حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/31 شمسی | 2024/05/20 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

افت آب‌های زیرزمینی در سومین حوضه آبریز کشور

افت آب‌های زیرزمینی در سومین حوضه آبریز کشور

کاهش و شکل بارش در سال آبی جاری نسبت به دوره آماری بلند مدت سبب شده تا منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان که روزی سومین حوضه آبریز پر باران کشور بوده، همچنان روند کاهشی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» لرستان، علی‌رغم بارش‌های خوبی که در سال زراعی جاری داشت اما همچنان با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی مواجه است و آخرین آمارها نشان می‌دهد که بارش‌های این استان نسبت به متوسط طول دوره آماری حدود ۵۳ درصد کاهش داشته است.

کاهش دبی رودخانه‌ها و افت سطح آب‌های زیرزمینی نسبت به بلند مدت، زنگ خطری برای جدی گرفتن مدیریت مصرف منابع آب است و می‌طلبد الگوی کشت در استان لرستان و به‌ویژه دشت‌های کوهدشت و ازنا - الیگودرز که بیشترین افت سطح آ‌ب‌های زیرزمینی را دارند، بیش از پیش رعایت شود.

ممنوعیت کشت محصولات آبدوست در برخی از مناطق استان و جلوگیری از ورود کشاورزان غیربومی که عمدتاً اقدام به کشت محصولات آبدوستی همچون هندوانه، سیب‌زمینی و برنج می‌کنند، از جمله اقداماتی بوده که طی سال‌های گذشته در دستور کار مسئولان استان قرار گرفته است اما خروجی این طرح و برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که تاثیر ملموس و مطلوب آن را شاهد بود.

افت آب‌های زیرزمینی در سومین حوضه آبریز کشور

 

کاهش ۵۳ درصدی منابع آب زیرزمینی لرستان

 

داریوش حسن‌نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهارداشت: کاهش و شکل بارش در سال آبی جاری نسبت به دوره آماری (بلند مدت) سبب شده است که منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های استان همچنان با کاهش مواجه شوند به‌طوری‌که متوسط دبی اندازه‌گیری شده رودخانه‌های لرستان در فروردین ماه سال آبی جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۶ درصد افزایش و نسبت به متوسط فروردین ماه طول دوره آماری حدود ۵۳ درصد کاهش داشته‌اند.

 

وی با بیان اینکه حوضه آبریز کرخه از به هم پیوستن دو رودخانه سيمره و كشكان در جنوب پلدختر در استان لرستان تشکيل می‌شود افزود: متوسط دبی اندازه‌گیری شده رودخانه‌های سرشاخه کرخه در استان لرستان در فروردین ماه سال آبی جاری نسبت به فروردین ماه سال گذشته حدود ۱۳ درصد افزایش و نسبت به فروردین ماه طول دوره آماری حدود ۵۲ درصد کاهش یافته است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: دبی رودخانه كشكان در محل پلدختر در فروردین ماه سال جاری حدود ۳۹.۵ مترمکعب برثانیه بوده که نسبت به سال گذشته (۴۰ مترمکعب برثانیه) حدود یک درصد و نسبت به بلندمدت (۱۲۴ مترمکعب برثانیه) حدود ۶۸ درصد كاهش داشته است.

 

وی بیان کرد: در حوضه آبریز کارون بزرگ که این رودخانه از تلاقی دو رودخانه بختياری و سزار در محل تنگ پنج در استان لرستان تشكيل می‌شود (رودخانه سزار خود از به هم پيوستن شاخه‌های تيره و ماربره تشكيل می‌شود) در پائين دست و در ايستگاه چم‌چيت رودخانه آب سبزه نيز به آن می‌ريزد علاوه بر آن، آب شاخه‌های واسک - زاز و سرخاب نيز در پائين‌تر به آن می‌ريزد.

افت آب‌های زیرزمینی در سومین حوضه آبریز کشور

 

کاهش دبی رودخانه‌های لرستان

 

حسن‌نژاد گفت: متوسط دبی اندازه‌گیری شده رودخانه‌های سر شاخه کارون بزرگ در استان لرستان در فروردین ماه سال آبی جاری نسبت به فروردین ماه سال گذشته حدود ۱۹ درصد افزایش و نسبت به فروردین ماه طول دوره آماری حدود ۵۳ درصد کاهش یافته است.

 

وی تصریح کرد: رودخانه تیره در محل دورود در فروردین ماه با دبی حدود ۱۰ مترمكعب برثانيه نسبت به سال گذشته (۹ مترمکعب برثانیه) حدود ۱۱ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت (۴۱.۵ مترمکعب برثانیه) حدود ۷۶ درصد كاهش داشته است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهارداشت: رودخانه ماربره در محل دورود در فروردین ماه با دبی حدود ۵.۵ مترمكعب برثانيه نسبت به سال گذشته (۶ مترمکعب برثانیه) حدود ۸ درصد و نسبت به بلندمدت (۲۰ مترمکعب برثانیه) حدود ۷۲ درصد کاهش داشته است.

