حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/02/09 شمسی | 2024/04/28 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

خروش شگفت‌انگیزترین آبشارهای ایران در قلب زاگرس

خروش شگفت‌انگیزترین آبشارهای ایران در قلب زاگرس

استان چهار فصل لرستان دارای جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری است که آبشارهای شگفت‌انگیز آن هرساله گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری بسیار زیبا و بکری در دل استان چهار فصل لرستان نهفته است و گواه این ادعا وجود بیش از ۵۰ آبشار بزرگ و کوچک شگفت‌انگیز و بناهای تاریخی و باستانی همچون قلعه فلک‌الافلاک، سنگ نوشته، غارهای باستانی، قلعه مظفری، خانه‌های تاریخی و ... است که هر ساله به ویژه در فصل بهار گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند.

جاذبه‌های طبیعی و بکر لرستان، بیشترین سهم را از مناظر دیدنی و بی‌بدیل به خود اختصاص داده‌اند به‌طوری که لرستان همواره یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی ایران محسوب می‌شود و در فصول مختلف سال به‌ویژه ایام نوروز گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

در این گزارش به معرفی برخی از آبشارهای دیدنی و شگفت‌انگیز این استان زیبا از جمله بیشه، آب‌سفید، چکان، وارک، نوژیان، چکان، نای‌انگیز و افرینه پرداخته‌ایم که بدین شرح آمده است؛

آبشار بیشه

آبشار بیشه جلوه محسور کننده از طبیعت زیبای لرستان را به رخ هر بیننده‌ای می‌کشاند، آبشاری که از دل کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس جاری می‌شود و با زیبایی خاصی در دامان طبیعت فرو می‌ریزد.

این آبشار زیبا که ۴۸ متر ارتفاع و ۲۰ متر عرض دارد از عریض‌ترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود و با جاری شدن آن جویبارهای زلال و زیبایی شکل گرفته و خنکای آن به منطقه جنگلی و کوهستانی آن طراوت خاصی بخشیده است.

خروش شگفت‌انگیزترین آبشارهای ایران در قلب زاگرس

آبشار بیشه در ۶۵ کیلومتری جاده خرم‌آباد- دورود، در ۳۰ کیلومتری جنوب‌غربی دورود و در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن بیشه قرار دارد است که زیبایی، طراوت و سرسبزی خاصی به کوه‌های بلند این منطقه بخشیده است و هرساله پذیرای مسافران زیادی اقصی‌نقاط کشورمان است.

 

آبشار آب سفید

آب سفید این عروس آبشارهای ایران، در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر الیگودرز در دامنه کوه‌های زاگرس و در کنار کوه بلند قالی‌کوه در بخش بشارت ذلقی شهرستان الیگودرز قرار دارد و زیبایی حیرت‌انگیزی به طبیعت این منطقه بخشیده است.

این آبشاری زیبا که حدود ۶۵ متر ارتفاع و هشت متر عرض دارد از میان یک کوه صخره‌ای بیرون می‌ریزد و پس از یک مسافت کوتاه به یک حوضچه تبدیل می‌شود.

خروش شگفت‌انگیزترین آبشارهای ایران در قلب زاگرس

آبشار آب سفید از داخل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌ریزد و پوشش جنگلی و گیاهی در اطراف آبشار زیبایی و طراوت خاصی به این منطقه داده است و چون آب آن به‌صورت مخلوط با هوا و در اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید درمی‌آید، آب سفید نام گرفته است.

 

آبشار شوی

آبشار شوی یکی از بزرگترین و زیباترین آبشارهای ایران است که در نزدیکی مرز استان خوزستان و لرستان در میان کوه‌های سر تنگ در حوالی روستای شوی و در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن قرار دارد.

آبشاری زیبای شوی که از غاری بیرون می‌آید و از پرتگاهی بلند به پایین سرازیر می‌شود، ۱۰۰ متر ارتفاع و ۴۰ متر عرض دارد و زیبایی منحصر به فرد همواره گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند.

خروش شگفت‌انگیزترین آبشارهای ایران در قلب زاگرس

برای دیدن منظره زیبای این آبشار نزدیک‌ترین مسیر دسترسی، مرز خوزستان و از طریق ایستگاه راه‌آهن تله‌زنگ از شهرستان دورود و روستای شوی است.

 

آبشار چکان

یکی دیگر از آبشارهای زیبای لرستان چکان است که در جنوب غربی شهرستان الیگودرز و در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره‌چکان در فاصله ۱۴۱ کیلومتری از شهرستان خرم‌آباد قرار دارد، این آبشار شگفت‌انگیز نیز از درون غاری بیرون می‌ریزد و فوران آن ده‌ها متر طول دارد.

