حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

تب و تاب بازار در آستانه شب یلدا

تب و تاب بازار در آستانه شب یلدا

بازار در آستانه فرا رسیدن شب یلدا در تاب و تاب قرار دارد و هر یک از یک خریداران با خرید تنقلات و خوراکی‌های این شب، به استقبال بلندترین شب سال می‌روند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» پائیز آخرین لحظات خود را سپری می‌کند و صدای پای زمستان شنیده می‌شود، زمستانی که با کشیدن تور سفید برف بر روی زمین جلوه‌ای ناب و به یادماندنی را نشان می‌دهد.

این روزها باتوجه به سرمای هوا اما بازار خرید برای بلندترین شب سال، داغ است، تب و تاب و هیاهو برای خرید اقلام و خوراکی‌های مورد نیاز شب یلدا به اوج خود رسیده و مردم سعی می‌کنند تا در حد توان خود خرید نمایند و در این شب کنار خانواده، بلندترین شب سال را جشن بگیرند.

در بازار میوه نیز هندوانه و انار سرخ و زیبا خودنمایی می‌کند، کدوهای نارنجی در کنار خرمالو و پرتقال چیده شده و خریداران میوه‌های رنگارنگ پائیز را که به وفور در بازار قرار دارد را خریداری می‌کنند.

اگرچه قیمت آجیل گران است و برخی توان خرید را ندارند ولی سعی می‌کنند تا از مخلوط نخود و کشمش، کنجد و برنجک به عنوان یک آجیل ساده استفاده نمایند، شیرینی و کیک‌های ویژه شب یلدا هم از پشت ویترین قنادی‌ها چشم‌نوازی می‌کند.

 

بساط داغ دست‌فروشان در آستانه شب یلدا

در این روزها بساط دست‌فروشان هم داغ‌داغ شده است، هر کدام اقلام و خوراکی‌های شب یلدا را در کنار خیابان چیده‌اند و سعی دارند تا خوراکی‌هایی را با قیمت مناسب‌تری عرضه کنند.

بزرگترهای فامیل طبق رسم هرساله در این شب بلند و پرخاطره، میزبان فامیل می‌شوند تا یک شب را کنار هم و به دور از همه دغدغه‌ها و مشکلات سپری کنند و با قصه‌گویی، شعرخوانی، حافظ خوانی و بازی‌های سنتی بلندترین شب سال را جشن بگیرند.

فضای مجازی هم در آستانه شب یلدا بی‌نصیب نمانده و پیام‌های تبریک این شب زیبا را در بین مخاطبان رد و بدل می‌کند، پیام‌هایی که خبر از رسیدن فصل زمستان می‌دهد و اینکه از یک دقیقه در بلندترین شب سال هم باید به بهترین شکل استفاده کرد.

 

راه‌اندازی پویش برای کمک به نیازمندان

این روزها پویش‌های مختلفی برای کمک به نیازمندان راه‌اندازی شده تا هر کسی هر آنچه در توان دارد را برای کمک به خانواده‌های نیازمند اهدا نماید تا شادی این شب بین همه تقسیم شود و هیچ خانواده‌ای شرمنده اهالی منزل نشود.

آنچه که رسم و رسومات شب یلدا را به حاشیه برده است، چشم و هم‌چشمی‌هایی است که مانند یک آفت بر این رسم قدیمی و سنتی سایه افکنده است، در آستانه شب یلدا تِم‌هایی از شب یلدا مانند لباس و نوع ظروف پذیرایی و خوراکی و تزئین و چیدمان‌ها به وفور تبلیغ می‌شود، این در حالیست که برگزاری شب یلدا به ساده‌ترین شکل خود زیباست.

کمبود کالا در بازار وجود ندارد

صادق ناصری رئیس اتاق اصناف لرستان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» با اشاره به بازار شب یلدا اظهارداشت: خوشبختانه همه اقلام و خوراکی‌های شب یلدا به وفور در بازار وجود دارد و با نظارت و بازرسی‌هایی که در دستور کار قرار دارد، تلاش می‌شود تا از هرگونه گران‌فروشی جلوگیری شود.

وی افزود: باتوجه به قیمت بالای آجیل و خشکبار، امسال فروش خشکبار ۳۰ درصد کاهش یافته ولی در سایر تنقلات و خوراکی‌های شب یلدا مانند شیرینی و میوه کاهش فروش وجود ندارد.

رئیس اتاق اصناف لرستان تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو آجیل بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، چهارمغز ۶۵۰ تا ۸۵۰ هزار تومان و پسته ۵۳۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است.

ناصری بیان کرد: قیمت شیرینی خشک نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد و شرینی تَر هم ۲۵ درصد افزایش یافته ولی در زمینه عرضه شیرینی مشکلی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: گشت‌های مشترکی در سطح بازار به مناسبت شب یلدا به صورت مستمر بازار را رصد می‌کنند و با هرگونه تخلف به شدت برخورد خواهد شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از