حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لرستان:

دانشجویان باید در تصمیم‌گیری‌ها نقش‌آفرین باشند

دانشجویان باید در تصمیم‌گیری‌ها نقش‌آفرین باشند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لرستان گفت: مسئولان باید از نمایندگان دانشجویان یا گروه‌های دانشجویی بخواهند که به‌طور مستمر پیشنهادات خود را ارائه داده تا با تعامل سازنده، دانشجویان در تصمیم‌گیری‌ها نقش‌آفرین باشند.

سیامک بهاروند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، ضمن گرامیداشت روز دانشجو اظهارداشت: مطالبه‌گری بر پایه‌ مفاهیم عمیق دینی استوار است و برای مطالبه‌گری علاوه بر بیان نوع مطالبه، به ارائه راهکار و تلاش برای رفع مشکل نیز پرداخته شده و برای جریان‌سازی آن در سطح جامعه باید راهکار ارائه شود اما در برخی موارد ممکن است مطالبات به‌صورت انتقاد بیان شوند و راهکاری نیز برای رفع آنها ارائه نشود.

وی افزود: دانشجویان بنا به اقتضای شرایط سنی خود معمولاً آرمان‌خواه هستند و تمایل دارند در محیطی که قرار می‌گیرند از جمله جامعه، محل تحصیل و دانشگاه کلیه امور به‌صورت علمی، دقیق و مطابق استانداردهای موجود پیش روند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لرستان عنوان کرد: مدیران ارشد کشور و به طبع آن مسئولان دانشگاه‌ها باید بستر لازم و محیطی آرام و با نشاط برای بیان دیدگاه‌ها، نظرات، پیشنهادها و انتقادات دانشجویان را فراهم کرده و از انتقادات، پیشنهادها و نظرات دانشجویان استقبال کنند تا در چهارچوب قوانین کشور بتوانند به‌طور آزادانه آنها را بیان کرده و در صورت داشتن راهکار نیز تا حد امکان از آنها استفاده شود؛ دانشجویان حتی می‌توانند پیشبرد امور را مورد سوال قرار دهند.

وی بیان کرد: همه مسئولان و مدیران دانشگاه، باید ضمن داشتن روحیه و تفکر مشورت‌پذیر، از نمایندگان دانشجویان یا گروه‌های دانشجویی بخواهند که به‌طور مستمر پیشنهادات خود را به مسئولان دانشگاه ارائه داده تا با تعامل سازنده دانشجویان نیز خود را در بهبود شرایط موثر دانسته و بدین طریق در تصمیم‌گیری‌ها نقش‌آفرین باشند. 

بهاروند گفت: وقتی احساس نقش‌آفرینی دانشجو در ارائه راهکارها در دانشگاه و یا حتی جامعه، تبلور پیدا کند، بدون شک محیطی همرا با نشاط و سرزندگی برای آنها فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: از مهم‌ترین رسالت دانشجویان در کنار علم‌آموزی، مطالبه‌گری و نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و دانشجو اگر نتواند شرایط و وضعیت کنونی جامعه خود را بشناسد و به‌موقع تصمیم بگیرد، بسیاری از مسائل جامعه آنچنان که شایسته است حل و فصل نخواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لرستان خاطرنشان کرد: دارا بودن ظرفیت‌های فراوان دانشجویان و داشتن ویژگی‌هایی مانند مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی سبب می‌شود که در جوامع مختلف نگاهی ویژه به دانشجویان باشد و از آنها به عنوان بازویی موثر در مسائل سیاسی کشور یاد شود.

وی با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی تحول‌آفرین بوده و تاکنون نیز منشا آثار فراوانی بوده است اظهارداشت: دانشجویان همواره پرچمدار عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی هستند، در طول تاریخ، استکبار در برابر این جنبش قرار گرفته پس باید شرایط برای پویایی این جنبش همواره مهیا باشد.

بهاروند افزود: بیان دیدگاه‌های طیف‌های مختلف دانشجویی باید مد نظر قرار گیرد تا مطالبات دانشجویان دچار روز مرگی و تک صدایی نشود و دانشجویان بتوانند آرمان‌گرایی و عدالت‌خواهی خود را مستمر و امیدورانه پیگیری کنند.

وی عنوان کرد: پرسشگری، عدالت‌خواهی و احساس مسئولیت نسبت به حوادث و مشکلات جامعه را از شروط اصلی فعالیت دانشجویی است و در غیر این صورت هویت دانشجو و فعالیت دانشجویی زایل می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لرستان بیان کرد: در سیستمی که روابط اجتماعی صحیح برقرار باشد، انسان‌ها و از جمله دانشجویان همواره دانشجو هستند، چنانچه شرایط بیان آرا و عقاید فراهم نشود همین انسان‌ها در یک تغییر ساختاری می‌توانند به افرادی تبدیل شوند که در آنها حس پرسشگری وجود ندارد و احساس نیاز برای پاسخگویی به آنها نیز در دیگران وجود ندارد بنابراین چنانچه دانشجو در مسیر صحیح قرار گیرد و دانشگاه نیز شرایط لازم برای بروز و ظهور نظرات و ظرفیت‌های علمی آنها را فراهم کند، می‌توانند در حل مشکلات جامعه و کشور نقش‌آفرین بوده و پیشگامان توسعه کشور شوند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از