در محدوده آبشار چکان، منطقه‌ای وسیع با فضایی دلنشین و زیبا وجود دارد که در فاصله دو الی سه کیلومتری آن مقبره امام‌زاده‌ای به نام ابوعلی(ع) قرار دارد.

خروش شگفت‌انگیزترین آبشارهای ایران در قلب زاگرس

آبشار چکان در آغاز فصل بهار بسیار دیدنی است چرا که در اواخر فصل پاییز به‌مرور خشک می‌شود و در روزهای آغازین فصل بهار مجدد فوران می‌کند و صحنه زیبایی را خلق می‌کند.

از زیبایی‌های پیرامون این آبشار می‌توان به درختانی همچون گردو، زالزالک، گلابی، بید، چنار، کیکم، بلوط و... اشاره کرد که طراون و خنکای آنها برای هر گردشگری دلپذیر است.

 

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان با ۹۵ متر ارتفاع و ۵ عرض مترعرض یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران محسوب می‌‌‌شود و برای دیدن زیبایی بی‌نظیر آن می‌توانید ۳۸ کیلومتر به سمت جنوب شرقی خرم‌آباد بروید تا از طبیعت زیبا دل‌انگیز آن لذت ببرید.

خروش شگفت‌انگیزترین آبشارهای ایران در قلب زاگرس

در سمت راست آبشار زیبای نوژیان رودخانه‌ کوچکی قرار دارد که آب آن از چشمه‌های متعدد همین منطقه تأمین می‌شود و این آب‌ها در نهایت به رودخانه‌ی سزار سراریز می‌شوند.

 

آبشار وارک

آبشار وارک که سرچشمه‌ای سنگی دارد در غرب گردنه نوژیان و بخش پاپی در جنوب شرقی خرم‌آباد واقع شده است و یکی از زیباترین آبشارهای استان لرستان و کشور محسوب می‌شود.

وارک، این آبشار دوقلو پس از طی کردن یک مسافت ۱۵ متری از صخره دیگری فرو می‌ریزد و آبشار دوم را به وجود می‌آورد. البته در فصول کم بارش بخش اول آبشار حدود ۷ متر ارتفاع و ۱۲ متر عرض دارد اما در همین زمان قسمت دوم با ۱۵.۵ متر ارتفاع و ۵.۵۶ متر عرض چشم اندازی بی‌نظیری خلق می‌کند و بیشترین ارتفاع آن ۵۷ متر و عرض آن ۵۰ متر است.

خروش شگفت‌انگیزترین آبشارهای ایران در قلب زاگرس

آبشار زیبای وارک یکی از جاذبه‌های طبیعی و از بهترین مقاصد گردشگری خرم‌آباد محسوب می‌شود و چون به صخره‌ها برخورد می‌کند منظره بسیار زیبایی شکل می‌دهد.

 

آبشار نای‌انگیز

آبشار زیبای نای‌انگیز در میان رشته‌کوه‌های هشتاد پهلو قرار دارد و از چشمه‌سارهای واقع در ارتفاعات کوه‌های مجاور حیات می‌گیرد.

خروش شگفت‌انگیزترین آبشارهای ایران در قلب زاگرس

جویبار این آبشار خیال‌انگیر در مسیر کوهستان حرکت کرده و ده‌ها آبشار پله‌ای بزرگ، کوچک و حوضچه‌های متعددی را به وجود می‌آورد و طبیعت جذاب آن زیبایی خاصی به منطقه بخشده است.

 

آبشار افرینه

آبشار افرینه یا سرکانه در روستای گریت بخش پاپی و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان خرم‌آباد قرار دارد، این آبشار زیبا که ۱۵ متر ارتفاع و ۱۷ متر عرض تاج آن است در کنار روستایی به همین نام در مسیر جاده بین‌المللی خرم‌آباد به اندیمشک قرار دارد.

خروش شگفت‌انگیزترین آبشارهای ایران در قلب زاگرس

برای تماشای این آبشار زیبا می‌توانید ۳۸ کیلومتر به سمت جنوب خرم‌آباد بروید، جایی که رودهای چشمک و آفرینه به‌وجود می‌آیند و به سمت بخش معمولان شهرستان پلدختر می‌روند؛ در نزدیکی این دو رودخانه ناهمواری در طبیعت، آبشاری را در محل رسیدن آنها شکل می‌دهد و از صخره‌هایی به پایین می‌آید که شیارهای زیادی دارند و این شیارها عرض آبشار را ناپیوسته می‌کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از