حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

رویای تحصیل ۷۰۰ دانش‌آموز لرستانی محقق شد

رویای تحصیل ۷۰۰ دانش‌آموز لرستانی محقق شد

با تلاش و اقدامات صورت گرفته، رویای تحصیل ۷۰۰ دانش‌آموز لرستانی محقق شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، همیشه کودکان قبل از ورود به مدرسه از شغل و آینده خود تصوراتی دارند که با همان اسباب‌بازی‌هایی که در اختیار دارند، از آینده خود صحبت می‌کنند.

 

یکی از رویکردهای مهم آموزش و پرورش در سند تحول، تحقق عدالت آموزشی است به‌طوری که همه دانش‌آموزان در هر نقطه از کشور بتوانند مشغول به تحصیل شده و از نعمت سواد بهره‌مند شوند.

 

گاهی شرایط اقتصادی، ازدواج دختران در سن پائین، نبود علاقه به تحصیل و یا نبود شرایط آموزش سبب می‌شود تا دانش‌آموزان ترک تحصیل نمایند اما در بیشتر موارد با شناسایی این دانش‌آموزان و رفع مشکلات آن‌ها، می‌توان شرایط ادامه تحصیل را برایشان فراهم کرد.

 

ادامه تحصیل سبب می‌شود تا علاقه و استعدادهای زیادی در بین دانش‌آموزان مستعد شکوفا شود و از بین همین دانش‌آموزان، نخبه‌هایی هستند که می‌توانند در زمینه‌های مختلف تحول ایجاد نمایند از همین رو تلاش می‌شود تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل بازنماند.

 

بیشترین ضربه به ترک تحصیل دانش‌آموزان زمانی اتفاق افتاد که کرونا شیوع پیدا کرد و آموزش درس و مدرسه از فضای مدرسه به فضای مجازی منتقل شد و تعدادی از دانش‌آموزان به دلیل نداشتن گوشی هوشمند و یا نبود اینترنت مجبور به ترک تحصیل شدند.

 

این در حالیست که برخی از دانش‌آموزان بعد از ترک تحصیل، مجبور به کار می‌شوند که این امر خود می‌تواند آسیب‌های اجتماعی زیادی را به همراه داشته باشد و طبق آمارها، تعداد ترک تحصیل در مقطع متوسطه اول و دوم بیشتر از مقطع ابتدایی است.

 

برهمین اساس در کل کشور بیش از ۱۶۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شده که در این راستا برای بازگشت به تحصیل تعدادی از آن‌ها، طرح شهید محمودوند اجرا شده است.

رویای تحصیل ۷۰۰ دانش‌آموز لرستانی محقق شد

 

آرزو دارم معلم شوم

سهیل یکی از دانش‌آموزان لرستانی است که به دلیل شرایطی در مقطع سوم ابتدایی مجبور به ترک تحصیل شده است، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: من قبل از رفتن به مدرسه، به خواندن و نوشتن علاقه بسیار زیادی داشتم و وقتی وارد مدرسه شدم با شور و اشتیاق خاصی درس می‌خواندم.

 

وی افزود: هر روز که معلم درس جدیدی از ریاضی و فارسی می‌داد را با معلم می‌خواندم و حتی چند صفحه جلوتر از معلم درس‌هایم را مرور کردم اما در پایه سوم ابتدایی به دلیل شرایطی که در خانه داشتیم، نتوانستم به مدرسه بروم.

 

این دانش‌آموز لرستانی تصریح کرد: بعد از اینکه به ناچار مدرسه را ترک کردم، بازهم سعی می‌کردم نوشته‌ها و کتاب خواندن را ادامه دهم ولی مدرسه حال و هوای دیگری داشت و همیشه دوست داشتم خوب درس بخوانم تا بتوانم یک معلم شوم.

 

سهیل گفت: بعد از ترک تحصیل احساس کردم که هیچوقت دیگر نمی‌توانم به مدرسه بروم و معلم شدن من فقط یک آرزو است که هیچگاه محقق نمی‌شود ولی بعد از وقفه‌ای که در تحصیل داشتم، شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد و با پیگیری مدیر مدرسه دوباره توانستم به مدرسه برگردم و هم‌اکنون در پایه چهارم درس می‌خوانم.

 

وی یادآورشد: تعدادی از دوستانم هم ترک تحصیل کردند که مدیر مدرسه ما تلاش زیادی کرده تا آن‌ها هم به مدرسه برگردند و همه تلاشم درس خواندن است تا بتوانم روزی با موفقیت در تحصیل و کارم، همه را خوشحال کنم و یک معلم خوب در آینده شوم.

 

رنج طولانی ترک تحصیل

فاطمه یکی از دانش‌آموزان لرستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: تا پایه ششم ابتدایی را توانستم در روستا درس بخوانم و همیشه سعی کردم با پشتکار درس بخوانم تا بتوانم به هدفم برسم.

 

وی افزود: همیشه آرزو داشتم دکتر شوم، مادرم سال‌هاست که از بیماری قلبی رنج می‌برد و پدرم هم سال‌ها پیش از دست دادم از همین رو درسم را با علاقه می‌خوانم تا روزی دکتر شوم و بتوانم بیماران قلبی مانند مادرم را درمان کنم.

