حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
کارشناس سیاسی در گفتگو با سفیرافلاک مطرح کرد:

«طوفان‌الاقصی» خط بطلانی بر شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیست

«طوفان‌الاقصی» خط بطلانی بر شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیست

مسلم کرم‌زادی کارشناس علوم سیاسی گفت: افول اسرائیل از «طوفان‌الاقصی» تا «وعده صادق» خط بطلانی بر افسانه شکست‌ناپذیری و قدرت بازدارندگی ارتش رژیم صهیونیستی و مهم‌ترین پیامد طوفان‌الاقصی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، طوفان‌الاقصی که در سالروز جنگ یوم کیپور سال ۱۹۷۳ صورت گرفت، عملیات نظامی نیروهای حماس علیه اسرائیل و در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینیان و هتک حرمت به مسجدالاقصی بود و این عملیات در منطقه مرزی میان غزه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین در ۱۵ مهر سال ۱۴۰۲ (۷ اکتبر ۲۰۲۳) آغاز و تا چندین روز ادامه داشت.

در پی این حملات ابتدا نیروهای حماس برای مقابله با ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی مناطقی از سرزمین‌های اشغالی را با راکت هدف قرار دادند و پس از آن به صورت زمینی وارد سرزمین‌های اشغالی شدند که در پی این عملیات بیش از هزار و ۴۰۰ اسرائیلی کشته و ۳ هزار نفر زخمی شدند. 

این عملیات سنگین‌ترین شکست تاریخ ۷۵ ساله رژیم صهیونیستی بود، شکستی که رهبر معظم انقلاب آن را یک شکست غیر قابل ترمیم عنوان کردند. صهیونیست‌ها پس از نبرد طوفان‌الاقصی دچار شوک بی‌اعتمادی و فروپاشی سیستم امنیتی شدند از این رو آمریکا و قدرت‌های اروپایی سریعاً برای نجات آنها وارد عمل شدند.

رژیم صهیونیستی پس از این شکست بزرگ حمله‌های ددمنشانه خود علیه مردم غزه را آغاز کرد که تا کنون نیز ادامه دارد، ناکامی در تحقق هدف نابودی توان نظامی و قدرت سازماندهی حماس شکست دیگری است که در حدود هفت ماه گذشته بر این رژیم تحمیل شده است. علاوه بر این جنایات متعدد علیه بشریت و از بین بردن زیر ساخت‌های غیر نظامی، حمله به بیمارستان‌ها و اماکن تحت حمایت سازمان ملل متحد ماهیت جنایتکارانه و نژاد پرستانه رژیم صهیونیستی را بیش از هر زمان دیگر آشکار کرده است که موج محکومیت جهانی بی‌سابقه‌ای به‌دنبال داشته است.

در همین راستا گفتگویی تفصیلی با مسلم کرم‌زادی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران با موضوع افول اسرائیل از طوفان‌الاقصی تا وعده صادق انجام گرفت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

 

مهمترین پیامد‌های طوفان‌الاقصی چه بود؟

خط بطلان بر افسانه شکست‌ناپذیری و قدرت بازدارندگی ارتش رژیم صهیونیستی مهمترین پیامد طوفان‌الاقصی بود که افسانه شکست‌ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی از بین رفت؛ اسرائیل بیش از هفت دهه است که با تبلیغات گسترده و با حمایت رسانه‌های غربی اینگونه وانمود می‌کند که قوی‌ترین ارتش منطقه غرب آسیا، یکی از قوی‌ترین ارتش‌های جهان و همچنین یکی از قوی‌ترین سازمان‌های اطلاعاتی جهان را دارد که طوفان‌الاقصی باطل بودن این انگاره را ثابت کرد.

استراتژی بن گوریون از بنیان‌گذاران اصلی و اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر سه پایه استوار بوده است، نخست اسرائیل نباید در هیچ جنگی وارد شود مگر اینکه دشمن را غافلگیر کند. دوم جنگ باید کوتاه مدت باشد تا به دستاورد سیاسی تبدیل شود و سوم جنگ نباید به داخل اسرائیل کشیده شود اما عملیات طوفان‌الاقصی برخلاف سه پایه این استراتژی بوده است از این رو اولین پیامد طوفان‌الاقصی شکست راهبردی اسرائیل از مقاومت فلسطین است.

