حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
کارشناس خانواده:

فرزند بیشتر نشاط زندگی را در پی دارد

فرزند بیشتر نشاط زندگی را در پی دارد

کارشناس خانواده گفت: خانواده‌ای که فرزندان بیشتری دارند از نشاط و شادابی بیشتر بهره‌مند شده و فرزندان پرورش یافته در این خانواده‌ها موفق‌تر هستند.

روح‌انگیر جهان‌افروز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که در همه جوامع وجود داشته، امروز با تغییر نگرش‌ها و سبک زندگی، تعداد فرزندآوری در بین خانواده‌ها کمتر شده است به طوری برخی از زوج‌ها ترجیح می‌دهند یا فرزند نداشته باشند، یا فرزندآوری با تاخیر باشد و یا نهایتاً یک فرزند داشته باشند که در واقع تداوم این روند، ساختار جمعیت را از وضعیت مطلوب و جوانی به سمت سالخوردگی سوق می‌دهد.

وی افزود: وقوع این مسئله سبب می‌شود تا نیروی کار جوان به شدت دچار افت شود، این در حالیست که روایات اهل بیت(ع) و سبک زندگی نشان می‌دهد که فرزند عامل شادابی و دوام زندگی‌ها می‌شود و وجود فرزندان زیاد در خانواده فواید روحی و روانی بسیار زیادی را به همراه دارد.

کارشناس خانواده عنوان کرد: در واقع خانواده‌هایی که پرجمعیت‌تر هستند نسبت به خانواده‌های کم جمعیت، از زندگی بیشتر لذت می‌برند و افسردگی در این خانواده‌ها وجود ندارد و از همین رو در آیات و روایات، وجود فرزند در خانواده را نعمت و برکت عنوان می‌کنند.

وی بیان کرد: زندگی بدون داشتن فرزند مانند گلی است که مستعد پژمردگی است اما زمانی که فرزندان در این خانواده متولد می‌شوند، زندگی معنا پیدا می‌کند و گل زندگی هر روز جوانه زده و پر از خنده و نشاط می‌شود.

جهان‌افروز تصریح کرد: استحکام بنیان خانواده یکی دیگر از فواید داشتن فرزند زیاد است که هر روز روابط اعضای خانواده محکم‌تر و صمیمی‌تر می‌شود و فضای خانواده با وجود فرزندان زیاد، از حالت یکنواختی، روزمرگی و سردی خارج می‌شود و آنچه در فضای منزل دیده می‌شود، سراسر نشاط و شادابی است و والدین با مشاهده هر فرزند، تجربه‌های جدیدی را کسب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: فرزندان با همان حرکات دلنشین کودکی، شوق کودکی را درون خانواده گسترش داده و صمیمیت درون این خانواده‌ها هر روز بیشتر می‌شود اما متاسفانه برخی از خانواده‌ها به داشتن تک فرزندی اکتفا می‌کنند و بر این عقیده هستند که همه تلاششان این باشد تا نیازهای مادی این کودک برطرف گردد.

کارشناس خانواده گفت: بدون شک اینگونه خانواده‌ها نه تنها طعم شادی و شادابی را نمی‌چشند بلکه کودکان تک فرزند، به دلیل اینکه در خانواده تنها بوده، نمی‌توانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار نمایند و حالت منزوی دارند.

وی اظهار داشت: تجربه‌ها و تحقیقات نشان داده فرزندانی که درون خانواده پرجمعیت پرورش یافته‌اند بیشتر از سایر افراد توانسته‌اند در جامعه موفق شوند، این موفقیت در عرصه زندگی شخصی، اجتماعی و در عرصه‌های علمی نشان داده شده پس بهتر است که زوج‌های جوان با پرورش فرزندان بیشتر درون خانواده، استحکام بنیان خانواده را نیز تضمین کنند.

جهان‌افروز افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سال‌های گذشته بارها بر مسئله افزایش جمعیت تاکید داشته و جلوگیری از حرکت جمعیت کشور به سمت کاهش جمعیت را هشدار دادند و این مهم تبدیل به یک گفتمان شده است که جمعیت به عنوان یکی از مولفه‌های مهم اقتدار در کشور مطرح است.

وی عنوان کرد: بنابراین یکی از واقعیت‌های مهم در جامعه مسئله جمعیت است که در راستای جمعیت، اسلام هم به آن اشاره کرده است از همین رو لازم است با فرهنگ سازی و تشویق زوج‌های جوان به فرزندآوری بتوانیم مسئله جوانی جمعیت را به عنوان یکی از مسائل مهم مد نظر داشته باشیم و هر روز از شیب کاهش جمعیت جلوگیری نمائیم.

کارشناس خانواده بیان کرد: آنچه مسئولان در تشویق جامعه به فرزندآوری باید مد نظر داشته باشند، حل ریشه‌ای نیازهای نسل جوان از جمله وضعیت اشتغال و مسکن است که باید تلاش کرد تا علاوه بر مشوق‌های فرزندآوری، رفع مشکلات جوانان برای تشکیل خانواده و ازدواج در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: برای افزایش جمعیت و فرزندآوری نیاز است که برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صورت گیرد تا شاهد افزایش جمعیت باشیم و زوج‌های جوان نه فقط یک فرزند بلکه در خانواده سه فرزند به بالا داشته باشند و از شادابی درون خانواده لذت ببرند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از