حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/06/11 شمسی | 2024/09/01 میلادی
میوه بهشتی لرستان اسیر جهنم مشکلات؛

دلالان بزرگترین انجیرستان ایران را بلعیدند

دلالان بزرگترین انجیرستان ایران را بلعیدند

بزرگترین انجیرستان ایران در پلدختر که سالانه ۴۶ هزار تن انجیر تولید می‌کند با مشکلات عدیده‌ای همچون کم‌آبی، نبود کارخانه فرآوری و بسته‌بندی مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، زودرس‌ترین انجیر سیاه ایران در شهرستان‌های پلدختر و معمولان تولید می‌شود به طوری که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار درخت انجیر در این مناطق وجود دارد که سالانه ۴۶ هزار تن انجیر از سطح آنها برداشت می‌شود.

 

متمرکزترین انجیرستان ایران در منطقه بن‌لار معمولان قرار دارد و به واسطه همین موضوع شهرستان‌های پلدختر و معمولان قطب تولید انجیر و رتبه اول را در کشور دارند. با وجود بزرگترین انجیرستان ایران و تولید سالانه ۴۶ هزار تن انجیر، هنوز کارخانه فرآوری و بسته‌بندی در منطقه ایجاد نشده و باغداران حاصل دسترنج یک‌ساله خود را به دلالان می‌دهند.

 

وجود دلال‌بازی سبب شده که سود اصلی به‌ دست کشاورز نرسد و به جیب دلالان برود بنابراین ضرورت دارد کارخانه فرآوری و بسته‌بندی انجیر در این مناطق ایجاد شود.

 

باغداران علاوه بر نبود کارخانه فرآوری و بسته‌بندی با مشکلات زیادی از جمله کم‌آبی و  عدم بهسازی راه بین مزارع مواجه هستند که احداث سدهای بن‌لار و چولهول از ضروریات توسعه باغات منطقه است.

 

دلالان بزرگترین انجیرستان ایران را بلعیدند

 

کم‌آبی گریبان‌گیر قطب انجیر کشور

 

علی محمدی‌فر کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: شهرستان پلدختر لرستان با تولید سالانه حدود ۲۵ هزار تن انجیر، یکی از قطب‌های تولید انجیر سیاه در کشور محسوب می‌شود اما به دلیل کم‌آبی و احتمال خشک شدن رودخانه کشکان، اصلی‌ترین منبع آبیاری درختان انجیر این شهرستان، خطر نابودی این ثروت ملی و استانی به شدت احساس می‌شود.

 

وی با بیان اینکه ۳۳ درصد انجیر سیاه کشور در لرستان تولید می‌شود افزود: متاسفانه بزرگترین قطب انجیر سیاه کشور به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب جهاد کشاورزی لرستان در آستانه نابودی قرار گرفته است.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: بر اساس آمارهای رسمی، شهرستان پلدختر قطب تولید انجیر سیاه در ایران، حدود ۹۲ درصد تولید محصول انجیر سیاه در استان لرستان را به خود اختصاص داده است که از این محل حداقل ۳ هزار نفر مشغول به‌کار هستند.

دلالان بزرگترین انجیرستان ایران را بلعیدند

 

وی بیان کرد: به دلیل کیفیت بالای انجیر سیاه پلدختر، این محصول هم در بازارهای داخلی و در بازارهای هدف صادراتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است اما متاسفانه به علت خشکسالی‌های پی‌درپی، برداشت غیرمجاز از آب رودخانه کشکان و کشت محصولات آبدوست نظیر برنج در شهرهای بالادست رودخانه کشکان قادر به تامین آب مورد نیاز باغات انجیر شهرستان‌ پلدختر نیست و باغداران با چالش تامین آب مواجه هستند.

