حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

ازدواج آسان جوانان با الگوگیری از آسمانی‌ترین پیوند

ازدواج آسان جوانان با الگوگیری از آسمانی‌ترین پیوند

اول ذی‌الحجه سالروز ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه(س) است که جوانان با الگوگیری از آسمانی‌ترین پیوند می‌توانند زندگی مشترک با دوامی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، ازدواج یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر فرد است که در روایات هم به این مهم اشاره شده تا جایی که پیامبر (ص) فرمودند: انسان با ازدواج، نصف دینش کامل می‌شود از همین رو سفارش شده تا ازدواج در سن مناسب خود انجام شود.


زندگی مشترکی که در سایه معنویت و عطوفت آغاز شود، دوام و قوام بیشتری دارد و تحکیم بنیان خانواده در چنین ازدواج‌هایی هر روز مستحکم‌تر می‌شود اما اگر سنگ بنای زندگی به دور از معنویت، گذشت و عطوفت باشد هر لحظه ممکن است که جدایی و طلاق رخ دهد.


روز اول ذی‌الحجه با توجه به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به عنوان آسمانی‌ترین پیوند به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده تا جوانان با الگوگیری از این زندگی مشترک بتوانند زندگی مشترک را به دور از تجملات آغاز نمایند.


امروز جوانان می‌توانند مفهوم ازدواج آسان را در زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) مشاهده کنند، کسانی که در اوج محبت و صمیمیت و با تکیه بر معنویت توانستند یک زندگی ساده به دور از تجملات را آغاز نمایند و در درون این خانواده فرزندانی پرورش یافتند که هر کدام در دین توانستند نقش خود را به خوبی ایفا نمایند.


با نگاهی به گذشته می‌بینیم که زندگی در گذشته از قوام بیشتری برخودار بوده و وقتی به درون خانواده نگاه می‌شود می‌بینیم که گذشت و مهربانی، رکن‌های اصلی دوام زندگی مشترک بوده اما امروزه برخی از زوج‌ها توجهی به گذشت و چشم پوشی از خطاها را در زندگی ندارند و همین سبب می‌شود تا با شکستن حرمت‌ها، پایه‌های زندگی سست و در نهایت به طلاق برسد.

ازدواج آسان جوانان با الگوگیری از آسمانی‌ترین پیوند

ازدواج آسان یعنی زندگی مشترک به دور از تجملات 


سیما سبحانی کارشناس خانواده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب بالا رفتن سن ازدواج شده، چشم و هم‌چشمی و تجملات است به طوری که جوانان سعی می‌کنند برای تشکیل زندگی بهترین‌ها را در کنار هم قرار دهند تا بتوانند یک زندگی مشترک خوبی داشته باشند یعنی بر این تصور هستند که داشتن ماشین، منزل، وسایل منازل با برند مورد نظر، مراسم عروسی مجلل می‌تواند منجر به خوشبختی شود.


وی افزود: در حالی که خوشبختی و پایدار بودن زندگی به عوامل و مولفه‌های دیگری وابسته است مثلاً اخلاق، معنویت، گذشت، قناعت می‌تواند خوشبختی را رقم بزند و زوج‌های جوان برای این که یک زندگی موفق داشته باشند باید با گذشت زندگی را بسازند.


کارشناس خانواده تصریح کرد: متاسفانه در برخی از موارد جوانان ازدواج را به تاخیر می‌اندازند و زمانی که پرسیده می‌شود چرا ازدواج به تاخیر افتاده، علت آن را مادیات عنوان می‌کنند که یا جهیزیه تکمیل نشده و یا توانایی برای برگزاری یک مراسم عروسی مجلل را ندارند در حالی که هیچکدام از این موارد ضامن خوشبختی نیست.


سبحانی عنوان کرد: یکی دیگر از مواردی که سبب بالا رفتن سن ازدواج شده این است که خانواده‌ها به جوانان سخت گیری می‌کنند و به جای اینکه آن‌ها را تشویق کنند که زندگی خود را آسان آغاز کنند اما ترجیح می‌دهند که باید یک شغل مناسب، یک منزل و ماشین باشد تا زندگی شکل گیرد در حالی که در گذشته‌ها خبری از ماشین و منزل و جهيزيه سنگین نبود و زوج جوان بعد از تشکیل زندگی، به تدریج در کنار هم زندگی را می‌ساختند.


وی با اشاره به مشکلات تاخیر در سن ازدواج گفت: هرچه تجملات و عوامل دیگری در بالا رفتن سن ازدواج دخیل باشند عواقب بدی را به همراه دارد که یکی از آن‌ها تاخیر در فرزندآوری و کاهش جمعیت است، همچنین بالا رفتن سن ازدواج سبب آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف می‌شود.