رسانه‌های اسرائیلی این عملیات را در تاریخ بی‌نظیر دانسته و آن را شکستی وسیع برای این رژیم و سازمان اطلاعاتی اسرائیل که ادعا می‌شود قوی‌ترین تشکیلات جاسوسی در جهان را دارد و بر همه چیز مسلط است، دانستند. اسرائیلی‌ها در سال‌های گذشته در اذهان مردم و در افکار عمومی چند چیز را حک کردند اینکه اسرائیل ارتشی دارد که هیچ‌گاه طعم شکست را نمی‌چشد، اسرائیل قدرت تهاجمی دارد، نه فقط علیه فلسطینی‌ها بلکه علیه همه کشورهایی که بالقوه می‌توانند حامی مردم فلسطین باشند وارد عمل می‌شود بر همین اساس است که در زمانی که اسرائیل با عراق، سوریه، مصر و ایران سر جنگ مستقیم نداشته است به مراکز هسته‌ای این کشورها حمله کرده و یا دانشمندان هسته‌ای این کشورها را ترور کرده است.

اسرائیل معتقد است که در کشورهای اسلامی و عربی نباید قدرتی قوی‌تر از اسرائیل تشکیل شود. عملیات طوفان‌الاقصی نشان داد که سازمان اطلاعاتی اسرائیل آسیب‌پذیر است، همچنین ارتش این رژیم آن تصویری نیست که اذهان عمومی دارند و شکست‌پذیر است. نقطه ضعف‌های رژیم صهیونیستی در زمینه دفاعی و امنیتی آشکار و افسانه شکست‌ناپذیری صهیونیست به شکلی مفتضحانه باطل شد.

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به اصل بازدارندگی است و بنیان‌گذاران رژیم صهیونیستی مانند بن‌گوریون تصریح کرد که وقتی بازدارندگی تضعیف و شکسته شود زمان مرگ اسرائیل است؛ نه فقط سران و فرماندهان جنایتکاران قبلی بلکه برخی از سران و فرماندهان کنونی نیز همین نظر را دارند و در بررسی‌ها و مطالعات آکادمیک غرب هم این مسئله تصریح شده است لذا این اتفاق با انجام عملیات طوفان‌الاقصی توسط یکی از گروهای مقاومت فلسطین نه توسط همه گروه‌های مقاومت و یا ارتش‌های کشورهای مسلمان تحقق یافت و اکنون خیزش جهانی مردم و بیداری افکار عمومی در جهان نشانگر عینیت این مقوله است.

 

آیا طوفان‌الاقصی با بازگشت مسئله فلسطین به مرکز سیاست خاورمیانه و امیدواری مردم فلسطین به بازپس‌گیری سرزمین مادری مرتبط است؟

رفتارهای تحقیرآمیز رژیم صهیونیستی به نوعی این احساس را ایجاد کرده بود که مردم غزه در حال مرگ تدریجی توأم با ذلت هستند. وجود هزاران اسیر فلسطینی بدون اینکه کسی به فکر آزادی آنان باشد، اهانت‌ها و تجاوزات به مسجدالاقصی شهرک سازی‌های جدید، کشتار، دستگیری‌ها و محاصره غزه برای مدت طولانی باعث شده این عملیات واکنشی در برابر سیاست ظالمانه و تحقیرآمیز اسرائیل باشد. در واقع یکی دیگر از مهمترین پیامدهای عملیات طوفان‌الاقصی و هفت ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه از بین رفتن تصور پایان مسئله فلسطین است.

در سال‌های اخیر به‌ویژه در قالب طرح عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تلاش شد مسئله فلسطین به موضوعی حاشیه‌ای تبدیل و از متن تحولات جهان اسلام خارج شود اما طوفان‌الاقصى سبب شد نه تنها مسئله فلسطین به مسئله نخست جهان اسلام بلکه به مسئله نخست افکار عمومی جهانی و حتی نظام جهانی تبدیل شود که برگزاری تظاهرات چند صد هزار نفری در آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در حمایت از فلسطین از مصادیق این موضوع است.

