حالت تاریک
  • جمعه, 1403/02/28 شمسی | 2024/05/17 میلادی
یادداشت؛

آثار شهید مطهری و تعالی جامعه

آثار شهید مطهری و تعالی جامعه

محمد حیاتی عضو هیات علمی دانشگاه لرستان در یادداشتی نوشت: آثار شهید مطهری نقش مهمی در تعالی جامعه دارد. و همه افراد جامعه می‌توانند از این آثار ارزشمند بهره ببرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در بیانیه گام دوم انقلاب چندین فاکتور را با محوریت جوانان مطرح نمودند که از جمله آن‌ها معنویت و اخلاق است از همین رو عمل به این دو مولفه مهم در بیانیه گام دوم انقلاب توسط جوانان امری ضروری است.

در این کشور بزرگان و عالمانی داشتیم از جمله شهید مرتضی مطهری که آثار بسیار فاخری از آن‌ها به جا مانده است، آثاری که مطالعه هر کدام برای قشری از جامعه می‌تواند هدایتگر و چراغ راه سعادت برای انسان باشد.

شهید مطهری در آثار خود به قشر نوجوان، به مسئله حجاب و عفاف و در سایر حوزه‌ها آثاری دارد که همه این آثار بسیار ارزشمند نشان‌دهنده این است که ایشان فقیهی بوده که در حوزه‌های مختلف، صاحب‌نظر بوده است به طوری که در حوزه معنویت و اخلاق نیز دارای آثاری است که جوانان در گام دوم انقلاب می‌توانند از این آثار بهره ببرند.

سطر به سطر آثار شهید مطهری مملو از صحبت‌هایی است که نه فقط برای آن دورانی که نگاشته شده بلکه برای همه دوران‌ها و برای همه اقشار جامعه مفید و با ارزش است، لذا باید اندیشه و افکار شهید مطهری بیش از پیش برای نسل جوان تبیین شود تا نسل جوان با این گنجینه آثار شهید مطهری آشنا شوند و در هر حوزه‌ای که تمایل دارند از این کتاب‌ها استفاده نمایند.

لازم است که برای آشنایی قشر جوان با آثار شهید مطهری، حوزه و دانشگاه برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشند تا اثرگذار باشد چرا که این آثار توسط معلمی نوشته شده که علم، اخلاق و معنویت را همگی با هم داشته است و لازم است که رویکرد جدیدی برای استفاده بیشتر از افکار ایشان صورت گیرد.

اهل علم باید اندیشه‌های شهید مطهری را به عنوان چراغ راه قرار دهند و دانش و حکمت این بزرگ‌مرد در آثاری نوشته شده که برای همه انسان‌ها می‌تواند مورد استفاده باشد چرا که هر یک از این آثار الگوی پیشرفت و تعالی جامعه است.

تبیین ارزش‌های انقلاب یکی از مهم‌ترین اقدامات شهید مطهری بود که در این راستا مجاهدت‌های زیادی را انجام داد و امروز لازم است که در جامعه همه افراد به خصوص معلمان و اساتید برای جهاد تبیین، بیان دستاوردها و پیشرفت‌های انقلاب برای نسل جوان تلاش خود را بیش از گذشته به کار گیرند.

نامگذاری روز شهادت شهید مطهری به نام روز معلم، نشان از جایگاه ویژه معلمان و عالمان علم دارد و جویندگان علم می‌توانند از دریای آثار فاخر ایشان سیراب شوند.

انبیاء از جانب خدا آمدند تا انسان را از ظلمت، تاریکی و جهل دور نمایند از همین رو در آیات و روایات شغل معلمی را شغل انبیاء عنوان می‌کنند، در واقع پیامبران خودشان نور بودند و با نور گفتار و کردار و عقاید خود، ظلمت‌ها را از بین مردم جامعه از بین می‌بردند.

معلمان هر جامعه با روح انسان‌ها سر و کار دارند و این نشان‌دهنده عظمت و جایگاه بلند بالای شغل معلمی است، معلمانی که  فداکاری و ایثار را در کنار دروس علمی به دانش‌آموزان و دانشجویان یاد می‌دهند و در واقع همه دانش خود را که سال‌ها جمع کرده‌اند، به نسل جوان می‌آموزند.

هر جامعه‌ای که در مسیر پیشرفت و توسعه قرار می‌گیرد حاکی از این است که معلمان در تعلیم و تربیت نقش مهمی را بر عهده داشته‌اند از همین رو معلمان در انسان‌سازی و تربیت نسل نوجوان و جوانان برای اینکه در آینده بتوانند کشور را به سمت پیشرفت و توسعه هدایت نمایند، بسیار اثرگذار هستند.

جایگاه معلمان تا جایی ارزشمند است که امام راحل فرمودند دانشگاه مبداء تحول است که در این تحول، اساتید در راس قرار دارند و دانشجو در این عرصه دانشگاه تاثیر می‌گیرد پس باید معلمان و اساتید بدانند که در تحولات جامعه آموزشی دانش‌آموزان و دانشجویان بسیار نقش‌آفرین هستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در دیدار با نخبگان و اساتید دانشگاه، این جایگاه را تحسین نمودند چرا که گاهی یک کلمه از سوی استاد دانشگاه می‌تواند اثرگذاری بسیار بالایی داشته باشد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از