حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/31 شمسی | 2024/05/20 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

سفری نوروزی با عطر و بوی غذاهای سنتی

سفری نوروزی با عطر و بوی غذاهای سنتی

در استان لرستان جاذبه‌های منحصر به فردی وجود دارد که هرساله گردشگران زیادی از آن‌ها بازدید می‌کنند اما در کنار این سفر، تجربه طعم غذاهای سنتی نیز بسیار لذت‌بخش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، سفرهای نوروزی آغاز شده و تجربه سفر به هر شهر و دیاری در ایام نوروز بسیار دلچسب است، سفر در فصل بهار که فصل شکفتن درختان است، جلوه‌ای ناب و زیبا را رقم می‌زند.

 

در کنار سفرهای نوروزی و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هر شهر و استانی، آشنایی با آداب و رسوم، فرهنگ، غذاهای محلی و سنتی همان منطقه خالی از لطف نیست چرا که در سفرهای نوروزی علاوه بر دیدن این جاذبه‌ها می‌توان طعم بی‌نظیر غذاهای سنتی و محلی سایر شهرها را تجربه کرد.

 

با تغییر سبک زندگی، ذائقه‌ها به سمت و سوی استفاده از غذاهای فست فود رفته و غذاهای محلی و سنتی کمتر بر سر سفره‌ها مشاده می‌شود اما باید گفت که غذاهای محلی و سنتی ترکیبی از چند ماده غذایی هستند که گذشتگان ما این غذاها را مصرف می‌کردند و امروز می‌توانیم با معرفی آن‌ها، از فراموش شدن نام غذاهای سنتی جلوگیری کرد.

 

در استان لرستان غذاهای محلی، نان و انواع آش‌هایی وجود دارد که هر کدام در فصل و زمان خود طبخ می‌شود، بانوان باسلیقه لرستانی گاهی با سبزیجات معطر کوهی و ترکیب چند ماده غذایی دیگر، آش‌هایی با عطر و طعم فوق‌العاده را تهیه می‌کنند.

 

تجربه خوردن این غذاها و نان‌های محلی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیشتر است به طوری که گردشگران نوروزی با حضور در این اقامتگاه‌ها نه تنها با حال و هوای روستا و بافت روستایی آشنا می‌شوند بلکه می‌توانند از طعم و مزه غذاهای محلی هم بهره ببرند.

 

امسال تقارن ماه رمضان و نوروز فرصتی است تا در وعده افطار، هم با طعم غذاها و آش‌های سنتی استان آشنا شوند و هم اینکه از خوراکی‌های ویژه ماه رمضان استفاده نمایند.

سفری نوروزی با عطر و بوی غذاهای سنتی

 

آش گوشت خرم‌آباد

یکی از غذاهای سنتی استان لرستان، آش گوشت است که از گذشته تاکنون مصرف شده است.

 

این غذای سنتی ترکیبی از گوشت پخت شده است که در زیر برنج قرار می‌گیرد و روی آن را با زعفران دم کرده و زرشک تزئین می‌کنند.

 

در بسیاری از مراسمات مختلف مانند عروسی از این غذا برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شود که نام دیگر این غذا «زیربرنجی» است و طرفداران زیادی دارد.

سفری نوروزی با عطر و بوی غذاهای سنتی

 

جگروز، طعمی به یادماندنی

جگروز همانطور که از نامش پیداست، از جگر تهیه می‌شود که جگر تازه را تکه‌تکه کرده و با روی آن را با لایه‌ای از چربی می‌پوشانند و بعد از اینکه به سیخ کشیده شد، روی آتش کباب می‌کنند.

 

این کباب یکی از بهترین غذاهای سنتی و معروف استان لرستان است که به دلیل طعم بی‌نظیری که دارد، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سفری نوروزی با عطر و بوی غذاهای سنتی

 

آش شله‌ماش دورود

اگرچه در لرستان آش‌های مختلفی طبخ می‌شود که هر کدام با ترکیبی خاص، مزه‌ای متفاوت دارند اما آش شله‌ماش دورود یکی از آش‌های بسیار خوشمزه‌ای است که مخصوص شهرستان دورود است.

 

این آش سنتی از مخلوط کردن برنج، عدس، لوبیا چیتی، ماش، کشک، آب گوشت و پیازداغ تهیه می‌شود که در نهایت با پیازداغ و نعناع تزئین شده و طعم بسیار فوق‌العاده‌ای دارد که در روزهای سرد سال طرفدار دارد.

سفری نوروزی با عطر و بوی غذاهای سنتی

 

چزنک رغو

در استان لرستان نان‌های محلی و سنتی بسیار خوشمزه‌ای تهیه می‌شود که بانوان هر شهرستان این نان‌ها را بسته به ذائقه و زمان مصرف آن تهیه می‌کنند.

