حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

حوادث تلخ در کمین هیجانات کاذب چهارشنبه سوری

حوادث تلخ در کمین هیجانات کاذب چهارشنبه سوری

حوادث تلخ در کمین هیجانات کاذب چهارشنبه سوری است، آئینی سنتی که گرفتار مواد محترقه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، در طول سال به مناسبت‌های مختلف، آئین‌ها و سنت‌های قدیمی وجود دارد که هر کدام نشان از اهمیت این مناسبت دارد اما به مرور زمان برخی از آئین‌ها دستخوش تغییراتی شده و امروزه با خطراتی همراه هستند.


روزهای پایانی سال که فرا می‌رسد، همه در تلاش و تکاپو هستند تا خود را برای نوروز و فصل بهاری جدید آماده نمایند اما در آخرین چهارشنبه سال برای برگزاری رسمی قدیمی، گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که شادی عید را به عزا تبدیل می‌کند.


در آخرین چهارشنبه سال تلخ‌ترین خبرهایی که شنیده می‌شود مبنی بر فوت و یا قطع عضو افرادی است که به دلیل استفاده از مواد محترقه خطرناک جان را به خطر انداختند، انفجارهایی مهیب که گاهی به قیمت جان یک انسان تمام می‌شود.


در گذشته‌ها، چهارشنبه سوری به بهانه دور هم جمع شدن فامیل بود که آتشی از هیزم را روشن می‌کردند و کنار هم جمع می‌شدند و از روی آتش می‌پریدند اما امروزه این آئین به شبی پُر از دلهره تبدیل شده که هر ساله متاسفانه تعدادی از جوانان و نوجوانان جان خود را در این شب از دست می‌دهند.


طبق آمارها بیشترین مصدومان و فوتی‌های چهارشنبه سوری، کودکان و نوجوانان هستند که به دلیل هیجان کاذب قربانی می‌شوند، هیجانی برای شنیدن صدایی بلند و یا پرتاب مواد محترقه که این صداها نه فقط خود فرد را ممکن است در معرض خطر قرار دهند بلکه ممکن است افراد بیماری باشند که با شنیدن این صداهای مهیب ناشی از انفجار ترقه‌ها دچار مشکل شوند.


عصر روز سه‌شنبه که می‌شود، صدای مواد محترقه بلند می‌شود، خیابان و کوچه هم ندارد، هر جایی که فرصتی باشد ترقه‌ای منفجر می‌شود، انگار ماراتن صدای ترقه در این شب برگزار می‌شود و هرچه صدای این انفجار مهیب‌تر باشد، بهتر است.


طی این سال‌ها افرادی بودند که برای همیشه چشمان خود را از دست دادند یا عضوی از بدنشان قطع شده و وقتی نهایت این موضوع بررسی می‌شود تنها به دلیل استفاده از مواد محترقه‌ای است که بارها در مورد خطرات آن صحبت شده است.

حوادث تلخ در کمین هیجانات کاذب چهارشنبه سوری

حوادث تلخ چهارشنبه سوزی 

محسن آدینه‌وند رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: متاسفانه هر ساله حوادثی تلخ در چهارشنبه سوری رخ می‌هد که تلاش شده تا چند روز قبل از آخرین چهارشنبه سال، هشدارهایی در مورد استفاده از مواد محترقه داده شود.


وی افزود: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که در این شب در کنار فرزندان خود باشند تا خطری آن‌ها را تهدید نکند چرا که اگر خانواده‌ها در کنار فرزندان خود نباشند، ممکن است مواد محترقه از طریق دوستان و یا افراد دیگری در دستان آن‌ها قرار گیرد و حادثه‌ای ناگوار رخ دهد.


رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی لرستان تصریح کرد: سال گذشته ۹۶ نفر در استان لرستان در چهارشنبه سوری مصدوم شدند که از این تعداد یک نفر قطع عضو، ۲۴ نفر دچار آسیب چشم و مابقی هم دچار مصدومیت‌هایی شده بودند که مورد درمان قرار گرفتند و خوشبختانه هیچگونه فوتی نداشتیم.

