حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

چهل‌منبر آئینی غرق در سوگواری تاسوعا

چهل‌منبر آئینی غرق در سوگواری تاسوعا

چهل‌منبر آئینی غرق در سوگواری تاسوعا است که بانوان این دیار با روشن کردن ۴۰ شمع نهایت اندوه را نشان می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، این روزها شهر غرق در ماتم و عزای سنگین است، غم شهادت سرور و سالار شهیدان و یارانش که در قیام کربلا به شهادت رسیدند و در این روزهای محرم، بزرگ و کوچک با پوشیدن لباس سیاه در غم شهادت امام حسین(ع) بر سر و سینه می‌زنند.

در این روزها آئین‌های مختلفی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود که در این آئین‌ها، اوج اندوه و غم نشان داده می‌شود، مراسمی که قدمت آن‌ها به چند صد سال پیش برمی‌گردد و هنوز هم در ایام محرم با شور حسینی و با ارادت خاص عزاداران برگزار می‌گردد.

یکی از آئین‌های سنتی استان لرستان، مراسم «چهل‌منبر» است، رسمی سنتی که در عصر روز تاسوعا در کوچه پس کوچه‌های شهر برگزار می‌شود، رسمی که به یاد غم و اندوه حضرت زینب(س) و اُسرای کربلا برگزار می‌شود.

در رسم چهل‌منبر، ۴۰ عدد شمع در چهل‌منبر که عمدتاً سقاخانه هستند روشن می‌شود، بانوان لرستانی عصر روز تاسوعا با پوشاندن صورت خود، ۴۰ عدد شمع را به دست می‌گیرند و در کنار هر سقاخانه و منبری که شمع روشن باشد، شمع خود را روشن می‌کنند و همه محله را با روشن کردن ۴۰ شمع می‌گردند.

چهل‌منبر آئینی غرق در سوگواری تاسوعا

در این آئین، گاهی در کنار سقاخانه‌هایی که منبر شده‌اند، از بانوانی که رسم چهل‌منبر را اجرا می‌کنند با چای یا شربت پذیرایی می‌شود و در این رسم سنتی عزاداری، بانوان حوائج خود را درخواست می‌کنند.

گاهی بانوان در این آئین با پای برهنه ۴۰ شمع را روشن می‌کنند و گاهی هم روی چادر خود را گِل مالی می‌کنند که این موارد در کنار هم، نهایت عزاداری و غم را نشان می‌دهد و هر ساله این رسم با حضور بانوان در خرم‌آباد و بروجرد برگزار می‌شود.

در هنگام برگزاری این آئین سنتی مذهبی، بانوان هیچ صحبتی نمی‌کنند و تا زمانی که ۴۰ شمع را روشن نکرده‌اند، روزه سکوت می‌گیرند و این رسم بدون ذره‌ای تغییر به رسم سنتی خود برگزار می‌گردد.

برگزاری این رسم سنتی حال و هوای خاصی دارد و گاهی بانوان یک شمع را از منبری برمی‌دارند و نیت می‌کنند اگر حاجت‌روا شدند، سال بعد در این مراسم شرکت می‌کنند که این رسم بسیار سنتی به عنوان اثری معنوی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

چهل‌منبر آئینی غرق در سوگواری تاسوعا
چهل‌منبر آئینی غرق در سوگواری تاسوعا

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از