مقام معظم رهبری در دیدار اسماعیل هنیه در توصیف صبر تاریخی مردم غزه آن را یک پدیده عظیم توصیف کردند که حقیقتاً به اسلام عزت بخشیده و موضوع فلسطین را علی‌رغم خواست دشمن به مسئله اول جهان تبدیل کرده است، فلسطین در افکار عمومی جهانیان دوباره زنده شد و تمام تلاش ائتلاف غربی صهیونیستی برای به فراموشی سپردن مسئله فلسطین بر باد رفت، موضوع فلسطین از مرزهای جهان اسلام فراتر رفته و به مسئله اصلی جهان بشری تبدیل شد و نظام سلطه نیز به این باور قطعی رسیده که از این پس حذف محور مقاومت از صحنه فلسطین غیر ممکن است.

طوفان‌الاقصی و پیامدهای آن نشان داد بدون حل مسئله فلسطین هیچ مسئله دیگری در خاورمیانه قابل حل نیست از سوی دیگر نیروهای مقاومت قدرت مانور بیشتری در تحولات جهانی و منطقه‌ای پیدا خواهند کرد.

 

آیا برجسته شدن اختلاف‌های درونی در رژیم صهیونیستی و فروپاشی اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی مرتبط با مسئله طوفان‌الاقصی است؟ 

طوفان‌الاقصی و هفت ماه جنگ علیه غزه سبب برجسته شدن اختلاف‌های درونی در اراضی اشغالی شده است. این اختلاف‌ها در سال‌های گذشته نیز وجود داشت پنج انتخابات پارلمانی طی چهار سال از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ برگزار شد اما کابینه نتانیاهو با مشارکت افراطی‌ها تشکیل شد. جنگ غزه ماهیت افراط‌گرایانه دولت نتانیاهو، اختلاف‌های درونی در کابینه و در کابینه جنگی و در صحنه سیاسی اراضی اشغالی را پررنگ‌تر و علنی‌تر کرده است.

 سفر بنی‌گانتر از اعضای کابینه جنگی رژیم صهیونیستی به آمریکا و سپس بریتانیا نیز یکی از موضوعاتی است که نشان‌دهنده اختلافات درونی در اراضی اشغالی است؛ گانتز به اصلی‌ترین مدعی نخست وزیری بعد از نتانیاهو مبدل شده و دولت جو بایدن و نیز متحدان اروپایی اسرائیل به نخست وزیری او تمایل زیادی دارند. در واکنش به سفر هماهنگ نشده او نتانیاهو سعی کرد مانع از اختصاص امکانات دولتی به گانتز و همکاری سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی در آمریکا و بریتانیا با او شود و از این طریق به او بفماند که اسرائیل تنها یک نخست وزیر دارد، در تازه‌ترین مورد اختلاف‌های داخلی و ناکامی در جبهه جنگ گدعون ساعر از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی کناره‌گیری خود را اعلام کرد همچنین هارون هالیوا رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی و فرمانده یگان ویژه رقائیم یگان ویژه اشباح نیز از مقام خود استعفا داده‌اند.

در سایه تداوم اختلافات میان مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ غزه سخنان نتانیاهو مبنی بر مقصر دانستن سرویس‌های اطلاعاتی و نظامی در شکست در عملیات طوفان‌الاقصی موجب خشم اسرائیلی‌ها شد و انتقادات تندی را ضد وی به همراه داشت. با وجود اینکه صهیونیست‌ها برای مدیریت جنگ با نوار غزه اقدام به تشکیل یک کابینه جنگی کرده‌اند اما این کابینه هم نتوانسته است حتی برای مدتی کوتاه به اختلافات میان سران سیاسی، نظامی و امنیتی رژیم اشغالگر پایان دهد و آنها را متحد کند.