کارشناس خانواده رسیدن به آرامش را مهم‌ترین هدف ازدواج برشمرد و گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد دخالت‌های اطرافيان، سخت گیری خانواده‌ها، تجملات و عوامل دیگری سبب می‌شود تا آرامش در زندگی زوج‌های جوان به حاشیه برود بنابراین لازم است که زوج‌های موفق که زندگی خود را آسان آغاز کردند معرفی شوند تا الگویی برای همه جوانان باشد.


سبحانی با اشاره به مشکلات اقتصادی و بالا رفتن سن ازدواج افزود: طی سال‌های اخیر، جوانان یکی از دلایل تاخیر در ازدواج را مشکلات اقتصادی عنوان می‌کنند که باید همه امکانات لازم برای تشکیل زندگی مهیا باشد تا ازدواجی شکل گیرد و اگر هر یک از ابزار امکانات و رفاهیات نباشد، پازل ازدواج لَنگ می‌ماند در حالی که واقعاً اینگونه نیست و زندگی هرچقدر ساده‌تر آغاز شود دوام بیشتری دارد.


وی بیان کرد: هزینه‌های سنگین ازدواج و مراسم عروسی سبب می‌شود تا گاهی جوانان رغبت زیادی به ازدواج نداشته باشند و لازم است که برای ترویج ازدواج آسان و دوری از تجملات، جوانان را به امر ازدواج تشویق کرد.

کارشناس خانواده اظهارداشت: البته در این میان مشاوره برای زوج‌های جوان قبل از ازدواج نقش بسیار مهمی در پایداری زندگی مشترک دارد بنابراین به زوج‌های جوان توصیه می‌شود که با مراجعه به مشاوره‌ها بتوانند با آگاهی بیشتری زندگی مشترک را اغاز نمایند.

ازدواج آسان جوانان با الگوگیری از آسمانی‌ترین پیوند

چشیدن طعم آرامش در زندگی مشترک 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی سهرابی کارشناس مسائل دینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: اول ذی‌الحجه که سالروز ازدواج حضرت فاطمه(س)و حضرت علی علیه‌السلام است، بهترین فرصت است که زندگی ساده و بی‌آلایش، ساده گرفتن و دوری از تجملات این دو بزرگوار الگویی برای جوانان باشد.


وی افزود: امروزه با توجه به شرایطی که وجود دارد، هم از جهت اقتصادی و هم فرهنگی، سادگی ازدواج این دو بزرگوار و آن معیارهایی که در ازدواج داشتند می‌تواند بهترین الگو برای جوانان باشد و بهترین واژه برای این پیوند آسمانی، همین سادگی است که از هر جهت ساده بودن را مد نظر داشتند، زندگی مشترک را با سادگی آغاز کردند تا جایی که حضرت فاطمه(س) بهترین لباس خود را در آغاز زندگی مشترک می‌بخشد که معنویت و اخلاقی ایشان را نشان می‌دهد.


کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه با ازدواج درست انسان به آرامش می‌رسد، گفت: بهترین الگو برای ازدواج و دوام زندگی‌ها زندگی این دو بزرگوار است که خانه داری، همیاری و همکاری این دو عزیز در امورات زندگی سبب شد تا فرزندانی در دامان آن‌ها پرورش یافتند که هر کدام اثرگذاری زیادی در دین و جامعه داشتند.


حجت‌الاسلام والمسلمین سهرابی یادآورشد: اگر در زندگی بتوانیم از روش زندگی مشترک این دو عزیز الگو بگیریم می‌بینیم که زندگی با آرامش و تربیت و اخلاق اسلامی رویا نیست لذا در ازدواج‌ها لازم است که ساده گرفته شود و اخلاق، تدین و دین‌داری ملاک قرار گیرد.


وی افزود: در روایات آمده شده که اگر جوانی به خواستگاری دختر شما آمد و اخلاق و ایمان  داشت این ازدواج صورت گیرد و خدا هم رزق آن‌ها را تامین می‌کند، اگر زوج‌های جوان در سختی‌های زندگی همدیگر را درک کنند می‌توانند به رشد و تکامل برسند.


کارشناس مسائل دینی خاطر نشان کرد: پیاده کردن روش و منش زندگی مشترک حضرت فاطمه(س) و حضرت علی علیه‌السلام سبب می‌شود تا جوانان طعم یک زندگی شیرین و با آرامش را تجربه کنند.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از