 

یکی از نان‌های محلی استان لرستان که در فهرست آثار ملی هم ثبت شده، چزنک رغو است که از ترکیب نان و روغن محلی به همراه شیره انگور مصرف می‌شود.

 

این نان محلی را بیشتر روی ساج می‌پزند که با ترکیب آب و آرد خمیری را به دست آورده و بعد از پخته شدن، روی آن بلافاصله روغن محلی و شیره مخلوط شده را اضافه می‌کنند که بسیار خوشمزه است.

سفری نوروزی با عطر و بوی غذاهای سنتی

 

کبابِ بروجرد

کباب بروجرد به دلیل مزه خاصی که دارد، شهرت زیادی دارد اگرچه ترکیب این کباب از گوشت چرخ شده تازه گوسفندی و پیاز است اما عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و در مناطق گردشگری این شهرستان مانند ونایی در کنار دوغ محلی و نان داغ طعمی ماندگار دارد.

 

دلمه برگ مو بروجرد هم یکی دیگر از غذاهای بسیار بی‌نظیر این شهرستان است که ترکیب درست کردن آن بسیار متفاوت با سایر دلمه‌هاست و همین طعم متفاوت سبب شده تا بسیار مورد توجه قرار گیرد.

 

سُغدو، دلمه‌ای متفاوت

همیشه با بردن نام دلمه به یاد برگ مو، کلم، بادمجان، فلفل دلمه‌ای می‌افتیم که مواد دلمه درون هر یک از آن‌ها ریخته شده و پخته می‌شود اما سُغدو هم نوعی دلمه محلی خاص استان لرستان است.

 

این دلمه از ترکیب برنج، گوشت، سبزی معطر، آلو و ادویه‌هایی است که پس از آماده شدن درون تکه‌هایی از شکمه گوسفندی ریخته و به صورت بقچه درون آب پخته می‌شود.

سفری نوروزی با عطر و بوی غذاهای سنتی

 

قلیه تُرش

یکی از خورش‌های معروف لرستان خورش قلیه ترش است که با گوشت چرخ کرده، پیاز، رب انار، سیب زمینی پخته می‌شود و این خورش را به همراه برنج در وعده‌های غذایی و یا در مهمانی استفاده می‌کنند.

 

شامی کباب هم یکی دیگر غذاهای بسیار خوشمزه این دیار است که مخلوط گوشت و پیاز را پس از سرخ کردن، درون تابه‌ای که پیازداغ و رب انار دارد اضافه می‌کنند.

 

ترخینه، آشی با قدمت طولانی

یکی از آش‌های بسیار خوشمزه که قدمت زیادی دارد، آش ترخینه است که از تریب بلغور گندم، دوغ و سبزیجات معطر تهیه می‌شود و مصرف این آش در روزهای سرد سال به اوج می‌رسد.

 

این آش به دلیل دارا بودن ویتامین‌هایی که دارد برای سرماخوردگی بسیار مناسب است.

سفری نوروزی با عطر و بوی غذاهای سنتی

 

حلوای بلوط

یکی از حلواهای دل‌چسب و مناسب ماه رمضان در لرستان، حلوای بلوط است که با آرد بلوط تهیه می‌شود.

 

این حلوا به دلیل خاص بودن نوع آرد سبب شده تا به عنوان یکی از غذاهای فوق العاده به ثبت ملی برسد.

۲۳ خوراکی سنتی لرستان ثبت ملی شد


محسن طرحانی مسئول ثبت آثار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: ۲۳ غذا، نان و خوراکی سنتی و محلی استان لرستان تاکنون ثبت ملی شده که شامل حلوای بلوط، شیرینی ارده نخودی بروجرد، کماغینه، نان قرصه، جگروز، کباب سنتی، پتله پلو، شامی کباب، سغدو، نان بلوط، نان گرده، نان محلی، نان تیری، کنگر شیر، خوراک زرشک، کوفته هلو، خورش کدو حلوایی، آش بادمجان، حلیم سرخه، نان ساجی، حلوا روغنی و حلوا پشمکی است.


وی افزود: در حال حاضر ۱۰ نوع خوارکی و غذای دیگر از استان لرستان که سنتی و محلی بودند، تشکیل پرونده انجام شده و به وزارتخانه ارسال شده که در صورت دارا بودن شرایط لازم، ثبت ملی شوند.


مسئول ثبت آثار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: در حال حاضر ۱۳۷ اثر ناملموس از استان لرستان ثبت ملی شده است.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از