حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

سفری دل‌انگیز به جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز لرستان

سفری دل‌انگیز به جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز لرستان

نوروز بهترین فرصت است که سفری دل‌انگیز به جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز لرستان صورت گیرد و از مناطق بکر و دینی این استان بازدید شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، استان لرستان یکی از استان‌های گردشگرپذیری است که هر ساله در فصل بهار میزبان گردشگران داخلی و خارجی است که از جاذبه‌های مختلف طبیعی که در گوشه‌گوشه این استان قرار دارند، بازدید می‌کنند.


لرستان به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوای منحصر به فردی که دارد، مقصدی برای طبیعت دوستان از سراسر کشور است که می‌توانند از این جاذبه‌ها بازدید نمایند و آن‌ها را در قاب دوربین‌های خود به یادگار بسپارند.


‌از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب این استان، مناطق طبیعی وجود دارد که به جرات می‌توان گفت هر یک از این آثار در نوع خود بی‌نظیر بوده و مملو از شگفتی است که لرستان به واسطه همین جاذبه‌های طبیعی به پایتخت طبیعت ایران شهرت گرفته است.

سفری دل‌انگیز به جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز لرستان

 

تونل برفی ازنا، کلکسیونی از زمستان

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در استان لرستان مربوط به شهرستان ازنا است که تونل برفی نام دارد، این تونل از انباشت برف و یخ روی هم طی مدت‌های متمادی ایجاد شده که شکل و شمایل بسیار زیبایی دارد و در واقع به راحتی می‌توان چهره زمستان را در بهار مشاهده نمود.


با ورود به داخل تونل، سکوتی زیبا شنیده می‌شود و در میان این سکوت، صدای قطره‌های آب که چکه می‌کند، سمفونی بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند.


تونل برفی ازنا در دامنه اشترانکوه قرار دارد که طول این تونل ۸۰۰ متر و ارتفاع آن حدود سه متر است که در فصول سال خصوصاً فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.


برای رفتن به سمت تونل برفی ازنا باید از مسیر ارتفاعات اشترانکوه گذشت و دیدن این همه شگفتی در یک تونل زیبا خالی از لطف نیست که به خاطر وجود این تونل برفی، رودهایی کوچک و بزرگ از زیر آن جاری شده است.

سفری دل‌انگیز به جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز لرستان

سفری رویایی به دره شگفتی‌ها

تنگه شیرز یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی است که در ۵۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت واقع شده است، این تنگه یکی از زیباترین جاذبه‌های ژئوتوریستی محسوب می‌شود.


 ارتفاع دیواره‌های اطراف این تنگه زیبا به بیش از ۱۵۰ متر می‌رسد که شیب تند دیواره‌ها در اطراف این دره، تصویری خاص را ایجاد کرده است، وجود صخره و سبزی طبیعت در این منطقه مقصدی برای گردشگران است.


وجود درختانی زیبا در کنار صخره‌های سنگ را تنها می‌توان در این منطقه مشاهده کرد که نظیر ندارد.

سفری دل‌انگیز به جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز لرستان

بهاری دیدنی در آلپ ایران

دریاچه گهر که نگین زاگرس نام دارد در شهرستان دورود واقع شده است که شامل دو بخش گهر بزرگ و گهر کوچک است و یکی از دریاچه‌های مهم و معروف کشور است که در فصل بهار بسیار دیدنی است.


این دریاچه در بین کوه‌های اشترانکوه واقع شده و وسعتی بیش از ۸۵ هکتار دارد، در فصل بهار به دلیل اینکه اطراف دریاچه بسیار سرسبز  و مملو از درختان بلوط است، دیدن این دریاچه تصاویری از زیبایی را خلق می‌کند.

