حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

اعتکاف به برکت انقلاب‌اسلامی در جهان گسترش یافت

اعتکاف به برکت انقلاب‌اسلامی در جهان گسترش یافت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فعالیت‌هایی مانند اربعین، اعتکاف و... قبل از انقلاب وجود نداشت اما به برکت انقلاب اسلامی در ایران و جهان گسترش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه ظهر امروز در آئین اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی اعتکاف که در سالن ایثار بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان برگزار شد، با بیان اینکه اعتکاف به عنوان یک سنت حسنه، امر قدسی، ملکوتی و سلوک عملی در جهان نشر پیدا می‌کند، اظهار داشت: اعتکاف در بین خواص انجام می‌شد اما برای اولین‌بار در بین دانشجویان شکل گرفت و بعد گسترش پیدا کرد اکنون ثمره این تلاش فراوان را می‌بینیم و جز عنایت‌الهی چیزی در گسترش آن نقش نداشته است.

وی افزود: اعتکاف یک عبادت قرآنی است در آیه ۱۲۵سوره بقره خداوند به حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل به پاکیزه‌سازی خانه خدا برای اعتکاف‌کنندگان توصیه می‌کند که در این مکان مقدس آلودگی‌های ظاهری و باطنی پاک شود و خانه خدا تطهیر شود تا معتکفان به سجده و رکوع بپردازند و خدا را عبادت کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ظاهراً عبادت حضرت مریم از نوع اعتکاف بوده است، در قرآن به اعتکاف بت‌پرستان نیز اشاره شده است، اعتکاف در همه ادیان توحیدی یک عبادت است و اگر در بین بت‌پرستان رواج داشته یک انحراف بوده که در آنها شکل گرفته است.

خسروپناه عنوان کرد: اصل عمل اعتکاف همان حقیقتی است که خداوند به انبیاء بیان کرده و در قرآن به برخی از احکام آن اشاره شده است، اعتکاف در دهه آخر رمضان سنت حسنه‌ای است و اهل سنت دهه آخر رمضان را معتکف می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: پیامبران اولوالعزم و ائمه اطهار(ع) به اعتکاف مقید بودند و روزه می‌گرفتند، در ایام جنگ بدر وقتی حکومت پیامبر(ص) در مدینه مستقر شد آیه اعتکاف بیان شد که نشان می‌دهد یک شرط لازم برای استقرار حاکمیت اعتکاف است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: برای اعتکاف سه کارکرد مهم می‌توان ذکر کرد، کارکرد اول تمرین زیست جمعی است اعتکاف به صورت جمعی و در مسجد جامع که جمع مسلمانان در آن قرار دارند امکان تمرین زیست اجتماعی را به ما می‌دهد. 

خسروپناه اضافه کرد: کارکرد دوم اعتکاف خودشناسی و خودسازی است و بهترین فرصت است که انسان طی این سه روز در خود تأمل کند و فضائل و رذائل خود را بازنگری کند.

وی گفت: تمدن نوین اسلامی بدون جامعه‌پردازی ممکن نیست و جامعه‌پردازی بدون خودسازی منشی، بینشی و کنشی ممکن نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه خود‌سازی بینشی به معنی رشد عقلانیت است، افزود: خداوند از ما می‌خواهد که جزء اولوالالباب شویم که ثمره آن حکمت است، اعتکاف بهترین فرصت است که انسان خودسازی کند.

خسروپناه اظهار داشت: نتیجه خودسازی بینشی و منشی خودسازی کنشی است که باعث می‌شود انسان در مسئولیت خود امانت‌دار باشد.

وی عنوان کرد: کارکرد سوم تمرین خلوت گزیدن در جلوت بودن است و انسان در جلوت توفیق خلوت با خدا را پیدا می‌کند در اعتکاف انسان در میان جمع است و حال خوش خلوت را دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اعتکاف برای مسئولان نظام از توده مردم مهم‌تر است و انسان اگر سه روز خودسازی کند قطعاً کارآمدی بیشتری دارد.

خسروپناه بیان کرد: رشد معنویت به برکت انقلاب اسلامی است فعالیت‌هایی مانند اربعین، اعتکاف و... قبل از انقلاب وجود نداشت اما به برکت انقلاب اسلامی در ایران و جهان گسترش پیدا کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از