حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

پائیز پربارش و دلهره سیلابی دیگر

پائیز پربارش و دلهره سیلابی دیگر

برای پائیز و زمستان، بارش‌هایی فراتر از حد نرمال پیش‌بینی شده و با توجه به سیلاب سال 98 در لرستان، آمادگی دستگاه‌ها را بیشتر از همیشه می‌طلبد.

به گزارش سفیرافلاک، طی سال‌های گذشته بارش‌ها در پائیز و زمستان کمتر از حد نرمال بود و این امر خشک‌سالی و مشکلاتی دیگر را به همراه داشت که کاهش بارندگی‌ها سبب شد تا بخش وسیعی از کشور با پدیده خشک‌سالی همراه شود که سبب بروز خسارت‌های زیادی شد.

از بین بردن جنگل‌ها و پوشش گیاهی، ساخت‌وساز در حریم رودخانه و بی‌توجهی به پروژه‌های آبخیزداری از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی هستند که می‌توانند در بروز سیلاب نقش داشته باشند.

برای پائیز و زمستان امسال بارش‌هایی فراتر از حد نرمال پیش‌بینی‌شده که طی چند روز گذشته، سامانه‌هایی در استان‌ها فعال‌شده‌اند و از همین رو جلسات متعددی مبنی بر آمادگی دستگاه‌ها برای روزهای بارانی و برفی برگزارشده تا دستگاه‌ها بتوانند در هنگام بارندگی برای جلوگیری از آب‌گرفتگی اقدامات لازم را انجام دهند.

فروردین سال ۹۸ بود که براثر سیل در لرستان، ویرانی و خسارت‌های زیادی ایجاد شد تا جایی که بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی، منزل مسکونی، راه، زیرساخت‌ها، پل‌های روستایی وارد شد که با گذشت سال‌ها از این سیلاب، هنوز هم می‌توان خسارت سیل را بر پیشانی برخی از این بخش‌ها مشاهده کرد.

حالا با آغاز بارندگی‌ها در فصل پائیز و افزایش بارش‌ها بازهم دل‌نگرانی از وقوع سیلابی دیگر وجود دارد که می‌طلبد دستگاه‌های متولی با اقدامات لازم طی این ایام از خسارت‌های احتمالی سیلاب جلوگیری کنند.

آمادگی برای پائیز پُربارش

مهدی پازوکی مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهارداشت: دستورالعمل آمادگی دستگاه‌ها برای فصل پائیز و زمستان ابلاغ‌شده تا آمادگی لازم را برای بارندگی‌ها داشته باشند، همچنین شهرداری‌های شهرستان‌ها مسیر عبور آب ناشی از بارندگی را تمیز کنند تا در صورت بارندگی، مسیر آب مسدود نشود.

وی افزود: لایروبی رودخانه‌ها توسط آب منطقه‌ای در حال انجام است و لایروبی رودخانه‌ها از اعتبارات خودِ آب منطقه‌ای در حال انجام است که تاکنون اعتباراتی در این زمینه تخصیص داده نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان تصریح کرد: مجوز لازم به آب منطقه‌ای داده‌شده تا بستر رودخانه به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شود و با توجه به اینکه نباید از رودخانه‌های استان برداشت شود لذا این مهم بسیار تأکید شده است.

پازوکی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود بارندگی‌ها بالاتر از حد نرمال است و احتمال سیلابی شدن وجود دارد که در این زمینه توصیه‌شده عشایر در حریم رودخانه‌ها قرار نگیرند و ایمن‌سازی لازم در بخش‌های مختلف صورت گیرد تا در صورت بارش شدید، مشکلات و خسارت رخ ندهد.

وجود ۲۰ نقطه بحرانی برای وقوع سیلاب

وی عنوان کرد: زمانی که بارش‌ها نقطه‌ای و خارج از نرم باشد حتماً رودخانه سیلابی می‌شوند و در صورت بالا آمدن آب رودخانه‌ها مشکلاتی ایجاد می‌شود البته در استان نقاط بحرانی و پروژه‌های نیمه‌تمام وجود دارد که تهدید محسوب می‌شوند و ایمن‌سازی در این زمینه بسیار ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: حدود ۱۰۰ پروژه نیمه‌تمام در این راستا وجود دارد که ۲۰ نقطه بحرانی و پروژه نیمه‌تمام در مسیر پلدختر – خرم‌آباد است و تأکید شده که در حال حاضر ایمن‌سازی صورت گیرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از