حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/31 شمسی | 2024/05/20 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

جشن نیکوکاری، تجلی همدلی برای یاری‌رساندن به نیازمندان

جشن نیکوکاری، تجلی همدلی برای یاری‌رساندن به نیازمندان

جشن نیکوکاری در آستانه نوروز، تجلی همدلی برای یاری‌رساندن به نیازمندان است که شادی‌هایمان را با آن‌ها تقسیم کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، هرساله با نزدیک شدن به سال جدید، همه در تلاش و تکاپو هستند تا خود را برای رسیدن بهاری دیگر آماده نمایند، از خانه تکانی و نظافت منزل گرفته تا خرید لباس‌های نو برای نوروز که در نیمه دوم اسفند این حال و هوای بهاری دوچندان می‌شود.


برخی از افراد هستند که به دلیل نداشتن هزینه کافی، شرمنده خانواده می‌شوند و از نظر مالی توان خرید و تهیه اقلام مورد نیاز فرزندان خود را ندارند، عید برای این افراد ممکن است با طعم تلخی همراه باشد و به جای شادی برای رسیدن نوروز، غمگین باشند که نمی‌توانند فرزندان خود را برای نوروز نونوار کنند.


این در حالیست که کمک به نیازمندان همیشه در آموزه‌های دینی سفارش شده و در آیات و روایات نیز بر امر دستگیری از مستمندان و محرومان تاکید شده که این نشان از اهمیت کمک به نیازمندان است.


کمیته امداد امام خمینی(ره) در ۱۴ اسفند سال ۵۷ توسط امام‌راحل تاسیس شد، نهادی که در راستای محرومیت‌زدایی و کمک به نیازمندان از همان ابتدای تاسیس تاکنون گام‌های بلندی برداشته و توانسته از نیازمندان زیادی دستگیری نماید.


یکی از مهم‌ترین اقدامات کمیته امداد این بود که هر ساله در ۱۴ اسفند و همزمان با تاسیس این نهاد، جشنی به نام نیکوکاری برگزار می‌گردد تا خیرین و نیکوکاران با دستان پُراز سخاوت خود بتوانند نیازمندان را یاری برسانند و در آستانه سال جدید این افراد هم با شادی در کنار خانواده، رسیدن سال جدید را جشن بگیرند.


طی این سال‌ها در نیمه دوم اسفند همه خیرین و نیکوکاران یک‌دل و یک‌صدا برای دستگیری از نیازمندان گام برمی‌دارند و کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به نیازمندان اهدا می‌کنند و با دل‌هایی به وسعت آسمان در این جشن پُر از خیر و برکت مشارکت می‌کنند.


این جشن در بسیاری از مدارس هم برگزار می‌گردد و دانش‌آموزان هدایای خود را به هم‌نوعان خود اهدا می‌کنند که این اقدام می‌تواند تمرینی برای بخشش و کمک کردن به نیازمندان باشد.


جشن نیکوکاری، در واقع تجلی همدلی برای یاری کردن نیازمندان است که این روزها با برپایی پایگاه‌های مختلف، این همدلی را در همه شهرها مشاهده می‌کنیم.

جشن نیکوکاری، تجلی همدلی برای یاری‌رساندن به نیازمندان

 

۱۰۵ هزار خانوار تحت پوشش هستند


جلال شیخ‌پور مدیرکل کمیته‌ امداد لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: کمیته‌ امداد نهادی است که توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران تاسیس شد و این نهاد با حفظ کرامت افراد، در راستای کمک به نیازمندان در بخش‌های مختلف مسکن، اشتغال، ازدواج، تحصیل، اکرام ایتام و درمان خدمات قابل توجهی را ارائه می‌دهد.


وی افزود: کمیته امداد طی این سال‌ها تلاش کرده تا خانواده‌های نیازمند را شناسایی و تحت پوشش قرار دهد و با حمایت از آن‌ها بتواند تعدادی از خانوارها را به خودکفایی برساند از همین رو هر ساله جمعی از افراد تحت پوشش با خودکفا شدن از چرخه این نهاد خارج می‌شوند.


مدیرکل کمیته امداد لرستان تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۵ هزار خانوار در استان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که طبق برنامه، خدمات مورد نیاز به آن‌ها ارائه می‌گردد که از این تعداد ۳۸ هزار نفر دانش‌آموز و ۳ هزار و ۲۰۳ نفر دانشجو هستند.

 

۷۸۰ منزل مسکونی برای مددجویان احداث شد


شیخ‌پور عنوان کرد: یکی از خدماتی که به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد ارائه می‌شود، در حوزه مسکن است به طوری که تلاش می‌شود تا سقفی بالای سر این افراد قرار گیرد و در سال جاری ۵۰۷ منزل مسکونی مددجویان با هزینه‌ای بالغ بر ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تعمیر شد.


