حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

رزم تاریخی غیورمردان لرستانی در حاج عمران

رزم تاریخی غیورمردان لرستانی در حاج عمران

غیورمردان لرستانی در عمليات حاج عمران سنگ تمام گذاشتند و رزمی دیدنی را رقم کردند که ۳۰۰ رزمنده لرستانی در این عملیات آسمانی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، با آغاز جنگ تحمیلی رزمندگان از هر قشر و هر سن و سالی برای دفاع از ارزش‌ها و وطن راهی جبهه‌ها شدند، رزمندگانی که بزرگترین سلاحشان ایمان، توکل به خدا و غیرت و شجاعتی بود که در رگ‌هایشان می‌جوشید.

 

عشق به شهادت را می‌شد در چهره همه رزمندگانی که وارد میدان نبرد با دشمن شده بودند، مشاهده کرد، رزمندگانی که با تاسی از امام حسین(ع) در مسیر دفاع از دین قدم برمی‌داشتند و تقدیم جان و سر دادن در این راه را افتخاری بزرگ می‌دانستند.

 

حضور در جبهه‌ها، سفر در مسیر عاشقی و لبیک به رهبری بود که رزمندگان گوش به فرمان بودند تا در همان مسیر حرکت کنند، برخی در میانه همین راه عاشقی پرپر شدند، برخی سال‌ها در اسارت دشمن، شکنجه‌های بسیار سختی را تحمل کردند و برخی هم مانند حضرت عباس(ع) به درجه جانبازی رسیدند اما ایستادند و به پیروزی رسیدند.

 

نام لرستان با غیرت و شجاعت عجین شده است، این را در هر جایی و در هر برهه‌ای از زمان و تاریخ می‌توان مشاهده کرد، غیورمردان لرستانی در دوران هشت سال دفاع مقدس با همه وجود در صحنه دفاع از وطن و ارزش‌ها تا آخرین نفس ایستادند و تقدیم ۶ هزار و ۵۵۵ شهید از این دیار، گواه این موضوع است.

 

رزمندگان لرستانی در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های مختلفی شرکت کردند اما یکی از عملیات‌های غرور آفرین که در تاریخ دوران دفاع مقدس ماندگار و بی‌نظیر بود، عملیات حاج عمران است که در این عملیات نقش رزمندگان بسیار بی‌بدیل بوده و ۳۰۰ شهید از استان لرستان در این عملیات، آسمانی شدند.

 

در ۲۳ اردیبهشت سال ۶۵ نیروهای بعثی عراق با همه توان به سمت منطقه حاج عمران آمدند اما رزمندگان لرستانی اوج غیرت و شجاعت خود را نشان دادند و پیروزی را از آن خود کردند که در عملیات حاج عمران شهرستان بروجرد بیشترین شهید را تقدیم کردند به طوری که بروجرد ۸۸ شهید، خرم‌آباد ۶۳ شهید، الیگودرز ۶۳ شهید، ازنا ۳۰ شهید، کوهدشت ۱۸ شهید، دورود ۱۲ شهید، الشتر ۱۱ شهید، پلدختر هفت شهید و نورآباد دو شهید را تقدیم نمودند.

رزم تاریخی غیورمردان لرستانی در حاج عمران

 

عملیات حاج عمران در تاریخ دفاع مقدس بی‌نظیر بود

منصور شهبازی یکی از رزمندگان لرستانی عملیات حاج عمران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: با آغاز جنگ تحمیلی سن و سال زیادی نداشتم که بتوانم در جبهه‌ها حضور داشته باشم اما همیشه دلم می‌خواست در کنار سایر رزمندگان، در دفاع از وطن بتوانم نقش خود را ایفا کنم.

 

وی افزود: در سال ۶۴ حدود ۱۴ سال سن داشتم که دستکاری شناسنامه و با آن شور و حالی که داشتم راهی جبهه‌های نبرد با دشمن شدیم و در گردان انبیاء خرم‌آباد برای انجام وظیفه و جنگیدن دشمن حاضر شدم.

 

رزمنده عملیات حاج عمران تصریح کرد: در ۱۶ فروردین سال ۶۵ به همراه شهید قاسم‌زاده و حاج رضا دریکوند وارد یک مبارزه با دشمن شدیم و بعد از مدتی آماده عملیات حاج عمران شدیم البته قبل از آن آموزش‌های لازم را دیده بودم و ۱۵ ساله بودم که در عملیات حاج عمران در کنار سایر رزمندگان حضور داشتم.

 

شهبازی بیان کرد: البته قبل از ورود به جبهه‌های نبرد با دشمن و با آغاز جنگ تحمیلی، اقدامات فرهنگی زیادی انجام می‌دادم و از همان موقع برای اینکه بتوانم با دشمن بجنگم، آماده بودم تا اینکه اوج تلاش ما در عملیات حاج عمران بود که بسیار منحصر به فرد بوده است.

رزم تاریخی غیورمردان لرستانی در حاج عمران

 

بسیاری از دوستانم در حاج عمران شهید شدند

وی با اشاره به اینکه در عملیات حاج عمران تعداد زیادی از دوستان و رفایم به شهادت رسیدند، گفت: در شب عملیات که در پیرانشهر بودیم، پس از برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته بود، حرکت کردیم و جلوی ستون، شهید یدالله اذرخش که جانباز ۷۰ درصد بود و چند نفر دیگر حرکت می‌کردند که بعد از چند لحظه خمپاره‌ای به سمت ما اصابت کرد و تعدادی از دوستانم در همان لحظه به شهادت رسیدند و من هم مجروح شدم اما مجروحیت من به گونه‌ای بود که می‌توانستم ادامه دهم.

 

رزمنده عملیات حاج عمران اظهار داشت: وقتی در این عملیات وارد درگیری شدیم، از دو زاویه به ارتفاعات حاج عمران به سمت دشمن هجوم بردیم و مقر نیروهای بعثی را به تصرف درآوردیم، زمانی که بالا رسیدم اوج تیر و رگبارها را می‌دیدیم اما رزمندگان ایستادند و رزمی دیدنی و ماندنی از خود نشان دادند.

 

شهبازی بیان کرد: با توجه به اینکه به مدت سه سال در جبهه حضور داشتم، در هفت عملیات شرکت کردم ولی عملیات حاج عمران بسیار خاص و منحصر به فرد بود که رزمندگان زیادی از لرستان در این عملیات آسمانی شدند.

رزم تاریخی غیورمردان لرستانی در حاج عمران

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از