در زمان حاضر وضعیت مقامات صهیونیستی در سطح سیاسی، نظامی و امنیتی به گونه‌ای است که همه آنها قصد دارند مسئولیت شکست در عملیات طوفان‌الاقصی را به گردن یکدیگر بیندازند و به‌ویژه انتقادات زیادی نسبت به مسئولیت‌گریزی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مطرح شده است و درخواست‌های زیادی برای استعفای وی وجود دارد. ایهود باراک و ایهود اولمرت دو نخست وزیر سابق در مورد طوفان‌الاقصی گفته‌اند: عملیات اخیر شدیدترین ضربه‌ای است که اسرائیل از زمان تأسیس متحمل شده است و نتانیاهو مسئول بزرگترین شکست تاریخ اسرائیل است، او اعتماد عمومی و ارتش را از دست داده و باید برود. و عملیات بسیار بزرگ حماس احتمالاً عواقب گسترده‌ای بسیار فراتر از غزه داشته باشد کاملاً روشن است که شکست خوردیم؛ آن هم به دردناک‌ترین شکل ممکن. اعتراض‌های داخلی اکنون جبهه دیگری برای صهیونیست‌ها باز کرده که نشان دهنده وضعیت بغرنج این رژیم است و در بحبوحه جنگ این‌گونه از داخل دچار تزلزل شده است.

اعتراض در جهت مخالفت با اصلاحات قضایی اکنون به مسئله آزادسازی اسرا کشیده شده و این مسئله نشان‌دهنده تشدید وضعیت داخلی و افزایش چالش‌های این رژیم در آینده است، جنگ در غزه امروزه نتیجه معکوسی داده و به عاملی در جهت باز شدن یک جبهه در داخل خود سرزمین‌های اشغالی شده است و اکنون یک جنگ چند جبهه‌ای داخل سرزمین‌های اشغالی شکل گرفته است؛ یکی از جهاتی که می‌تواند توان این رژیم را کاهش دهد و از درون دچار استهلاک کند همین وضعیت داخلی است.

 

رابطه شکست آمریکا و بی‌اعتباری در افکار عمومی جهان با طوفان‌الاقصی چه بود؟ 

پیامد مهم دیگر این است که طوفان‌الاقصی علیه رژیم صهیونیستی و هفت ماه جنگ این رژیم علیه غزه شکست آمریکا را نیز در پی داشته است. آمریکا از روز هفتم اکتبر تاکنون در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفت و نسل‌کشی این رژیم در غزه را دفاع مشروع تعریف کرد. ضمن اینکه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شخصاً به اراضی اشغالی سفر کرد، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در هفتم ماه اخیر هفت‌بار به فلسطین اشغالی سفر کرد که این سفرها از یک سو بیانگر حمایت آمریکا از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه بود و از سوی دیگر اختلاف میان آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره جنگ غزه را نیز نشان داد.

آمریکا سه بار قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت برای توقف جنگ در غزه و قطعنامه تشکیل دولت مستقل فلسطینی را وتو کرد که رسوایی اخلاقی برای دولت آمریکا بود. در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز اول فروردین عنوان کردند آمریکا در مسئله غزه بدترین وضعیت ممکن را پیش گرفت، آمریکا بدترین وضعیت ممکن را در منطقه غزه انتخاب کرد؛ کاری کرد که در همه جهان منفور شد.

از نظر حقوقی واکنش رژیم صهیونیستی و آمریکا به عملیات طوفان‌الاقصی نشان داد اصول بشر دوستانه از بین رفته و شاهد تخریب اقتدار اخلاقی حقوق بین‌الملل هستیم و این بزرگترین باخت همه جامعه بین‌الملل است، حمایت‌های بی‌شائبه آمریکا از رژیم صهیونیستی موجب شده که هژمونی آمریکا در سطح بین‌المللی فرو بپاشد و به دلیل استاندارهای دوگانه آنها شاهد این هستیم که روز به روز اعتبار و قدرت نرم آمریکا در حال سقوط است و ماهیت تروریستی و آپارتایدی رژیم صهیونیستی بر همگان روشن شد. خیزش افکار عمومی علیه همکاری غرب با رژیم صهیونیستی در تبهکاری و جنایات بی‌شرمانه در غزه هر روز رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد.