وی یادآورشد: همچنین کمیته‌ امداد ۷۸۰ واحد منزل مسکونی برای مددجویان را احداث کرد و برای خرید مسکن نیز به ۷۸ نفر از مددجویان کمک هزینه پرداخت کرد تا بتوانند منزل مسکونی خود را تهیه نمایند.


مدیرکل کمیته‌ امداد لرستان گفت: از دیگر خدمات این نهاد، تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند است که امسال در لرستان ۴ هزار و ۲۶۵ سری جهیزیه با هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۲۷ میلیارد تومان اهدا شده است.

 

۱۱ هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شد


شیخ‌پور با اشاره به اینکه ایجاد فرصت شغلی با ارائه وام‌های اشتغال در دستور کار قرار دارد، گفت: امسال ۱۱ هزار و ۱۴۳ فرصت شغلی با اعتباری بالغ‌بر ۸۳۰ میلیارد تومان در اختیار مددجویان قرار داده شد و ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار با حمایت‌های کمیته‌امداد خودکفا شده و از چرخه کمیته‌ امداد خارج شدند.


وی بیان کرد: ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان یکی از اقداماتی است که در دستور کار این نهاد قرار دارد و تسهیلاتی که به مددجویان برای اشتغال پرداخت می‌شود در حوزه دامپروری، گیاهان دارویی، عسل، طرح‌های خدماتی است.


مدیرکل کمیته‌ امداد لرستان با اشاره به اینکه کمک به تحصیل دانش‌آموزان و مددجویان از مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد است، افزود: باتوجه به اینکه ۳ هزار و ۲۰۳ دانشجو در استان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که بیش از ۶ میلیادر تومان به صورت تسهیلات و ۲ میلیارد تومان به صورت بلاعوض در اختیار آن‌ها قرار داده شده است.


شیخ‌پور عنوان کرد: در بین این تعداد دانشجو ۷۸۰ نخبه شناسایی شده که در بخش‌های مختلف مشغول به تحصیل هستند که امسال بالغ‌بر ۲ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار داده شده است.

جشن نیکوکاری، تجلی همدلی برای یاری‌رساندن به نیازمندان

 

۲۵۰ پایگاه، کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنند


وی اظهارداشت: در طول سال و به مناسبت‌های مختلف، طرح اکرام ایتام با هدف جذب حامی برای ایتام تحت پوشش برگزار می‌شود که در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار نفر از ایتام تحت پوشش ۳۶ هزار حامی قرار دارند و هرماه مبلغی به حساب آن‌ها پرداخت می‌شود.


مدیرکل کمیته‌ امداد لرستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه حامیان زیادی در استان برای کمک به ایتام جذب شده و هر یک از ایتام تحت پوشش چند حامی قرار دارند.


شیخ‌پور بیان کرد: جشن نیکوکاری از اول بهمن شروع شده و تا ۲۲ اسفند و فرارسیدن ماه رمضان ادامه دارد که امسال ۲۵۰ پایگاه ثابت و سیار توسط ادارات کمیته امداد و مراکز نیکوکاری در سطح استان آماده دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی هم استانی‌های خیر و نیکوکار هستند.

جشن نیکوکاری، تجلی همدلی برای یاری‌رساندن به نیازمندان

 

با حمایت کمیته‌امداد، کارآفرین شدم

یکی از مددجویان کمیته‌ امداد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: با حمایت‌هایی که از سوی کمیته‌ امداد صورت گرفت، توانستم خودکفا شوم و امروز با درآمدی که از کارگاه قالی‌بافی دارم، زندگی‌ام را اداره می‌کنم.


وی افزود: بعد از فوت همسرم شرایط زندگی سختی داشتم و سه فرزندم هم خردسال بودند، بعد از اینکه تحت پوشش کمیته‌ امداد قرار گرفتم، علاوه بر مستمری که به ما پرداخت می‌شد، به من گفته شد که در صورت دارا بودن مهارت به من تسهیلات داده می‌شود تا بتوانم رونق در این کار ایجاد کنم.


مددجوی کمیته‌ امداد لرستان تصریح کرد: باتوجه به اینکه به هنر قالی‌بافی آشنا بودم، تسهیلاتی از طرف کمیته امداد به من پرداخت شد و توانستم با پشتکار و تلاش و حمایت‌های این نهاد قالی‌بافی را توسعه دهم و هم‌اکنون به خودکفایی رسیدم.


وی تصریح کرد: بعد از اینکه به خودکفایی رسیدم و درآمد پایدار داشتم، کارگاهی راه‌اندازی کردم و در حال حاضر چهار نفر از زنان سرپرست خانوار هم در این کارگاه مشغول به کار هستند که تلاش دارم این کار را توسعه دهم.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از