲ درصد رواناب‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اظهارداشت: ذخیره آب تجدیدپذیر آبرفت‌های لرستان در دشت‌های لرستان حدود ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع و ذخیره آب تجدید پذیرسازنده‌های سخت زاگرس در گستره استان حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب بوده است که از این میزان معادل ۵۹ درصد مربوط به حوزه کرخه و ۳۴۹ میلیون مترمکعب معادل ۴۱ درصد مربوط به حوزه کارون است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در رابطه با افت سطح آبهای زیر زمینی استان لرستان نیز افزود: متوسط افت کسری مخازن استان در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱، ۶ متر و ۴۰ سانتی‌متر بوده که معادل افت سالانه ۲۳ سانتی‌متر است.

وی عنوان کرد: بیشترین افت سطح آب زیرزمینی لرستان در بلندمدت مربوط به کوهدشت، ازنا و الیگودرز بوده که این میزان به‌ترتیب معادل ۲۱ متر، ۵۰ سانتی‌متر و ۹ متر و ۴۰ سانتیمتر است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از