 

 

اشتغال ۳۰۰۰ نفر در باغات پلدختر

 

محمدی‌فر تصریح کرد: کم‌آبی شدید رودخانه کشکان به معنی نابودی درختان انجیر شهرستان پلدختر، قطب بزرگ تولید کشورمان است و به عبارتی بیکاری حدود ۳ هزار نفر از کشاورزانی که معیشت زندگی‌شان از این محل تامین می‌شود، خواهد بود.

 

این تولیدکننده و فعال اقتصادی گفت: فقدان برنامه‌ریزی مناسب جهاد کشاورزی لرستان در مدیریت کاشت محصولات آب‌بر‌ مانند برنج و خلع قانونی برای جلوگیری از کشت برنج که منجر به برداشت بی‌رویه از آب رودخانه کشکان شده است، موجب شده بزرگترین قطب انجیر سیاه کشور در آستانه نابودی قرار گیرد و این در حالی‌است که اگر مسئولان جهاد کشاورزی اندکی نظارت و برنامه‌ریزی می‌کردند و با کاشت برنج به‌عنوان یک محصول آب‌بر و ممنوعه در لرستان مقابله می‌کردند، قطعاً چنین وضعیت نابسامانی به وجود نمی‌آمد.

دلالان بزرگترین انجیرستان ایران را بلعیدند

 

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر با بیان اینکه شهرستان‌های پلدختر و معمولان قطب تولید انجیر سیاه ایران و رتبه اول را در سطح کشور دارند، عنوان کرد: برداشت انجیر در پلدختر و معمولان اوایل مردادماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

 

وی با اشاره به اینکه انجیر پلدختر به کلان شهرهای تهران، اصفهان و اهواز ارسال می‌شود بیان کرد: باغات انجیر بیش از ۵ هزار نفر اشتغالزایی ثابت و در فصول برداشت بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی در شهرستان‌های پلدختر و معمولان ایجاد کرده است.

 

ساتیاروند تصریح کرد: باغداران با مشکلات زیادی از جمله جاده‌های بین مزارع و کم آبی مواجه هستند که احداث سدهای چولهول و بن‌لار از ضروریات توسعه باغات انجیر است.

 

 

نبود سردخانه نگهداری میوه در پلدختر و معمولان

 

وی با بیان اینکه نبود سردخانه در سطح شهرستان‌های پلدختر و معمولان و توسعه کارگاه‌های فرآوری می‌تواند پایداری این شغل را در سطح شهرستان‌های پلدختر و معمولان ایجاد کند گفت: امیدواریم با تدابیری که جهاد کشاورزی در برنامه دارد بتوانیم مشکلات جاده‌های بین مزارع را حل کنیم.

دلالان بزرگترین انجیرستان ایران را بلعیدند

 

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر با اشاره به کمبود منابع آبی در منطقه، بیان کرد: اعتقادمان این است که باید روند کارمان در پروژه احیاء و اصلاح باغات به سمتی پیش برود که در جهت مصرف بهینه آب باشد.

 

وی با اشاره به بازدید بازرسان وزارت جهاد کشاورزی از این منطقه گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در منطقه روند توسعه باغات وجود نداشته و به دنبال پایداری وضعیت موجود باغات هستیم.

 

ساتیاروند تصریح کرد: با توجه به سطح زیر کشت و شرایط اقلیمی که در کشور و منطقه وجود دارد به سمت کم‌آبی پیش می‌رویم و منابع آبی محدودیت دارد و نظرمان این است که باغات توسعه پیدا نکند و اگر توسعه می‌یابد با ارقامی باشد که نیاز آبی کمتری داشته باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: باید به سمتی برویم که باغات را اصلاح کرده تا شاید بتوانیم توانمندی آنها را در برابر کم‌آبی بیشتر کنیم که در این راستا پمپاژ زیودار در آینده تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد. 

 

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: پمپاژ زیودار فعال و مصمم هستیم که هفته‌های آینده آن را تکمیل کنیم، این پمپاژ حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، پمپ‌های عمودی آن نصب شده است و اتصالات مکانیکی و برقی نیز توسط پیمانکار در اسرع وقت نصب می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از