 

آیا طوفان‌الاقصی بر توقف عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و شکست طرح صلح ابراهیم مؤثر بوده است؟

طرح ابراهیم که با حمایت ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به منظور محاصره ایران از سوی رژیم صهیونیستی طرح شد، بنا بود در مرحله اول گفتگوی صلح با اعراب و تقویت روابط با کشورهای منطقه از جمله آذربایجان، ترکیه، عراق، بحرین، امارات، عربستان و.... باشد. در مرحله دوم گسترش حوزه نفوذ سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) با کمک سازمان اطلاعات این کشورها هدف از این اقدامات عبارت بود از شناسایی مراکز حساس به‌ویژه هسته‌ای و نظامی ایران برای خرابکاری و انهدام آنها، شناسایی دانشمندان هسته‌ای ایران و حذف آنها با ترور ، تلاش برای مشروعیت‌زدایی از نظام جمهوری اسلامی نزد مردم ایران با استفاده از امپراطوری رسانه جنگ رسانه‌ای، عملیات روانی و شیوه‌هایی همچون دروغ شایعه تحریف تفرقه اختلاف قومی مذهبی و...، فراهم کردن زمینه تجزیه ایران با تسلیح گروه‌های تجزیه‌طلب مستقر در بعضی کشورهای همسایه در مرحله بعدی فروش تجهیزات نظامی و امنیتی ساخت اسرائیل به کشورهای همسایه ایران هدف نهایی از این اقدامات نیز در وهله نخست گره زدن امنیت کشورهای منطقه به ادامه حیات این رژیم جنایتکار و غاصب  و دوم تقویت توان اقتصادی این رژیم با انتقال بار کمک‌های مالی ایالات متحده و اروپا به کشورهای منطقه اما عملیات طوفان‌الاقصى طرح ابراهیم را منهدم کرد و آرزوهای برخی دول عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را عملاً به کابوس تبدیل کرد.

 

آیا خیزش افکار عمومی به نفع حماس و بی‌اعتبار شدن مظلوم نمایی تاریخی اسرائیل از پیامدهای طوفان‌الاقصی بود؟ 

در پی حملات وحشیانه اسرائیل به غزه افکار عمومی جهانی به نفع حماس در کل کشورها مخصوصاً در آمریکا، انگلیس، فرانسه و کشورهای دیگر غربی ظهور پیدا کرد و مقبولیت جهانی رژیم صهیونیستی را زیر سوال برد طوفان‌الاقصی پرده از چهره منافقانه غرب برداشته و غربی‌ها به رهبری آمریکا در شرم‌آورترین شکل ممکن در کنار صهیونیست‌ها به قتل عام مردم بی‌دفاع غزه مظلوم پرداخته‌اند.

انتقام وحشیانه اسرائیل از فلسطینی‌ها و بمباران گسترده شبانه‌روزی منجر به کشتار وحشیانه بیش از ۳۵ هزار نفر از مردم بی‌دفاع شده است که بیش از ۲۰ هزار نفر از آنها زنان و کودکان هستند. تشدید محاصره غزه، گرسنگی و تشنگی دادن به غیر نظامیان، بمباران و قتل‌عام غیر نظامیان عمق ۷۵ سال جنایت، فجایع و کودک‌کشی رژیم صهیونیستی را برای جهانیان آشکار کرد.

طوفان‌الاقصى موجب موفقیت و محبوبیت بیشتر حماس نزد فلسطینی‌ها شده است، مطابق نظر سنجی که مرکز تحقیقات سیاسی و نظرسنجی فلسطین که یک مرکز نسبتاً سکولار و نزدیک به تشکیلات خودگردان است انجام داده ۷۰ درصد فلسطینی‌ها از عملکرد حماس راضی هستند و محبوبیت جنبش حماس در غزه بعد از جنگ افزایش پیدا کرد، برخلاف ۷۵ سال گذشته هم اینک و تحت تأثیر این عملیات موازنه وحشت علیه صهیونیست‌ها و به نفع مقاومت شکل گرفته است.

