حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

روایتی از حمایت ستاداجرایی فرمان‌امام(ره) از ۳قلوها

روایتی از حمایت ستاداجرایی فرمان‌امام(ره) از ۳قلوها

ستاد اجرایی فرمان‌ امام(ره) در راستای حمایت از طرح جوانی جمعیت، از خانوارهای دارای سه قلوها حمایت ویژه‌ای می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، یکی از مولفه‌های مهم قدرت در هر کشوری جمعیت است از همین رو همیشه بر موضوع جمعیت تاکید شده چرا که این سرمایه اجتماعی در بخشهای مختلف اثرگذاری بسیار زیادی دارد.

 

در اوایل دهه ۷۰ شعارهای بسیار زیادی برای کاهش جمعیت سرداده شد که متاسفانه این فرهنگ در بین برخی از خانوادهها نفوذ پیدا کرد و بسیاری از خانوادهها به داشتن یک یا دو فرزند اکتفا کردند و استمرار این امر، زنگ خطر کاهش جمعیت را به صدا درآورد.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران سالها پیش در مورد موضوع جمعیت صحبتهایی فرمودند که نشان از اهمیت جمعیت داشت و در همین راستا قانون جوانی جمعیت توسط نمایندگان مجلس مصوب شد تا خانوارهای دارای سه فرزند به بالا بتوانند مشوقهایی را دریافت نمایند.

اگرچه تا قبل از تصویب این قانون، به صورت جستهگریخته مشوقهایی داده میشد ولی اثرگذاری زیادی نداشتند تا جایی که نرخ باروری در سال ۹۵ به میزان ۲.۱ بود که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۱.۶۵ رسید اما سال گذشته با اقدامات صورت گرفته نرخ باروری به ۱.۶۶ افزایش یافت.

 

در راستای سیاست افزایش جمعیت و فرزندآوری، نهادهایی مانند ستاداجرایی فرمان امام(ره) آستین همت را بالا زده تا بتواند در راستای کمک به خانوارهای دارای سه فرزند به بالا و یا خانوارهایی که صاحب فرزند سه قلو میشوند، کمک نماید.

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) امروز به همراه ولیپور مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان، فرماندار بروجرد و جمعی از مسئولان با حضور در شهرستان بروجرد با دو خانواده که دارای فرزند سه قلو بودند، دیدار نمود و بستههای لبخند مادری به این خانوارها اهدا گردید.

روایتی از حمایت ستاداجرایی فرمان‌امام(ره) از ۳قلوها


خانم ۲۲ ساله بروجردی صاحب ۴ فرزند است


خانواده اولی که با آنها دیدار صورت گرفت، خانوادهای بودند که مادر ۲۲ ساله خانواده در زایمان دوم خود، سه قلو به دنیا آورده بود، یک دختر به نام رستا و دو پسر به نام مبین و متین و فرزند اول خانواده پسربچهای دو ساله به نام علی بود.

حالا جمعیت این خانواده ۶ نفر شده بود که مسائل و مشکلات خود را با فرماندار، معاون استاندار در میان گذاشتند و از آنها خواستند تا در راستای کمک به رفع مشکلات خصوصاً در بحث مسکن، کمک هزینه درمان و دارو، شیرخشک و اشتغال پدرخانواده کمک و مساعدت نمایند.

 

بعد از این، مسئولان به دیدار دومین خانواده بروجردی رفتند که ۲۸ روز پیش صاحب سه قلو شده بودند، سه پسر به نام محمدعلی، محمدحسن و محمدحسین که پدر و مادر این نوزادان یک سال پیش ازدواج کرده بودند.

 

این خانواده هم مستاجر بوده و تقاضا داشتند تا در راستای مسکن، به آنها کمک شود و علاوه بر این نیز پدر خانواده کارگر بود که تقاضا داشت تا در شغلی مشغول به کار شود تا بتواند فرصت بیشتری برای خانواده داشته باشد.

روایتی از حمایت ستاداجرایی فرمان‌امام(ره) از ۳قلوها

 

تولد ۲ نوزاد در مراکز نفس لرستان


فریبا ولیپور مدیرکل امور بانوان استاندار لرستان در دیدار با این خانوادههای بروجردی گفت: یکی از مهمترین دغدغههای ما موضوع جمعیت و تشویق خانوادهها به فرزندآوری است که در این راستا مشوقهایی در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: راهاندازی مرکز نفس در شهرهای مختلف استان با هدف جلوگیری از سقطهای غیرمجاز در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه در مراکز نفس استان ۸۰ مادر شناسایی شدند که به دلیل مشکلات مالی تصمیم داشتند تا جنینهای خود را سقط کنند و با اقدامات لازم این نوزادان نجات یافتند.

 

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان تصریح کرد: با مراقبت و مشاورههایی که به این بانوان داده شده تاکنون دو نوزاد در مراکز نفس استان به دنیا آمده و حمایتهایی از آنها صورت گرفته است.

