حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان:

اجرای پروژه‌های آبخیزداری نیازمند ۷۵ میلیارد تومان است

اجرای پروژه‌های آبخیزداری نیازمند ۷۵ میلیارد تومان است

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ۶ پروژه آبخیزداری در حال اجراست که ۷۵ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری نیاز است.

مجید سپهوند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری شاهد کاهش خسارات سیل و همچنین حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع خواهیم بود و اجرای عملیات آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از سیل، ذخیره آب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی، در راستای اشتغال، ارتقاء سطح درآمد روستائیان را به همراه دارد.

وی افزود: در استان لرستان به دلیل کار امانی و پیمانی که صورت می‌گیرد، به طور متوسط در هرسال حداقل بین پنج تا ۵۰ پروژه اجرا شده که این پروژه‌ها شامل حفاظت خاک، تقویت پوشش گیاهی و همچنین عملیات آبخوان‌داری جهت کنترل سیلاب و روان‌آب، تغذیه آبخوان‌ها و کاهش اثرات خشکسالی صورت گرفته است.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تصریح کرد: طی سه سال گذشته ۴۹ پروژه با اعتباری بالغ‌بر ۱۲۸ میلیارد تومان اجرا شده است و در حوزه‌هایی که عملیات آبخیزداری انجام شده، دبی پیک سیلابی ۱۵ درصد کاهش یافته و سبب افزایش ۶ متر آب زیزمینی در منطقه تحت پوشش تغذیه آبخوان شده است.

سپهوند بیان کرد: حجم روان‌آب مدیریت شده توسط عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح استان ۲ میلیارد مترمکعب می‌باشد که یک رکورد در سطح کشور محسوب می‌شود، همچنین از حجم روان‌آب کنترل شده در سطح استان حداقل ۱۲۳ میلیون مترمکعب آب کنترل سیل و رسوب توسط عملیات آبخیزداری وآبخوان‌داری انجام می‌شود و بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب از روان‌آب استان به سفره‌های زیرزمینی ذخیره می‌شود.

وی عنوان کرد: در سه ماهه نخست امسال ۶ پروژه در سطح استان و در شهرهای دورود، ازنا، بروجرد، پلدختر آغاز شده که هم‌اکنون در حال انجام است که اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل پروژه‌ها ۷۵ میلیارد تومان می‌باشد و تاکنون ۳۰ درصد تعهدات سال ۱۴۰۳ صورت پذیرفته است.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان خاطرنشان کرد: اعتباراتی که از محل استانی شامل نفت، توازن و محرومیت‌زدایی در سال‌جاری پیش‌بینی شده است معادل ۹۸ میلیارد تومان بوده و برای اعتبارات ملی از محل کرخه و کارون بزرگ ۲۰ میلیارد تومان مصوب و ابلاغ گردیده که در کمیته ستادی مورد تصویب قرار گرفته است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از