حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

آداب و رسوم لرستانی‌ها در عید سعید فطر

آداب و رسوم لرستانی‌ها در عید سعید فطر

همزمان با فرارسیدن عید فطر، رسومات مختلفی توسط لرستانی‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، رمضان، ماه‌ترین ماه سال است که انسان‌ها به سبب یک ماه روزه‌داری و اطاعت از پروردگار و بندگی، سعی می‌کنند تا به گونه‌ای دیگر زندگی عادی خود را از سر بگیرند.

ماهی که کمک به نیازمندان و فقرا، دلجویی از یتیمان، صله ارحام و نذری دادن و نذری پختن به اوج می‌رسد و در واقع این ماه تمرینی برای سایر ماه‌های سال است، ماهی که گناه و غیبت به کمترین حد خود می‌رسد و آنچه مشاهده می‌شود سراسر مهربانی و بندگی است.

 

دید و بازدیدهای عید فطر

اما در روزهای آخر ماه مبارک رمضان، در بسیاری از شهرهای کشور آداب و رسوم خاصی وجود دارد که مردم خود را برای روز عید فطر آماده می‌کنند که در استان لرستان نیز آئین‌هایی در این روز برگزار می‌شود که اوج مهربانی و محبت را نشان می‌دهد.

مردم لرستان چند روز قبل از فرارسیدن عید سعید فطر با نظافت منزل و خرید شیرینی و میوه، آماده پذیرایی از مهمانان و اقوام در روز عید فطر می‌شوند چرا که در روز عید فطر کوچکترها به منزل بزرگترها رفته و با تبریک عید فطر و یک ماه روزه‌داری، این روز را جشن می‌گیرند.

آداب و رسوم لرستانی‌ها در عید سعید فطر

بعد از برگزاری نماز عید فطر و حضور پرشور در این مراسم، آئین‌های سنتی ویژه عید فطر مانند دید و بازدید در استان برگزار می‌شود.

معمولاً در این روز بازار عیدی دادن داغ می‌شود و بزرگان فامیل به خانواده مخصوصاً روزه اولی‌ها عیدی می‌دهند و اعتقاد دارند که این عید، یکی از اعیاد بزرگی است که باید به بهترین شکل برگزار گردد.

در این روز بانوان باسلیقه لرستانی سعی می‌کنند تا با شیرینی‌های محلی مانند برساق، کاک، قندی و سایر شیرینی‌های سنتی پذیرایی کنند.

 

حلوای متبرکی، شیرینی عید فطر

یکی از آئین‌های بسیار زیبا در استان لرستان این است که همزمان با سالروز شهادت امام علی(ع) در ۲۱ ماه رمضان، حلوایی را به نام حلوای متبرکی تهیه می‌کنند و بعد از اینکه بخشی از حلوا را در بین فامیل و همسایگان به عنوان نذری پخش کردند، بخشی هم در یخچال نگهداری می‌کنند.

در روز عید فطر، از این حلوا به عنوان اولین خوراکی صبح روز اول ماه شوال میل می‌کنند که اعتقاد دارند این حلوا متبرک بوده و شیرینی مخصوصی برای روز عید فطر است که کام خود را با این حلوا شیرین می‌کنند.

آداب و رسوم لرستانی‌ها در عید سعید فطر

 

هدیه بُردن برای خانواده نوعروس

یکی از آئین‌های بسیار زیبای استان لرستان در روز عید فطر این است که خانواده داماد برای نوعروس مجموعه‌ای از هدایای مختلف و خوراکی‌ها را آماده می‌کند و در سینی‌های تزئین شده به صورت خنچه برای خانواده عروس می‌برد.

در این رسم، خانواده داماد هدایایی مانند لباس، طلا، شکلات و شیرینی، گل، غذاهای پخته و تزئین شده را به همراه چند نفر از اعضای خانواده برای نوعروس می‌برند و در واقع نوعی عیدی دادن به نوعروسان است.

بسیاری از خانواده‌هایی که مراسم شادی مانند عروسی و عقد دارند سعی می‌کنند تا مراسم خود را به روز عید فطر موکول کنند و اعتقاد دارند که این عید بزرگ بسیار خوش‌یُمن بوده و بهترین فرصت برای برگزای اینگونه مراسم است.

برخی از خانواده‌ها هم نذورات خود را مانند پخت آش در روز عید فطر انجام می‌دهند و اولین ناهار بعد از ماه رمضان را تهیه می‌کنند.

خانواده‌هایی که عزیز را از دست دادند در روز عید فطر، مراسمی را به نام نوعید برگزار می‌کنند که اقوام و فامیل با حضور در منزل آن‌ها، ابراز همدری می‌کنند.

مردم استان لرستان سعی دارند تا در روز عید فطر در کنار هم باشند که یا این کنار هم بودن در منزل برگزار می‌شود و یا با توجه به فصل بهار، این دورهمی را در طبیعیت برگزار می‌کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از