 

وی در رابطه با وضعیت آب‌های زیرزمینی لرستان در فروردین ماه امسال افزود: متوسط سطح آب زيرزمينی محدوده‌های بيلان استان در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به فروردین ماه سال گذشته حدود ۰.۳ متر افزایش داشته است كه معادل حجمی حدود ۲۰ ميليون متر مكعب است.

 

حسن‌نژاد عنوان کرد: حجم افزایش در حوضه کرخه در فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به فروردین ماه ۱۴۰۲ حدود ۱۹.۷ میلیون مترمکعب است که بیشترین افزایش در این حوضه در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به فروردین ماه سال ۱۴۰۲ مربوط به دشت‌های کوهدشت و الشتر با حدود ۱.۴ متر افزایش سطح آب و افزایش مخزن به ترتیب حدود ۷.۴ و ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

افت آب‌های زیرزمینی در سومین حوضه آبریز کشور

 

افت حجم آب دشت ازنا- الیگودرز

 

وی حجم افت در حوضه کارون بزرگ را حدود ۴۰ میلیون مترمکعب دانست و گفت: کمترین حجم بارندگی‌ها در فروردین ماه سال آبی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ در محدوده ازنا - الیگودرز اتفاق افتاده است.

 

حسن‌نژاد عنوان کرد: بیشترین تغییرات افت در این حوضه مربوط به دشت ازنا - الیگودرز با حدود ۱.۵ متر افتِ سطح آب و کسری مخزن حدود ۲۹ میلیون متر مکعب در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به فروردین ماه سال گذشته است.

 

وی بیان کرد: دبی چشمه‌های انتخابی استان در فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته حدود ۳۲ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت حدود ۲۴ درصد كاهش داشته است همچنین دبی چشمه‌های انتخابی حوضه کرخه در استان لرستان در فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته حدود ۴۱ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت حدود ۳۱ درصد كاهش داشته است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: دبی چشمه‌های انتخابی حوضه کارون بزرگ در استان لرستان در فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۱ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت حدود ۹ درصد کاهش داشته است.

 

وی در رابطه با وضعیت آب‌های زیرزمینی استان بر اساس آمار ۲۰ ساله منتهی به سال آبی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ نیز گفت: سطح آب‌های زیرزمینی استان بر اساس آمار ۲۰ ساله منتهی به سال آبی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ به‌طور متوسط حدود ۴.۸ متر افت و حدود ۴۲۰ ميليون مترمكعب کسری مخزن  داشته است که معادل افت سالانه حدود ۰.۲ متر (۲۴سانتی‌متر) و کسری مخزن حدود ۲۱ ميليون متر مكعب است که نشان‌دهنده روند کاهشی منابع آب زیرزمینی در استان است.

افت آب‌های زیرزمینی در سومین حوضه آبریز کشور

 

حسن نژاد تصریح کرد: همچنین در این مدت بیشترین افت سطح آب زيرزمينی مربوط به محدوده‌های مطالعاتی كوهدشت و ازنا -الیگودرز به ترتيب حدود ۱۶ متر و ۷.۸ متر بوده كه معادل حجم آب حدود ۸۹ و ۱۵۵ ميليون مترمكعب است.

 

وی در رابطه با وضعیت آب‌های زیرزمینی لرستان بر اساس آمار بلندمدت منتهی به سال آبی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ اظهارداشت: سطح آب‌های زیرزمینی استان در بلندمدت منتهی به سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ به‌طور متوسط حدود ۶.۴ متر افت و کسری مخزن حدود ۵۲۲ ميليون مترمكعب داشته است که معادل افت سالانه حدود ۲۳ سانتی‌متر و کسری مخزن حدود ۱۹ ميليون مترمكعب است که نشان‌دهنده روند کاهشی منابع آب زیرزمینی در استان است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان افزود: بیشترین افت سطح آب زيرزمينی در بلندمدت مربوط به محدوده‌های مطالعاتی كوهدشت و ازنا - الیگودرز به ترتيب حدود ۲۱.۵ متر و ۹.۴ متر بوده كه معادل حجم آب حدود ۱۱۸ و ۱۸۵ ميليون مترمكعب است.

 

با توجه به اینکه خشکسالی‏‌، طی سال‌های متمادی دامن‌گیر لرستان، این سومین حوضه آبریز پر باران کشور شده و اقتصاد این استان متکی بر کشاورزی است، مدیریت منابع آب به‌ویژه در بخش کشاورزی اهمیت بسزایی دارد و باید راهکارهای مطلوبی برای مدیریت پایدار منابع آب استان اندیشیده شود.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از