 

آیا طوفان‌الاقصی تبعات و پیامدهای اقتصادی برای اسرائیل داشت؟

از ارکان قدرت رژیم جعلی اقتصاد پویا و تسلط اقتصادی آن در جهان و سرمایه‌گذاری‌های مختلفش در کشورهای دیگر می‌باشد لذا یکی از مصادیق پیامدها و تبعات ناگوار برای رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر ضربات سهمگینی است که به اقتصاد این رژیم وارد شده است و رسانه‌ها و مراکز پژوهشی خسارات اقتصادی رژیم را در یک نگاه در برخی شاخص‌ها چنین جمع بندی کرده‌اند؛ هزینه روزانه جنگ ۲۶۰ میلیون دلار خسارت به اقتصاد اسرائیل هفته‌ای ۶۰۰ میلیون دلار کسری بودجه ۶ میلیارد دلار، افزایش ۳۹۷.۰ درصدی کسری بودجه، کاهش ذخایر ارزی ۸.۳۶ درصد، کاهش منابع پشتیبان ۷.۳ میلیارد دلار، تعداد افراد از کار افتاده ۷۰ هزار نفر می‌باشد. 

پایگاه خبری وابسته به یهودیان آمریکا با نام فوروارد هزینه اقتصادی جنگ با حماس را در مجموع نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار برآورد کرده است که معادل بیش از ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این رژیم است، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز با اذعان به وخامت اوضاع اقتصادی این رژیم نوشت آمار اقتصادی منتشر شده از سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ تصویری گویاست که نشان‌دهنده مشکلات مالی برای اقتصاد اسرائیل است. 

در مجموع باید گفت اقتصاد صهیونیست‌ها آسیب دیده و علاوه بر نابودی صنعت گردشگری موج تحریم کالاهای اسرائیلی در جهان فراگیر شده است، بی‌اعتماد شدن شهرک‌نشینان به حاکمیت رژیم صهیونیستی با توجه به شرارت و جنایت رژیم طی ۷۵ سال، اشغال زمین و منازل فلسطینیان شهرک‌هایی را در مناطق مختلف ساخته شد و مهاجرانی از سراسر دنیا تحت عنوان مردم یهودی را ساکن کردند و با حمایت همه‌جانبه آمریکا، اروپا و سازش کشورهای عربی یک نوع امنیت مجازی یا غیر واقعی برای آنان رقم زدند که با شکل‌گیری انتفاضه‌های متعدد و به دنبال آن جنگ‌های ۳۳ روزه، ۵۱ روزه، ۲۱ روزه، ۸ روزه، ۴۸ ساعته و ... این امنیت کاذب با چالش جدی مواجه شد .

در عملیات طوفان‌الاقصی و ادامه آن این امنیت و آرامش کاملاً فرو ریخت به‌طوری که یکی از اسیران اسرائیلی گفت دو روز پیش مذاکراتی درباره آتش‌بس و آزادی همه اسرا صورت گرفت ولی نتانیاهو عقب‌نشینی کرد وی با بیان اینکه ما به خاطر شکست شما نتانیاهو و مسئولان صهیونیست از هفتم اکتبر اسیر هستیم، تأکید کرد: هرچه سریعتر جنگ را متوقف کنید این اسیر صهیونیست در پایان خطاب به نتانیاهو گفت قرار بود همه ما را آزاد کنید. ما تو را مسئول این شکست می‌دانیم ما اسیر هستیم و در شرایط سخت قرار داریم در روز هفت اکتبر نیز ارتش در کار نبود تو می‌خواهی ما را بکشی (خبرگزاری سما). وقتی رژیمی در همه این مؤلفه‌ها با مشکل و فروپاشی مواجه شود موجودیت کلان آن با نابودی مواجه خواهد شد لذا داستان رژیم جعلی اسرائیل نیز از این قرار است. 

کشورهای اندونزی، ایران، جيبوتی، مالدیو، ونزوئلا، كويت، لبنان، لیبی، مالی، نیجریه، سودان، سومالیا، سوريه، عمان، عراق، پاکستان، کره شمالی، کوبا، قطر، تونس و یمن روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارند و کشورهایی همچون «کلمبیا»، «شیلی» بولیوی» «آفریقای جنوبی، اردن، بحرین»، «ترکیه»، «چاد» و «هندوراس» نیز روابط خود را با رژیم قطع یا کاهش دادند، تظاهرات اعتراضی علیه رژیم جعلی و حمایتی به نفع مردم فلسطین در بیش از ۹۲ کشور دنیا و فعالیت ۹۵ درصد کاربران شبکه‌های مجازی به نفع فلسطین نشان‌دهنده به خطر افتادن موجودیت رژیم اشغالگر است.