 

ولیپور با اشاره به مسکن متقاضیان طرح جوانی جمعیت در استان، عنوان کرد: قرار است در جلسهای که در مرکز استان برگزار میشود، موضوع مسکن خانوارهای دارای سه قلو مطرح شود که در صورت موافقت، واگذاری زمین به خانوادههای سه قلو در اولویت قرار گیرد.

 

 

 ۳۹ مورد سه قلوزایی در لرستان 


وی بیان کرد: در استان ۳۹ مورد سه قلو داریم که لازم است برای واگذاری زمین در اولویت قرار گیرند تا بخشی از مشکلات آنها برطرف گردد و برای تهیه کمک هزینه شیرخشک این نوزادان سه قلو نیز قرار است تا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، شیرخشک مورد نیاز آنها تهیه شود و تا پایان دو سالگی به آنها شیرخشک داده شود.

 

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان گفت: طی روزهای آینده نیز بیش از ۱۰۰ قطعه زمین دیگر به متقاضیان مسکن در راستای طرح جوانی جمعیت اهدا خواهد شد.

روایتی از حمایت ستاداجرایی فرمان‌امام(ره) از ۳قلوها

 

۱۹ بسته لبخند مادری اهدا شد

مجید طائف مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) لرستان اظهارداشت: امروز نوزدهمین خانواده در استان از سوی ستاد مورد حمایت قرار گرفت و بسته لبخند مادری به آنها اعطا شد.

 

وی افزود: این بستهها شامل تامین ۶ ماه پوشک، پک لبخند مادری شامل البسه وسایل بازی و ضروری، هدیه نقدی است که از ابتدای اجرای طرح جوانی جمعیت و طرح لبخند مادری در استان ۱۹ بسته اهدا شده که در بروجرد نیز سه خانواده دارای سه قلو این بستهها را دریافت کردند.

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) لرستان تصریح کرد: سیاست ما اینگونه است که خانوارهای دارای سه قلو و دهک درآمدی پائین بسته لبخند مادری را دریافت میکنند و این طرح با این هدف اجرا میشود که خانوادهها مراجعه حضوری نداشته باشند و بیشترین وقت خود را برای فرزندان سپری نمایند.

 

طائف گفت: خانوارهای دارای سه قلو میتوانند با مراجعه به سامانه «ایران جوان»، اطلاعات خود را ثبت نمایند و حداکثر تا ۱۰ روز بعد پَک به محل میرسد و ما هم در اختیار خانوارها قرار میدهیم.

 

وی بیان کرد: برای تهیه هر بسته از طرح لبخند مادری بالغبر ۴۰ میلیون تومان هزینه شده است که در راستای افزایش جمعیت و فرزندآوری این طرح استمرار دارد.

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) لرستان خاطرنشان کرد: امسال به ۲۰۰ خانواده که فرزند سوم به بالا داشتند، در راستای همین برنامه، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک شده است.

روایتی از حمایت ستاداجرایی فرمان‌امام(ره) از ۳قلوها


۱۱۰۰ خانوارده ۳ فرزند به بالا منتظر زمین هستند


مسلم مرادی فرماندار بروجرد در این دیدار اظهارداشت: به خواست خدا هر بچهای که متولد می‌شود، رزقی را به همراه دارد از همین رو خانوادههایی که تمایل به فرزند دارند نگران رزق و روزی فرزندان نباشند.

 

وی افزود: یکی از مشوقهای دولت به خانوارهای دارای سه فرزند به بالا، واگذاری یک قطعه زمین است که در بروجرد تاکنون ۱۷۳ قطعه زمین واگذار شده و در اختیار آنها قرار گرفته است.

 

فرماندار بروجرد تصریح کرد: در بروجرد یکهزار و ۱۰۰ خانوار دارای سه فرزند و بیشتر در سامانه برای دریافت زمین رایگان ثبتنام کردند که تلاش داریم تا با همکاری راه و شهرسازی این زمینها به آنها واگذار شود.

 

مرادی بیان کرد: دولت موظف است طبق قانون از خانوارهای دارای سه قلو حمایت کند و در حوزه نهادهای حمایتی بستههایی در نظر گرفته شده که تقدیم این خانوادهها میگردد.

 

وی خاطرنشان کرد: ما مسئولان آماده شنیدن مشکلات این خانوادهها هستیم و علاوه بر این مشوقها، تلاش داریم تا اگر پدر خانواده بیکار است بتوانیم شغلی را در اختیا آن قرار دهیم.

 

به هر حال استمرار این طرح میتواند نقش مهمی در فرزندآوری داشته باشد که لازم است متولیان و مسئولان در راستای کمک به این خانوارها همه تلاش خود را به کار گیرند تا شاهد افزایش جمعیت و عبور از این بحران کمبود جمعیت باشیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از