حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/07/24 شمسی | 2024/10/15 میلادی
۸۸ نفر در لرستان به بیماری سل مبتلا شدند
کارشناس بیماری سل دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

۸۸ نفر در لرستان به بیماری سل مبتلا شدند

کارشناس بیماری سل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۸۸ نفر سال گذشته در استان لرستان به بیماری سل مبتلا شدند.

معصومه آزادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، با اشاره به روز ملی مبارزه با سل، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ تعداد کل موارد مبتلا به سل در لرستان ۸۸ نفر بودند که از این تعداد ۵۹ نفر مرد و ۲۹ نفر زن بوده‌اند.

وی افزود: سل یک بیماری ریوی و واگیردار است که از طریق قطرات تنفسی فرد آلوده در زمان سرفه، عطسه، صحبت کردن و آواز خواندن منتقل می‌شود، بعد از ورود قطرات تنفسی به ریه تکثیر پیدا می‌کند و باعث ایجاد بیماری می‌شود.

کارشناس بیماری سل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: بعد از ورود باسیل به ریه اگر سیستم ایمنی بدن فرد قوی باشد این باسیل در بدن فرد سرکوب می‌شود، در این حالت که سل نهفته نام دارد باسیل در بدن فرد وجود دارد اما قدرت ایجاد بیماری‌زایی ندارد، در حالت دیگر وقتی فرد سیستم ایمنی ضعیفی دارد به سل فعال مبتلا می‌شود.

وی بیان کرد: باسیل ممکن است فقط داخل ریه بماند و سل ریوی ایجاد کند اگر در آزمایش خلط بیمار زیر میکروسکوپ باسیل سل مشاهده شد به آن اسمیر مثبت و اگر باسیل سل مشاهده نشد به آن اسمیر منفی می‌گویند، در حالت دوم باسیل سل در ریه نمی‌ماند و اعضای دیگر بدن را درگیر می‌کند که در این صورت سل خارج ریوی نام دارد.

آزادی گفت: مهمترین علامت بیماری سل سرفه بیش از دو هفته است و تعریق شبانه، خستگی و کاهش وزن از دیگر علائم فرد مبتلا به سل است، کلیه هزینه‌های تشخیص، درمان و پیگیری افراد مبتلا به صورت رایگان در مراکز بهداشتی انجام می‌شود.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از