 

به چالش کشیده شدن حامیان و پشتیبانان رژیم صهیونیستی در غرب را می‌توان به طوفان‌الاقصی ربط داد‌؟ 

با توجه به نفرت عمیقی که در پی جنایات اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه در اروپا و آمریکا به وجود آمده است، دولت‌های غرب نمی‌توانند بر خلاف نظر افکار عمومی چندان پای صهیونیست‌ها بایستند و با ادامه روند مقاومت حتی آمریکا که اکنون رسماً رهبری عملیات خشونت‌آمیز اسرائیلی‌ها را به دست گرفته نیز ناچار به عقب‌نشینی خواهد شد .وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا، یون بلارا گفت: آنچه ما در فلسطین می‌بینیم نه جنگ است و نه دفاع مشروع این یک نسل‌کشی است. ما باید خرید سلاح از اسرائیل را متوقف کنیم. سلاح‌ها و تجهیزات نظامی که به خون آغشته شده و یک نسل‌کشی را تامین مالی می‌کند.

سرکوب تظاهرات دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا، تظاهرات ضد یهودیان و ضد اسرائیلی در سراسر جهان مانند کشورهای آلمان، انگلستان و... از آثار پر برکت طوفان‌الاقصی است همچنین دستگیری مخالفان و تظاهرات‌کنندگان بر علیه سیاست‌های دولت‌های فرانسه، انگلستان آلمان و آمریکا موجب رسوایی بیشتر حامیان دموکراسی شد.

در جایی که کشورهای غربی همواره دولت‌های مخالف سیاست‌های استعماری خود را با شعارهای حمایت از آزادی بیان، اجتماع و حمایت از حقوق بشر سرزنش و تحریم می‌کردند هم عمق آزادی بیان را در کشورهای خود نشان دادند و هم نشان دادند که حمایت از حقوق بشر فقط حربه‌ای برای اعمال فشار بر دولت‌های مستقل است.

طوفان‌الاقصى مفتضح شدن شعارهای تبلیغاتی غربی‌ها درباره حقوق بشر است؛ چراکه با شهادت بیش از ۳۵ هزار فلسطینی که اکثر آنها کودکان و زنان بوده‌اند و حمایت صریح آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس و کشورهای مختلف غربی از رژیم صهیونیستی شعارهای بشر دوستانه آنها مفتضح و دوگانگی شعار و عمل آنها فاش شد و تشت رسوایی حقوق بشر غربی و آمریکایی از بام افکار عمومی جهان بر زمین افتاده است. 

جنایات وحشتناک بی‌سابقه و با خشونت بی‌اندازه در هفت ماه گذشته در غزه و تداوم حمایت همه جانبه از اسرائیل گام دیگری در بی‌اعتباری غرب است، همچنین پس از سال‌ها مماشات دولت‌های عرب با اسرائیل و بی‌توجهی کامل به منافع و آرزوهای مردم بی‌پناه فلسطین طوفان‌الاقصی موجب شد توجه جهانیان به مظلومیت مردم فلسطین جلب شود و هزینه عادی‌سازی روابط دولت‌های عرب با اسرائیل به شدت افزایش یابد. در نتیجه عادی‌سازی روابط به حالت تعلیق درآمده است.

رژیم صهیونیستی طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت قتل عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان، قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است با پایان جنگ غزه دولت راست‌گرای افراطی نتانیاهو هم ساقط خواهد شد و رسیدگی به اتهام جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی آن فعال خواهد شد.

 

آیا طوفان‌الاقصی سبب افزایش نفرت عمومی از رژیم اسرائیل و حامیان آن در جهان شد؟

با به نمایش گذاشته شدن آثار جنایت اشغالگران فلسطین در بمباران وحشیانه غزه، نفرت عمومی بی‌سابقه‌ای را نسبت به اسرائیل و حامیان آن ایجاد کرده است. به‌ویژه که اهداف اصلی حملات بیمارستان‌ها مکان‌های غیر نظامی و اردوگاه‌های آوارگان حمله به خبرنگاران آژانس‌های کمک‌رسان جهانی بوده است. در نتیجه تنفر از رژیم کودک‌کش و تروریست صهیونیستی به بالاترین حد خود در طول ۷۵ سال گذشته رسیده است.

