حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان:

اطلس خاک به برنامه‌ریزی‌های آتی لرستان کمک می‌کند

اطلس خاک به برنامه‌ریزی‌های آتی لرستان کمک می‌کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان به اهمیت تهیه اطلس خاک در کمک به برنامه‌ریزی‌های آتی در استان اشاره کرد و گفت: اطلس خاک می‌تواند آمایش سرزمین در حوزه خاک را با کمترین خطر پیش ببرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان، علی سالاروند در همایشی که به مناسبت روز جهانی خاک با شعار (آب و خاک، منشا زندگی) برگزار شد اظهارداشت: همه ما در قبال خاک وظیفه بسیار جدی داریم و باید مباحث خاک را بیشتر مدنظر داشته باشیم.

وی با اشاره به قانون حفاظت از خاک مصوب ١٣٩٨ مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر اهداف کمی که در مورد حفاظت از خاک و امنیت غذایی در این قانون مطرح هست، سازمان حفاظت محیط زیست بحث کیفی و امنیت غذایی در مبحث حفاظت از کیفیت غذا را نیز مدنظر دارد زیرا اگر خاک یا یک عرصه خاک آلوده شود ممکن است از لحاظ امنیت غذایی انسان و زیستمندان را با مخاطرات جدی مواجه کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان عنوان کرد: در مواردی که ما به خاک آسیب جدی وارد کنیم، این آسیب دوباره در قالب بیماری‌ها و انواع ناهنجاری‌ها به خود انسان برمی‌گردد و از طرفی هزینه پاکسازی و احیا مجدد خاک چند برابر به ما تحمیل خواهد شد و در برخی مواقع هم ممکن است سال‌های سال طول بکشد که خاک از دست رفته پاکسازی و قابلیت استفاده مجدد را پیدا کند.

وی با توجه به اینکه رهاسازی پلاستیک‌ها در اراضی زمین های کشاورزی می‌تواند آسیب جدی برساند گفت: باقیمانده پلاستیک‌ها که در زمین‌های کشاورزی می‌ماند ممکن است سال‌ها تجزیه آنها طول بکشد و حتی در صورت تجزیه باعث آلوده شدن آب و خاک و در نتیجه  موجب تهدید علیه امنیت غذایی و بهداشت عمومی شود لذا امیدواریم بتوانیم با کمک انجمن‌های زیست محیطی و به‌خصوص با استفاده از ظرفیت خانه‌های محیط زیست به صورت جدی جمع‌آوری این پلاستیک‌ها را در اراضی کشاورزی انجام دهیم.

سالاروند تصریح کرد: استفاده از آب‌های نامتعارف در مواقع کم آبی توسط برخی از کشاورزان باعث می‌شود امنیت غذایی و کیفیت محصول به‌خصوص برای محصولاتی که به‌صورت خام مصرف می‌شوند را با خطرات جدی مواجه کند لذا این موضوع با اقدامات ترویجی و حتی در صورت عدم توجه، با اقدامات قضایی قابل پیگیری است.

وی با اشاره به ضرر بالای آتش زدن بقایای گیاهی برای اراضی کشاورزی اظهارداشت: این کار آسیب جدی به بافت خاک وارد می‌کند و علاوه بر آلودگی هوا، باعث کاهش ایجاد هموس (ماده آلی) در خاک می‌شود که برای حل این مشکل انجام فعالیت‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی باید در اولویت قرار گیرد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان به اهمیت تهیه اطلس خاک در کمک به برنامه‌ریزی‌های آتی در استان اشاره کرد و افزود: اطلس خاک می‌تواند آمایش سرزمین در حوزه خاک را با کمترین خطر پیش ببرد و نتايج آن در بلند مدت، به‌عنوان پشتوانه علمی به حفظ این بستر حیاتی کمک قابل توجهی کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از