حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

بساط شهرداری برای ساماندهی دستفروشان خرم‌آباد

بساط شهرداری برای ساماندهی دستفروشان خرم‌آباد

ساماندهی دستفروشان سطح شهر خرم‌آباد که چهره نازیبایی به شهر داده بود در دستور کار شهرداری قرار گرفته تا در مکان‌های تعیین شده کسب درآمد کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، سال‌هاست که استان لرستان رکوردار بیکاری در کشور است و همین معضل بیکاری سبب شده تا جوانان این دیار برای تامین معیشت و اشتغال یا به استان‌های دیگر و به‌ویژه پایتخت و کلان‌شهرها مهاجرت کنند و یا به شغل‌های کاذب روی آوردند که این خود مشکلات دیگری را در پی دارد.

«دستفروشی» یکی از شغل‌هایی است که بسیاری از افراد در شهرها و استان‌های مختلف به آن روی آورده و مختص به منطقه خاصی نیست، اما در شهرهای مختلف استان لرستان افراد زیادی از سر ناچاری دستفروش شده‌اند تا معیشت خود و خانواده‌شان را تامین کنند.  

اما تعداد زیاد دستفروشان و بساطی که وانت‌بارها در سطح شهر و میادین پهن می‌کنند خود به معضل دیگری برای شهر تبدیل شده و ترافیک و سختی رفت و آمد را برای مردم به وجود آورده به‌طوری که ازدیاد آن‌ها چهره ناخوشایندی به شهر داده است.

بساط شهرداری برای ساماندهی دستفروشان خرم‌آباد

با توجه به مشکلات مذکور، ساماندهی دستفروشان یکی از مطالبات جدی مردم است و از طرفی چون دستفروشان از دیرباز به این کار مشغول هستند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند، جانمایی مناسب و ایجاد بازارچه دائمی برای آنها یک ضرورت است تا بتوانند آسوده خاطر به کسب و کار خود بپردازند.

شهر خرم‌آباد به عنوان مرکز استان لرستان از این قضیه مستثنی نیست و شاید بیش از سایر شهرستان‌های استان با این پدیده مواجه است به‌طوری که اگر از هر ورودی به این شهر وارد شوید ابتدا با بساط دستفرشان رو به رو می‌شوید که همین امر سبب شده تا مسئولان شهرداری و شورای شهر به فکر ساماندهی آنها بیفتند و برای این کار از دادستانی خرم‌آباد کمک بگیرند.

حمیدرضا صفریان عضو شورای شهر خرم‌آباد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» در رابطه با ساماندهی دستفروشان شهر خرم‌آباد اظهار داشت: کار ساماندهی دستفروشان تاحدودی تبعات منفی اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی به همراه داشت و با مشکل مواجه شد، گاهاً نیز با تغییر فصل‌ها مانند فصل بهار و پائیز که مردم خرید نوروز و مدرسه را انجام می‌دهند، این وضعیت واقعاً قابل کنترل نیست.

وی افزود: با وجود مشکلات مذکور، برای ساماندهی دستفروشان شهر خرم‌آباد تقسیم‌بندی انجام گرفت چرا که در حومه و خروجی شهر شکل نازیبایی دارد.

بساط شهرداری برای ساماندهی دستفروشان خرم‌آباد

عضو شورای شهر خرم‌آباد عنوان کرد: کار ساماندهی را از شمال شهر (بلوار ولایت) شروع کردیم و تقریباً جواب داد. برای دستفروشان این منطقه جانمایی مناسبی انجام گرفت و از مکان قبلی جابه‌جا شدند.

 

ساماندهی دستفروشان در دستور کار شهرداری

وی با شاره به اینکه در مرحله بعد جمع‌آوری دستفروشان میدان امام حسین(ع) انجام می‌گیرد بیان کرد: در فاز بعدی جمع‌آوری دستفروشان داخل شهر در دستور کار قرار می‌گیرد البته چون حضور این دستفروشان در سطح شهر سال‌ها مرسوم بوده کار جمع‌آوری آنها سخت و درد مزمنی است که شهر دچار آن شده است.

