حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی

«پروین» از «شرافت زن ایرانی» می‌گوید

«پروین» از «شرافت زن ایرانی» می‌گوید

فیلم سینمایی «پروین» پرتره‌ای است از بانو پروین اعتصامی که عمر ۳۴ ساله او را در یک داستان خطی دنبال می‌کند و او در این اثر از «زن باشرف ایرانی» حرف می‌زند.

به گزارش پایگاه خبریتحلیلی «سفیرافلاک»، سینمایی «پروین» که قبلاً «معجزه پروین» نام‌گذاری شده بود، این شب‌ها در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و درباره ادیبی مؤثر در تاریخ ادبیات کشور ما، پروین اعتصامی است.

محمدرضا ورزی، پیش‌ازاین هم درباره رجال نامی ایران، آثار زیادی ساخته که در میانشان می‌شود از علی‌اکبر دهخدا، ادیب، شاعر و سیاستمدار ایرانی هم یادکرد. او درباره چهره‌های تاریخی کشورمان ازجمله ستارخان، زکریای رازی، قائم‌مقام فراهانی، کریم‌خان زند و ... هم آثاری ساخته که از قاب تلویزیون یا پرده سینما به نمایش درآمده‌اند.

ورزی که خود تبریزی است، این بار به زندگی شاعری از همشهریانش به نام پروین اعتصامی پرداخته و این فیلم را در دو بخش به سرانجام رسانده است. بخشی از آن جدال او با همسری نظامی است که به طبقه فرودست زور می‌گوید و اهل عشرت و ولنگاری است و بخش دیگر، زیست و زندگی ادبی شاعر و چالش او با شاعران مرد ـ که به‌مراتب، کم جان‌تر از وجه اجتماعی و خانوادگی فیلم است.

باوجوداین تضادها و جدال‌ها، فیلم پروین از یک سناریوی خطی با قصه‌ای تخت و کم‌گره برخوردار است که شاید با این قصه نتواند مخاطب عمومی را به سینما دعوت کند. بااین‌حال، بازی‌های قدرتمند از محمدرضا شریفی‌نیا و آزیتا حاجیان که نقش پدر و مادر پروین رادارند و حتی خود مارال بنی‌آدم در نقش پروین، اثری شایسته و قابل‌اعتنا را شکل داده است.

پروین در هر دو منظر فیلم سینمایی، زنی شریف، مهربان با فرودست، کاری و خستگی‌ناپذیر دیده می‌شود و «شرافت» و «تواضع» از خصوصیات برجسته اوست.

زندگی و زمانه پروین اعتصامی، قبلاً هم دستمایه فیلم سینمایی «پروین» ساخته مرتضی احمدی هرندی شده، اما فیلمی که در جشنواره چهل و دوم به نمایش در آمد، یک اثر رئال و خانوادگی است و آن‌یکی که در سال ۱۳۸۴ ساخته‌شده، اثری سورئال بر پایه کتاب «اختر چرخ ادب پروین» است.

نام فیلم اخیر، پیش‌ازاین «معجزه پروین» بود که به «پروین» تغییریافته تا با کتابی به نام «معجزه پروین» و نقد سروده‌های این ادیب زن ایرانی (از منتشرات انتشارات سخن) هیچ شباهتی نداشته باشد.

دلدادگان تاریخ ادبیات ایران می‌توانند از تماشای سینمایی «پروین» که در آن علاوه بر سیمای پروین با چهره‌هایی چون ملک‌الشعرای بهار و علی‌اکبر دهخدا آشنا می‌شویم، لذت ببرند.

انتهای خبر/

منبع: فارس

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از