 

این دانش‌آموز لرستانی تصریح کرد: بعد از اینکه خواستم در مقطع متوسطه درسم را ادامه دهم، با مشکلاتی همراه شدم چرا که در روستای ما به دلیل تعداد اندک دانش‌آموزان، مدرسه متوسطه وجود نداشت و دانش‌آموزانی که می‌خواستند در این مقطع درس بخوانند باید یک مسیر طولانی را سپری کنند تا به روستای دیگر برسند.

 

فاطمه بیان کرد: خانه ما تا مدرسه فاصله زیادی دارد و هر روز به ناچار باید مسیری طولانی را سپری می‌کردم و باید مسیری را با ماشین می‌رفتم و بخشی از راه هم پیاده طی می‌کردم ولی بعد از مدتی رنج این سفر و هزینه رفت و آمد سبب شد تا ترک تحصیل کنم.

 

وی گفت: روزهای اولی که مدرسه نمی‌رفتم فقط گریه می‌کردم و نه فقط من بلکه تعدادی از دوستانم هم نمی‌توانستند درس بخوانند چون به تعداد یک کلاس نبودیم و از طرفی هم با کمبود فضای آموزشی همراه بودیم.

 

فاطمه یادآور شد: بعد از مدتی چند تا از خیرین به همراه مسئولان آموزش و پرورش به روستای ما آمدند و قرار شد که فضای آموزشی ایجاد شود تا علاوه بر اینکه ما در مدرسه مشغول به تحصیل شویم، دانش‌آموزان دختر روستایی که در نزدیکی روستای ما بود هم به روستای ما بیایند و این بهترین خبری بود که شنیدم.

 

وی خاطرنشان کرد: با این اقدام خیرین مدرسه‌ساز و متولیان امر آموزش، امسال دوباره به همراه دوستانم در روستا و چند نفر از روستای کنار ما، دوباره بر سر میز و نیمکت‌های مدرسه حاضر شدیم و درس و مدرسه را ادامه دادیم تا بتوانیم فردی موفق برای ایران عزیز باشیم.

رویای تحصیل ۷۰۰ دانش‌آموز لرستانی محقق شد

 

تلاش برای بازگشت به تحصیل دانش‌آموزان

رضا عزتی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» با اشاره به بازگشت به تحصیل دانش‌آموزانی که اقدام به ترک تحصیل کرده‌‌اند، اظهارداشت: شناسایی و بازگشت به تحصیل دانش‌آموزانی که به هر دلیل اقدام به ترک تحصیل کرده‌اند، یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های آموزش و پرورش است.

 

وی افزود: تلاش ما بر این است که با ایجاد فضای آموزشی و تامین نیروی انسانی، هیچ دانش‌آموزی از تحصیل بازنماند از همین رو با همکاری مدیران مدارس تلاش‌هایی صورت گرفته تا این دانش‌آموزان شناسایی شوند و بتوانند مجدد به تحصیل برگردند.

 

۷۰۰ دانش‌آموز امسال به تحصیل بازگشتند

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: در سال جاری ۱۹۹ دانش‌آموز مقطع ابتدایی و ۵۰۲ دانش‌آموز مقطع متوسطه در استان به تحصیل بازگشته که در مجموع بیش ۷۰۱ نفر موفق شدند تحصل خود را در پایه ابتدایی و متوسطه ادامه دهند.

 

عزتی عنوان کرد: در همین راستا طرح شهید محمودوند در استان اجرا شد که هدف از اجرای این طرح، فراهم کردن شرایط برای بازگشت به تحصیل دانش‌آموزان است و بهره‌مندی از سواد، حق هر دانش‌آموزی است از همین رو آموزش و پرورش به دنبال این است که شرایط تحصیل برای همه دانش‌آموزان حتی در دورترین نقاط هم فراهم شود.

رویای تحصیل ۷۰۰ دانش‌آموز لرستانی محقق شد

 

افتتاح ۳۴ کلاس درس همزمان با دهه‌فجر

  محمدعلی رضوی مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«سفیرافلاک» اظهارداشت: خیرین مدرسه‌ساز تلاش دارند تا فضاهای آموزش مورد نیاز را در مناطق محروم و روستاهای دورافتاده برای دانش‌آموزان فراهم کنند تا دانش‌آموزی به دلیل نبود فضای آموزشی از تحصیل بازنماند.

 

وی افزود: سالانه خیرین مدرسه‌ساز، مدارس زیادی را احداث می‌کنند و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند و امسال بیش از ۷۴ پروژه آموزشی تکمیل و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت و در حال حاضر نیز ۱۱۵ پروژه در دست احداث است.

 

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز لرستان افزود: همزمان با دهه‌فجر، ۹ مدرسه در قالب ۳۴ کلاس درس افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید که بعد از تجهیز توسط آموزش وپرورش در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

 

رضوی عنوان کرد: خیرین زیادی در مسیر مدرسه سازی همراهی و مشارکت دارند و این کار یک اقدام پسندیده است چرا که استعدادهای بسیار زیادی از درون همین مدارس شکوفا می‌شود و می‌توانند در آینده نقش خود را در پیشرفت و سربلندی کشور ایفا نمایند.

 

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون خیرین مدرسه‌ساز در استان بیش از ۸۰ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه کمک کردند که این کمک‌ها توسعه عدالت آموزشی و فراهم کردن بستری برای سوادآموزی و تحصیل را به همراه دارد.

 

به هر حال بازگشت به تحصیل یعنی تحقق امید و آرزوهایی که در دل هر یک از دانش‌آموزان وجود دارد و این نقطه امیدی است که می‌تواند در زندگی آن‌ها تحول‌آفرین باشد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از