حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
رئیس اداره مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان:

۶ کمپ جلوگیری از کوچ زودهنگام ایجاد شد

۶ کمپ جلوگیری از کوچ زودهنگام ایجاد شد

رئیس اداره مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ۶ کمپ برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر و چرای دام در مراتع ایجاد شده است.

رضا جودکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: در راستای کوچ عشایر در فصل بهار، رعایت تقویم کوچ عشایر بسیار ضروری است از همین رو با مدیریت و اقداماتی که انجام شده، تلاش می‌شود تا از ورود زودهنگام عشایر جلوگیری شود.

وی افزود: برای جلوگیری از ورود زودهنگام کوچ عشایر، ۶ کمپ در ورودی‌های استان مستقر کردیم که از این تعداد دو کمپ و گلوگاه فعال هستند البته از ۲۰ اسفند کوچ عشایر استان همدان آغاز شده که فقط از استان لرستان تردد و عبور می‌کنند و به مدت ۲۴ ساعت می‌توانند در این مناطق بمانند و سپس به راه خود ادامه دهند.

رئیس اداره مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تصریح کرد: کوچ عشایر استان لرستان از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و عشایری که این روزها در برخی از شهرهای استان مشاهده می‌شود مربوط به استان همدان است.

جودکی بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های بسیار مناسبی که داشتیم، شاهد رویش گیاهان هستیم که البته این گیاهان هنوز رشد آن‌ها تکمیل نشده از همین رو تلاش داریم تا از ورود زودهنگام دام به مراتع جلوگیری شود تا این گیاهان به تکامل برسند.

وی با بیان اینکه حدود یک‌هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر غیربومی اقدام به کوچ زودهنگام می‌کنند، تصریح کرد: این عشایر مربوط به استان‌های همدان، کرمانشاه و اصفهان هستند که ورود زودهنگام دام به مراتع تازه روئیده، تهدیدی جدی است.

رئیس اداره مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان یادآورشد: عوامل مختلفی بر کوچ زودهنگام اثرگذار است از جمله کمبود علوفه، گرمای زودهنگام و کمبود آب که امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲ میلیون راس دام عشایر از استان عبور نماید که ایجاد کمپ در ورودی‌ها نقش مهمی در جلوگیری از ورود دام به مراتع دارد و برنامه‌ریزی شده تا از علوفه‌هایی که در مناطق بحرانی حریق هستند استفاده کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از