صفریان گفت: با همکاری نیروی انتظامی، دادستانی خرم‌آباد معاونت خدمات شهری و  شورای شهر کار جمع‌آوری دستفروشان در حال انجام است ضمن اینکه به فکر جانمایی مناسبی در سطح شهر برای آنها هستیم. 

وی با بیان اینکه در جنوب شهر خرم‌آباد دور میدان کریم خان زند برای بساط دستفروشان در نظر گرفته است تصریح کرد: در شمال شهر نیز کنار دیوار اسب‌دوانی جانمایی شده است، در شرق و غرب شهر نیز به دنبال جانمایی جدید و مناسبی برای دستفروشان هستیم.

بساط شهرداری برای ساماندهی دستفروشان خرم‌آباد

عضو شورای شهر خرم‌آباد گفت: دستفروشان هم بسیار پافشاری می‌کنند که در مکان‌های قبلی خود بمانند، آنها می‌گویند خریدار برای خرید به مکان جدید مراجعه نمی‌کند و ما ضرر می‌کنیم، با این اوصاف ساماندهی آنها کار سختی است اما دنبال می‌شود.

 

لزوم همکاری مردم و دستفروشان برای ساماندهی

وی اظهارداشت: ما برای مردم کار می‌کنیم و طبیعتاً بدون همکاری و مشارکت مردم نیز این کار شدنی نیست بنابراین مردم باید پای کار بیایند و صدا و سیما و اصحاب رسانه فرهنگ‌سازی کنند تا این مشکل برطرف شود.

صفریان افزود: سعی می‌شود جانمایی خوب و مناسبی برای دستفروشان سطح شهر خرم‌آباد انجام شود چون باید به فکر معیشت آنها هم باید باشیم.

وی عنوان کرد: فعلاً به دنبال ساماندهی خودروهایی هستیم که در میادین، ورودی و خروجی شهر در آنها اقدام به فروش اقلام می‌کنند، چون این کار علاوه بر اینکه شکل نامناسبی به شهر داده سبب خراب شدن فضای سبز هم شده است که جمع‌آوری این خودروها در دستور کار قرار دارد و به دنبال این هستیم که بازارچه دائمی محلی برای این دستفروشان ایجاد کنیم. 

بساط شهرداری برای ساماندهی دستفروشان خرم‌آباد

 

جانمایی مناسب برای استقرار دستفروشان

عضو شورای شهر خرم‌آباد در رابطه با ساماندهی گل‌فروشی‌های مستقر در خیابان ۶۰ متری خرم‌آباد نیز گفت: از آنجا که وجود این گل‌فروشی‌ها در کار ساخت تقاطع امام رضا(ع) گره انداخته بود، این گل‌فروشی‌ها جمع‌آوری و به کنار پارک بهشت انتقال داده شدند.

هادی زینی‌وند رئیس کمیسیون خدمات شهری خرم‌آباد نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: ساماندهی دستفروشان شهر خرم‌آباد در دستور کار قرار گرفته و بناست دستفروشان در باندهای کندرو که ورود و خروج خودرو و رفت و آمد کمتر است، استقرار یابند.

وی با بیان اینکه شهرداری‌های سه منطقه خرم‌آباد موظف به ساماندهی دستفروشان شده‌اند افزود: در منطقه یک میدان اسب دوانی، در منطقه دو بلوار شورا و در منطقه سه بلوار کندرو ماسور برای دستفروشان جانمایی شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری خرم‌آباد به مقاومت و پافشاری دستفروشان برای ماندن در مکان قبلی اشاره کرد و گفت: به دستور دادستانی خرم‌آباد کار ساماندهی و جابه‌جایی دستفروشان در حال انجام است.

بساط شهرداری برای ساماندهی دستفروشان خرم‌آباد

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از