حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

بارش‌های زمستانه، نوید رهایی از خشکسالی

بارش‌های زمستانه، نوید رهایی از خشکسالی

اگرچه میزان بارش‌ها در فصل پائیز کمتر از نرمال بوده اما بارش‌های زمستانه، نوید رهایی از خشکسالی را می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، بارش نزولات آسمانی همیشه پُر از برکت و رحمت است، این بارش‌ها علاوه بر اینکه در هنگام بارش فضایی مملو از شادابی و طراوت را به انسان هدیه می‌دهد، در تامین آب مورد نیاز برای حیات انسان‌ها نیز نقش مهمی دارد.

چند سالی است که کم‌آبی به یکی از مهم‌ترین موضوعات تبدیل شده است و با کاهش بارندگی‌ها در فصل بارش، شاهد پدیده خشکسالی در ایام تابستان هستیم و این تداوم کمبود بارندگی و خشکسالی می‌تواند خطرات و پیامدهای زیادی را به همراه داشته باشد.

زندگی یک لحظه بدون آب امکان‌پذیر نیست، از همین رو همیشه در مورد صرفه‌جویی آن صحبت شده اما آنچه امروز مورد توجه قرار گرفته، کاهش نزولات جوی است به طوری که در سال‌های نه چندان دور بارش‌های سنگین برف و باران یکی از مهم‌ترین خاطرات شده که چند سالی است بارش‌ها خصوصاً برف کاهش یافته است.

به گفته کارشناسان با گرم شدن زمین و گازهای گلخانه‌ای، بارش‌ها و به ویژه برف کاهش یافته است اما امسال قبل از آغاز سال زراعی، خبر از پدیده «ال نینو» به میان آمد که قرار بود بارش‌هایی نرمال و یا فراتر از حد نرمال را به دنبال داشته باشد.

اما با گذشت سه ماه از فصل پائیز متاسفانه بارش‌ها نه تنها فراتر از حد نرمال نرفت بلکه طبق آمارها بارش‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و این زنگ خطری برای پدیده خشکسالی شده بود.

چشم امیدها به لطف خدا در فصل زمستان است که طی چند روز گذشته شاهد بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور و استان لرستان بودیم که این امر نوید زمستانی پُربارش را می‌دهد.

باتوجه به اینکه درصد زیادی از مردم استان لرستان به دلیل شرایطی که وجود دارد مشغول به کار کشاورزی هستند از همین رو میزان بارش‌ها نقش مهمی در رونق کشاورزی و افزایش تولید محصولات دارد.

 

پایش منابع آبی 

یاسر اکبریان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: منابع آبی نسبت به بازه بلندمدت بسیار کاهش یافته است که باید از هم‌اکنون تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی افزود: در هفت شهر استان منابع آبی به شکلی است که باید پایش شوند چرا که شهرهای بروجرد، ازنا، الیگودرز، خرم‌آباد، دورود، پلدختر و کوهدشت شرایط خاصی دارند و برنامه‌ریزی برای پایش منابع آبی ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان تصریح کرد: در استان لرستان سدی برای تامین آب شرب نداریم از همین رو تامین آب مورد نیاز شهروندان از طریق چشمه، چاه و سراب‌هایی است که در نقاط مختلف وجود دارد از همین رو هرچه بارش‌ها بیشتر باشد، در فصل گرمای هوا مشکل کمبود آب نیز کمتر است.

اکبریان عنوان کرد: باتوجه به وضعیت منابع آبی لازم است که از هم‌اکنون اقدامات مورد نیاز در راستای جلوگیری از کشت محصولات آبدوست، حفاظت از منابع آبی و صرفه‌جویی در دستور کار باشد تا در فصل تابستان با مشکل و چالش کمبود آب همراه نشویم و امیدوایم با افزایش بارش‌ها در چند ماه آینده، از خشکسالی رهایی پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۵۰ روستای استان که با مشکل و کمبود آب مواجه بودند از طریق تانکر آبرسانی شدند و تلاش شد که روستایی دارای مشکل آب حتی روستایی که تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب هم نبودند، به وسیله تانکر آبرسانی شوند.

 

بارش برف نقش مهمی در ذخیره آب دارد

داریوش حسن‌نژاد مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان در این راستا اظهارداشت: امسال در سال زراعی شاهد کاهش بارندگی‌ها در سطح استان هستیم و در این زمان باید بیشتر بارش‌ها به شکل برف باشد که بارش برف کاهش یافته و دلیل این امر، افزایش دماست.

وی افزود: زمانی که بارش برف در فصل پایانی پائیز و در زمستان رخ می‌دهد، این برف‌ها ذخیره شده و در اردیبهشت و خرداد سال آینده به تدریج آب شده و جاری می‌شوند که سبب می‌شود از کاهش منابع آبی جلوگیری کند اما به دلیل گرمای هوا، برف‌ها آب شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: گرمای هوا و کاهش بارش برف سبب می‌شود تا در تابستان سال آینده، قنات‌ها و چشمه‌ها با کمبود آب مواجه شوند و در مجموع بارش‌های پائیزی با کاهش همراه بوده است.

حسن‌نژاد با اشاره به وضعیت ذخیره آب در پشت سدها، گفت: طبق آخرین آمار ۵۳ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده و ۲۶ درصد مخازن پشت سدها پُر و مابقی ظرفیت خالی است البته در برخی از سدها وضعیت متفاوت است و بارش‌ها در سال زراعی سبب افزایش آنها شده است که نمونه آن سد ایوشان است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک چهارم مخازن سدها پُر است که امیدواریم با ادامه بارش‌ها در این چند ماه شاهد افزایش مخازن آب سدها باشیم که این امر در وضعیت آبی قنات‌ها و چشمه‌ها نقش مهمی دارد.

 

کاهش ۳۳ درصدی بارش‌ها در سال زراعی 

زینب اکبری معاون هواشناسی لرستان نیز بیان کرد: سال زراعی هرساله با اولین روز از مهرماه آغاز می‌شود که میزان بارش‌ها در پائیز و زمستان باید در حد نرمال باشد تا تابستان بدون مشکل آب سپری شود.

وی افزود: متوسط بارش‌ها در سال زراعی جاری در استان ۱۰۹ میلی‌متر است که نسبت به سال گذشته در همین زمان ۳۳ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۸ درصد کاهش یافته است که بیشترین دلیل کاهش بارندگی در فصل پائیز بود که بارش‌ها رضایت‌بخش نبود.

 

نرمال بودن بارش‌ها در زمستان 

معاون هواشناسی لرستان تصریح کرد: طبق الگوهای هواشناسی بارش‌ها در زمستان نرمال است ولی باتوجه به کاهش شدید بارندگی در فصل پائیز، اگر در ایام باقیمانده فصل زمستان، بارش‌ها نرمال هم باشد نمی‌توانند کمبود بارش در فصل پائیز را جبران کنند.

اکبری یادآورشد: بیشترین بارش‌هایی که هرساله نقش مهمی در ذخیره آب دارند، بارش در آذر و دی‌ماه است البته میزان بارش‌ها در دی‌ماه مناسب بوده و با ادامه بارش‌ها امیدواریم این کسری بارندگی در این ماه از سال جبران شود.

به هر حال سخاوت آسمان آنقدر زیاد است که امید می‌رود با لطف خدا شاهد بارندگی‌هایی رضایت‌بخش باشیم تا زمین‌های تشنه‌ای که چند سال است از آب بارندگی سیراب نشده، امسال سیراب شوند و ترسالی را شاهد باشیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از