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد تعداد حامیان فلسطین در جهان از زمان آغاز جنگ کنونی غزه به شکل قابل توجهی افزایش یافته است و به همین میزان شمار حامیان اسرائیل کم شده است. این مرکز صهیونیستی در گزارش خود اعلام کرد نتایج بررسی‌ها و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ۹۵ درصد افرادی که در سراسر جهان بعد از آغاز جنگ غزه اقدام به برگزاری تظاهرات در واکنش به این جنگ کرده‌اند از فلسطین حمایت می‌کنند، از ابتدای جنگ فعلی غزه ۳ هزار و ۸۹۱ مورد تظاهرات در ۹۲ کشور جهان برگزار شده که تعداد تظاهرات‌ها در حمایت از فلسطین بسیار بیشتر از اسرائیل بوده است و این روند به شکل تصاعدی ادامه دارد.

 

آیا طوفان‌الاقصی باعث افزایش اقتدار جبهه مقاومت شد؟

مهم‌ترین پیامد سیاسی طوفان‌الاقصی تقویت و گسترش هویت سیاسی و اجتماعی مقاومت بود به دلیل اینکه نفرت جهانی ناشی از جنایات اسرائیل گسترش و شیوع پیدا کرد و مقاومت نشان داد که برای یک هدف بسیار مقدس تلاش می‌کند و به نوعی توانایی محور مقاومت ظاهر شد که امکان تغییر موازنه را دارد و توانایی این را دارد که اسرائیل را در ایجاد سپر بازدارندگی ناتوان کند.

حماس توانست در تاکتیک‌های نظامی و جنگ‌های سایبری توان سازماندهی خود را نشان دهد. علاوه بر این لایه دوم مقاومت در منطقه فعال شده است و به نوعی گستره بحث از شرق دریای سرخ تا شرق دریای مدیترانه است و هر لحظه امکان گسترش و توسعه نبرد وجود دارد بنابراین توانایی و گستره مقاومت به منصه ظهور رسید.

طوفان الاقصی همچنین موجب تقویت جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام شده است، با این عملیات عزم کرانه باختری رود اردن و شاخه نظامی جنبش فتح عرين‌الاسود برای انجام گسترده عملیات‌های نظامی جزم شده و پیوند مقاومت در کرانه باختری با غزه بر استیصال و سردرگمی صهیونیست‌ها افزوده است، در یمن نیز جبهه مقاومت برای مقابله با اقدامات صهیونیست‌ها دریای سرخ را ناامن کرده است و با تلاش حوثی‌های یمن و تلاش موفقیت‌آمیزشان برای ایجاد اختلال در کشتیرانی در دریای سرخ بحران در خاورمیانه تشدید شده و به طور جدی اقتصاد جهانی و ثبات منطقه را مختل خواهد کرد. حوثی‌ها می‌خواهند از این طریق اسرائیل را وادار کنند تا حملاتش را به غزه متوقف کند. 

در مجموع باید گفت عملیات نشان داد که استراتژی کلان محور مقاومت که بر یک عملیات نامتقارن و رقابتی در حوزه ژئوپلیتیکی و تسلیحاتی استوار است از توان و کارآمدی لازم برخوردار است و این قدرت محور مقاومت موجب بازگشت خاورمیانه به بی‌ثباتی کنترل شده شد که هر زمان امکان دارد گسل‌های موجود فعال شود، این عملیات ضربه بسیار سنگین و سختی به اعتبار و حیثیت اسرائیل وارد آورده است. 

حالا دیگر تداوم اشغالگری شهرک‌سازی صهیونیست‌ها و اعمال محرومیت شدید برای مردم فلسطین شدنی نیست. کشورهای عربی نیز نمی‌توانند بدون تحمل هزینه‌های سنگین به ادامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپردازند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از