حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

بازار مرغ لرستان بازهم آشفته شد

بازار مرغ لرستان بازهم آشفته شد

طی روزهای اخیر بازار لرستان با مشکل کمبود مرغ مواجه شده به طوری که ویترین‌ مرغ فروشی خالی از مرغ است یا با قیمتی گران‌تر به فروش می‌‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، یکی از اقلام مورد نیاز و اساسی مردم، مرغ است و متاسفانه هر چند وقت یکبار شاهد تلاطم بازار مرغ و نوسان قیمت هستیم به طوری که این موضوع سبب گلایه برخی از شهروندان شده است.

طی روزهای اخیر بازار بروجرد و برخی از شهرهای استان با مشکل کمبود مرغ مواجه شده به طوری که در بروجرد ویترین‌های مرغ فروشی خالی از مرغ بوده و به گفته تعدادی از مرغ‌فروشان، توزیع مرغ فقط راس ساعت ۸ تا ۹ صبح انجام می‌شود و بعد از ساعت ۹ مرغی در بازار وجود ندارد.

این در حالیست که متولیان و مسئولان امر در این زمینه می‌گویند که مازاد نیاز بازار، مرغ تولید و روانه بازار می‌کنند ولی اینکه سرنوشت مرغ‌های تولیدشده پس از کشتار چه می‌شود، موضوعی است که در دست بررسی قرار گرفته است.

در برخی از موارد متولیان علت کمبود مرغ را اختلاف قیمت با استان‌های همجوار اعلام می‌کنند که مرغ‌های تولیدی به دلیل افزایش قیمتی که در استان‌های دیگر وجود دارد، به سایر استان‌ها فرستاده می‌شود.

 

روزانه ۱۲۰ تن مرغ در بازار استان نیاز است

صادق اسدالهی معاون جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: نیاز استان به مرغ روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن است و گاهی میزان تولید را افزایش می‌دهیم و این رقم به ۱۵۱ تن می‌رسد که شب گذشته ۱۵۱ تن مرغ کشتار و روانه بازار شد.

وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در استان، افزود: تاکنون قیمت مرغ در استان ۷۸ هزار تومان بوده که از روز گذشته قیمت مرغ با پنج هزار تومان افزایش به ۸۳ هزار تومان رسیده است.

 

تولید مازاد بر نیاز است

معاون جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به مشکل کمبود مرغ در بروجرد، تصریح کرد: روز گذشته ۳۸ تن مرغ به تعداد ۱۷ هزار و ۴۰۰ قطعه کشتار شد تا در بازار عرضه شود در حالی که نیاز بازار بروجرد به مرغ روزانه حدود ۲۰ تن و تقریباً یک و نیم برابر میزان مورد نیاز، مرغ وارد بازار شده است.

اسدالهی بیان کرد: میزان جوجه‌ریزی در استان کاهش پیدا نکرده و بیشتر از نیاز استان، مرغ تولید می‌شود.

 

بیش از ۳ میلیون جوجه‌ریزی انجام شد 

سید عماد شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: باتوجه به اینکه مرغ یکی از اقلام اصلی مردم است لذا تلاش شده تا به اندازه کافی و مورد نیاز مردم تولید و وارد بازار شود که روز گذشته ۱۵۰ تن مرغ وارد بازار شده است.

وی افزود: تاکنون مقاومت زیادی انجام شد تا قیمت مرغ افزایش نداشته باشد ولی باتوجه به هزینه تولید و سایر موارد مطرح در این زمینه، از روز گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم ۸۳ هزار تومان تعیین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: در حال حاضر نباید در هیج جای استان کمبود مرغ وجود داشته باشد چرا که مازاد نیاز بازار مرغ تولید شده و نظارت هم در این زمینه از موقع بارگیری مرغ از کشتارگاه تا زمان توزیع انجام و تلاش می‌شود تا نظارت‌ها افزایش یابد.

شاهرخی بیان کرد: مشکلی در تامین و تولید مرغ در استان وجود ندارد به طوری که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده تا به اندازه کافی در بازار توزیع شود.

وی گفت: در صورتی که سودجویان و متخلفان بخواهند در بازار مرغ اختلالی ایجاد کنند قطعاً برخورد و جریمه می‌شوند و بازرسان نظارت خود را تشدید می‌کنند.

 

کشف ۱۲۰۰ قطعه مرغ قاچاق در بروجرد 

این در حالیست که دو روز پیش با پیگیری گشت بازرسی و نظارت ستاد تنظیم بازار شهرستان، یک دستگاه کامیون حمل مرغ قاچاق با یک‌هزار و ۲۰۰ قطعه مرغ زنده که قصد خروج از شهرستان و توزیع در شهرستان‌های همجوار را داشت، توقیف شد.

با دستور مقام قضایی این محموله مرغ قاچاق توقیف و محموله مذکور جهت توزیع به کشتارگاه صنعتی بروجرد منتقل و راننده کامیون دستگیر شد که محموله کشف شده، پس از کشتار در پیش سرد کشتارگاه نگهداری شده تا جهت توزیع در سطح شهرستان هماهنگی‌های لازم صورت پذیرد و فرمانداری بروجرد اعلام کرد با توجه به حساسیت موضوع و اهمیت تامین و توزیع مرغ در صورت هرگونه قاچاق مرغ، کم‌فروشی و گران‌فروشی، به شدت با متخلفان برخورد خواهد شد.

انتظار می‌رود که نظارت‌ها در این زمینه بیشتر شود و با حذف سودجویان و دلالان، مرغ تولیدی وارد بازار شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از