حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/31 شمسی | 2024/05/20 میلادی
کارشناس آبخیزداری مطرح کرد:

تاثیر تعیین حق‌آبه بر معیشت پایدار مردم لرستان

تاثیر تعیین حق‌آبه بر معیشت پایدار مردم لرستان

کارشناس آبخیزداری گفت: اگر حق‌آبه استان لرستان مشخص باشد و منابع آبی را درست استفاده و مدیریت کنیم بر معیشت پایدار مردم از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و اشتغالزایی تاثیر دارد.

مژگان عابدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، در رابطه با حق‌آبه لرستان، اظهارداشت: حق‌آبه یعنی حق آب و حقی که قانون از لحاظ آبی برای یک حوضه، زیر حوضه یا استان تعیین می‌کند و برای قسمت‌های مختلف مانند صنعت، کشاورزی، شرب، محیط زیست و... موضوع مهمی است.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار میزان بارش استان لرستان از میانگین بارش کشوری بالاتر است، افزود: وزارت نیرو حق‌آبه استان لرستان را حدود سه و نیم میلیارد مترمکعب در نظر گرفته که براساس توانایی‌ها و ظرفیت‌های استان این مقدار می‌تواند بیشتر شود.

کارشناس آبخیزداری با بیان اینکه مدیریت صحیح و یکپارچه منابع آب روی تمام امور اثر مثبت دارد، تصریح کرد: اگر حق‌آبه استان لرستان مشخص باشد و منابع آبی را درست استفاده و مدیریت کنیم بر معیشت پایدار مردم از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و اشتغالزایی تاثیر دارد و باعث پیشرفت بیشتر و مهاجرت کمتر می‌شود.

عابدی بیان کرد: در استان لرستان الگوی کشت از دیم به آبی در حال تغییر است بر این اساس علاوه بر کارهای سازه‌ای، مدیریت نیاز است که بتوانیم از ظرفیت‌های استان بیشتر استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: مسئولان استانی باید در زمینه حکمرانی و مدیریت منابع آبی پیگیری کنند و افراد باید در همه زمینه‌ها از جمله سد معشوره مسائل را علمی پیگیری کنند تا مشکلاتی که وجود دارد از بین رود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از