حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/06/28 شمسی | 2024/09/18 میلادی
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس:

دولت بر اشتغال و مسکن تمرکز کند

دولت بر اشتغال و مسکن تمرکز کند

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ارز چند نرخی گفت: تخصیص این ارز باعث شکل گرفتن زمینه‌های رانت و فساد در کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، احسان عظیمی‌راد نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، در خصوص چالش‌های ناشی از برقراری سیستم ارز چند نرخی اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ارز چند نرخی در کشور ایجاد می‌کند، فراهم شدن زمینه‌های فساد و رانت‌خواری است. وقتی‌که در یک اقتصاد چند نرخ برای ارز وجود دارد، به‌طور طبیعی زمینه برای سوءاستفاده افراد و شرکت‌هایی که به منابع ارزی دسترسی دارند، فراهم می‌شود.

وی افزود: یکی از معایب اصلی این سیستم این است که تعیین اینکه کدام کالا‌ها و خدمات با کدام نرخ ارز تأمین شوند، بسیار دشوار و پیچیده است. این مسئله باعث می‌شود که عده‌ای با استفاده از روابط و نفوذ خود، ارز ارزان‌تر را برای کالا‌هایی دریافت کنند که شاید اولویت کمتری دارند. در نتیجه، ارز به‌درستی توزیع نمی‌شود و هدف اصلی که کنترل قیمت‌ها و حمایت از مصرف‌کننده است، محقق نمی‌شود، در واقع در این شیوه مردم از منافع ارز چند نرخی منتفع نمی‌شوند.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: باید فرآیند تخصیص ارز و تصمیم‌گیری درباره تخصیص نرخ‌های مختلف به‌صورت شفاف اصلاح شود که می‌تواند به کاهش فساد کمک کند و باعث شود که مردم و کسب‌وکار‌ها از وضعیت ارزی کشور به‌خوبی مطلع باشند.

عظیمی‌راد با اشاره به موضوع تک‌نرخی کردن ارز، تصریح کرد: تصمیم‌گیری برای رفتن به سمت نظام ارزی تک‌نرخی اقدامی خوب است، اما هرگونه تصمیم‌گیری برای حذف ارز چند نرخی و حرکت به‌سوی ارز تک‌نرخی باید با دقت و در نظر گرفتن تمام جوانب انجام شود.

وی تأکید کرد: تصمیم‌گیری‌های ارزی نباید به‌صورت مقطعی و بدون در نظر گرفتن تبعات بلندمدت انجام شود. دولت باید با کمک گرفتن از کارشناسان اقتصادی و با مشورت گرفتن از بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی، تصمیماتی بگیرد که درنهایت به نفع کشور و مردم باشد.

انتهای خبر/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از