حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

فقر امکانات در مدارس عشایری لرستان

فقر امکانات در مدارس عشایری لرستان

دانش‌آموزان عشایری در سایه کمبود تجهیزات و امکانات و با شرایط سخت مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، ایجاد فرصت‌های کافی برای بهره‌مندی از شرایط تعلیم و تربیت در فضاهای آموزشی، حق همه دانش‌آموزان است اما در برخی از مناطق مانند بخش‌هایی از جامعه عشایری شرایط برای تحصیل به خوبی فراهم نیست.

دانش‌آموزان مناطق عشایری گاهی در زیر سقف آبی آسمان چشم به راه معلم می‌نشینند تا با رسیدن معلمی که فرسنگ‌ها راه را طی کرده است، الفبای تحصیل را یاد بگیرند، با شور و اشتیاق نشسته تا درس زندگی و الفبا را حتی در سخت‌ترین شرایط فراگیرند.

برایشان فرقی نمی‌کند زیر چادر درس بخوانند یا در مدارس کپری و چادری، گاهی در مجاورت طبیعت بکر و سرسبز درس می‌خوانند و مشق تحصیل در زیر سقف‌های فرسوده، یا تحصیل در کپر و چادر و کانکس سهم برخی از دانش‌آموزان عشایری است که با هزاران امید و انگیزه و با استعدادهای مختلف علاقه زیادی به درس خواندن دارند.

اما دانش‌آموزان عشایری با مشکلات زیادی از جمله فضای آموزشی و کمبود تجهیزات همراه هستند که گاهی به ناچار مجبور به ترک تحصیل می‌شوند به طوری که پیمودن مسیرهای طولانی و سنگلاخی و یا کمبود معلم دست به دست هم داده و منجر به اتمام تحصیل دانش‌آموزان خصوصاً در مقطع متوسطه می‌شود.

 

۵ هزار دانش‌آموز در مدارس عشایری مشغول به تحصیل هستند 

کوروش احمدی رئیس اداره آموزش و پرورش عشایری لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: در استان لرستان بیش از ۵ هزار دانش‌آموز عشایری در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل هستند که این تعداد دانش‌آموز درقریب ۵۰۰ مدرسه عادی دولتی، هفت مرکز شبانه روزی و سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم نظری و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار مدارس عشایری مربوط به مقطع ابتدایی است، افزود: تعداد کمی از دانش‌آموزان عشایری موفق می‌شوند در مقطع متوسطه ادامه تحصیل بدهند واین موضوع بیشتر به خاطر کمبود فضای آموزشی مناسب و آمار کم دانش‌آموزان عشایری در مقطع متوسطه است که با وجود آمار کم ومحدودیت‌های سیستمی امکان ایجاد مدرسه، سخت و یا غیرممکن می‌گردد. 

احمدی عنوان کرد: تعداد قابل توجهی از فضای مدارس مناطق عشایری کانکس، چادر و کپری هستند و در بسیاری از مدارس عشایری استان نیازمند تجهیزات گرمایشی، سرمایشی وآموزشی هستیم البته علاوه بر این از دیگر مشکلات مدارس این منطقه، کمبود نیروی انسانی است.

رئیس اداره آموزش و پرورش عشایری لرستان تصریح کرد: برخی از نیروهایی که به مدارس عشایری اختصاص داده می‌شود خانم هستند که به دلیل شرایط سخت رفت و آمد در مناطق صعب‌العبور، امکان تردد برای نیروهای خانم بسیار سخت است و لازم است که معلمان مدارس عشایری مرد باشند تا بهتر بتوانند در این مناطق رفت و آمد داشته باشند.

احمدی بیان کرد: امسال تعدادی نیرو به آموزش و پرورش مناطق عشایری اختصاص داده شد که برخی از آنها خانم بودند و با مشکلاتی همراه هستند.

 

لزوم ورود خیرین به امر مدرسه‌سازی مناطق عشایری 

وی با اشاره به لزوم حضور خیرین در امر مدرسه سازی در مناطق عشایری گفت: خوشبختانه خیرین مدرسه ساز در این امر وارد عمل شده و تاکنون چندین مدرسه را در مناطق عشایری احداث کردند ولی باتوجه به تعداد زیاد مدارس کانکسی، کپری و چادری لازم است که خیرین توان بیشتری برای ساخت مدرسه در این مناطق صرف نمایند.

رئیس اداره آموزش و پرورش عشایری لرستان عنوان کرد: البته خیرین برای دانش‌آموزان عشایری کیف و کفش، لباس، لوازم‌التحریر هدیه می‌دهند ولی اولین و اولویت مهم دانش‌آموزان، فضای آموزشی وتجهیزات است.

احمدی با بیان اینکه نخبه‌های زیادی در مدارس عشایری مشغول به تحصیل هستند، افزود: بسیاری از دانش‌آموزان عشایری نخبه ومستعد هستند که تلاش می‌شود تا نخبه‌های عشایری شناسایی شوند و با برنامه‌ریزی دقیق جهت ادامه تحصیل و شکوفا کردن استعدادهای دانش‌آموزان عشایری اقدام و گام‌های موثری برداریم.

 

فراهم شدن شرایط تحصیل برای همه دانش‌آموزان 

علی‌اکبر دریکوند معاون آموزش و پرورش لرستان گفت: برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان مناطق عشایری، مدارس شبانه روزی باید احداث شود که این مهم در برنامه هفتم توسعه بسیار تاکید شده است.

وی افزود: ایجاد مدارس شبانه روزی سبب می‌شود تا دانش‌آموزان مناطق عشایری که دچار مشکلات رفت و آمد برای رسیدن مدرسه هستند، بتوانند در این مدارس تحصیل را ادامه دهند و به دلیل نبود شرایط، از تحصیل بازنمانند.

معاون آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: متاسفانه میزان ترک تحصیل در مناطق عشایری در بین دختران بیشتر از پسران است به طوری که بعد از پایه ششم ابتدایی، برخی از آنها اقدام به ترک تحصیل می‌کنند که این رقم در بین دانش‌آموزان دختر بیشتر است.

دریکوند عنوان کرد: در صورتی که خیرین برای ایجاد فضای آموزشی در مناطق عشایری اقدام کنند، می‌توانند از ترک تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان جلوگیری کنند البته در راستای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان عشایری، طرح‌های مختلفی از جمله طرح شهید محمودوند وجود دارد که بتوانیم به این دانش‌آموزان در راستای تحصیل کمک کنیم.

وی عنوان کرد: تلاش بر این است که شرایط تحصیل برای همه دانش‌آموزان در هر منطقه‌ای فراهم شود و هیچ دانش‌آموزی به دلیل نبود شرایط و امکانات از تحصیل بازنماند.

معاون آموزش و پرورش لرستان خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته ۵۵۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان به آموزش بازگشتند.

 

۵ درصد جمعیت استان عشایر است

هوشنگ نورمحمدی مدیرکل امور عشایری لرستان اظهارداشت: پنج درصد از جمعیت استان لرستان را عشایر تشکیل می‌دهند که بیش از ۱۴ هزار خانوار هستند.

وی افزود: در سال جاری ۸۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه تامین آب شرب، طرح عمرانی، زیرساختی و جاده‌ها هزینه شده است.

مدیرکل امور عشایری لرستان تصریح کرد: تلاش می‌شود تا مسیرهای تردد دانش‌آموزان عشایری با اجرای پروژه‌های عمرانی و زیرساختی به گونه‌ای هموار شود تا همه دانش‌آموزان بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از