 

۱۰۰ پایگاه اورژانس امشب فعال هستند

آدینه‌وند بیان کرد: اورژانس لرستان امشب در بیش از ۱۰۰ پایگاه مختلف در حالت آماده‌باش است تا در صورت وقوع هرگونه حادثه، در کمترین زمان بتواند خود را به محل حادثه برساند و به مصدومان خدمات درمانی را ارائه دهد.


وی گفت: امسال طی چند روز گذشته دو مورد مصدوم استفاده از مواد محترقه در استان داشتیم که به همه خانواده‌ها توصیه می‌شود در صورت وقوع هر حادثه‌ای، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرند تا اقدامات درمانی برای آن‌ها انجام شود.


رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: همه پایگاه‌های اورژانس در استان امشب تا ساعت ۲۴ آماده‌باش هستند و امیدواریم حادثه‌ای در این شب رخ ندهد.

حوادث تلخ در کمین هیجانات کاذب چهارشنبه سوری

 

آماده‌باش ایستگاه‌های آتش‌نشانی 

محمد میرزایی‌مقدم رئیس سازمان آتش‌نشانی خرم‌آباد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: سال گذشته در آخرین چهارشنبه سال بیش از ۹۱ مورد آتش سوزی در خرم‌آباد رخ داد که این حریق‌ها کوچک بود و مشکل خاصی را ایجاد نکرد.


وی افزود: با فرهنگ سازی و بیان خطرات و حوادث استفاده از مواد محترقه، خوشبختانه هر سال شاهد کاهش آمار حوادث تلخ در این شب هستیم که باید تلاش کنیم تا این آئین قدیمی و سنتی، گرفتار مواد محترقه نشود.


رئیس سازمان آتش‌نشانی خرم‌آباد تصریح کرد: شعار امسال« چهارشنبه سوری ایمن در کنار خانواده» است که خانواده‌ها مراقب فرزندان خود باشند و آن‌ها را از حوادث ناگواری که مکن است رخ دهد آگاه نمایند که در این صورت آمار حوادث و مصدومیت ناشی از استفاده از مواد محترقه کاهش می‌یابد.

حوادث تلخ در کمین هیجانات کاذب چهارشنبه سوری

سهیل امینی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: در گذشته‌ها بسیاری از آئین‌ها با هدف شادی و دور هم جمع شدن برگزار می‌شد که این آئین‌ها با برنامه‌های نشاط‌ آور همراه بود که یکی از این آئین‌ها مراسم شب چهارشنبه سوری است.


وی افزود: در گذشته این جشن بسیار ساده و بدون هیچ خطری و با هدف تقویت روابط اجتماعی برگزار می‌شد اما طی سال‌ها این جشن با تغییراتی همراه بود و با ورود مواد محترقه به این آئین سنتی، امروزه این آئین به یکی از شب‌های پُردلهره تبدیل شده است.


جامعه شناس تصریح کرد: برخی از جوانان هیجاناتی دارند که سعی می‌کنند از این فرصت برای تخلیه هیجانات خود استفاده کنند از همین رو بدون توجه به خطرات استفاده از مواد محترقه، به دنبال مهیب‌ترین صدای ترقه‌ها هستند.


امینی عنوان کرد: امروزه چهارشنبه سوری نه تنها به شکل قدیمی خود برگزار نمی‌شود بلکه با ورود مواد محترقه و انفجارهایی که رخ می‌دهد، سبب ترس و اضطراب برخی از افراد خصوصاً بیماران می‌شود.


وی گفت: بهترین اقداماتی که باید در این راستا صورت گیرد، این است که از چند وقت قبل از چهارشنبه سوری، فرهنگ سازی صورت گیرد که این جشن در چارچوب همان آئین قدیمی و سنتی خود برگزار شود و از همه ظرفیت‌ها برای نشان دادن خطرات استفاده از مواد محترقه استفاده کرد.


جامعه شناس خاطرنشان کرد: نوجوانان و جوانان بیشترین آسیب را در استفاده از مواد محترقه می‌بینند که لازم است خانواده‌ها برنامه‌های شادی را برای آن‌ها در نظر بگیرند و در کنارشان باشند تا این شب بدون خطر سپری شود.


وی افزود: چهارشنبه سوری امروزه به یک تهدید تبدیل شده و باید تلاش کرد تا از این آئین به عنوان یک فرصت برای دور هم جمع شدن و شادی استفاده کرد.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از