سفری دل‌انگیز به جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز لرستان

 

لرستان، سرزمین آبشارهای زیبا

در برخی از شهرهای استان آبشارهایی زیبا وجود دارد که صدای خروشان آن‌ها، آرامش را به انسان هدیه می‌دهد که ۶۰ آبشار دائمی و فصلی در بهار دیدنی هستند.


آبشار بیشه یکی از جذاب‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان است که ارتفاع این آبشار ۴۸ متر و عرض آن حدود ۲۰ متر است و هرساله گردشگران زیادی از این جاذبه طبیعی بازدید می‌‍کنند.


آبشار بیشه در طول سال بیشترین آمار بازدید را نسبت به سایر جاذبه‌های طبیعی دارد که این اثر طبیعی در نزدیکی شهرستان دورود واقع شده و در سال ۸۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


خروش آب از دل طبیعت و سرسبزی اطراف آن منحصر به فردترین تصاویر از طبیعت بکر را نمایان می‌کند.

 

 مخمل‌کوه، جاذبه‌ای شگرف در فصل بهار

مخمل‌کوه خرم‌آباد یکی از جاذبه‌های طبیعی است که کوهی بلند با پوششی از ‌گَون است که با نگاهی از دور مانند مخملی بر تن کوه است که همین سبب شده تا مخمل‌کوه نام گیرد.


ارتفاع این کوه حدود یک‌هزار و ۹۰۰ متر است و در فصل بهار که زمان شکفتن درختان است، زیبایی این کوه دوچندان می‌شود، همچنین تنگه‌ای به نام تنگه شبیخون در این جاذبه طبیعی وجود دارد.

سفری دل‌انگیز به جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز لرستان

 

ونایی بروجرد، چشم‌نوازی نگینی سبز

در شهرستان بروجرد جاذبه‌های طبیعی زیادی از جمله کرتول، ونایی، گلدشت وجود دارد که در فصل بهار بسیار دیدنی هستند اما ونایی بروجرد به دلیل وجود رودهای پُرآب، بسیار سرسبز است که این منطقه زیبا در تنگه‌ای بین دو کوه برآفتاب و کوه گرین قرار گرفته است و درختان سربه فلک کشیده در کنار رودهای خروشان، سبب شده تا بهترین تفرجگاه برای مسافران نوروزی باشد.


آب و هوای این منطقه زیبا کوهستانی است که در فصل بهار با شکوفه‌هایی که بر تن درختان خودنمایی می‌کند، بسیار دیدنی است و به دلیل خاک حاصلخیر کشاورزی در این منطقه رونق زیادی دارد و خیارشور از مهم‌ترین سوغات این دیار است.

 

کهمان، دیدنی‌ترین جاذبه طبیعی در سلسله

منطقه كهمان یکی از مناطق دیدنی است  که چشمه‌های خروشان و پرآب سبب شده تا در این منطقه، طراوت خاصی ایجاد شود.


به دلیل وجود رودهای پُر آب، درختان گردو در این منطقه به وفور دیده می‌شود، علاوه بر گردو، درختان تمشک، آلو، به، زالزالک وبلوط نمایان است.

سفری دل‌انگیز به جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز لرستان

 

۷۵ اثر طبیعی در لرستان ثبت ملی شده است

محسن طرحانی مسئول ثبت آثار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: در کل استان آثار طبیعی زیادی وجود دارد که هر یک بسیار زیبا هستند ولی تاکنون ۷۵ اثر طبیعی از استان ثبت ملی شده است.


وی افزود: تا سال گذشته ۶۴ اثر طبیعی به ثبت ملی رسیده بود ولی امسال ۱۱ اثر دیگر ثبت ملی شدند که این آثار در شهرهای مختلف بوده و قابلیت ثبت ملی را داشتند.


مسئول ثبت آثار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان کرد: آبشار بیشه یکی از جاذبه‌های طبیعی استان است که هرساله بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را به خود اختصاص می‌دهد و به دلیل خروشان بودن این آبشار، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشد.


طرحانی بیان کرد: در کل استان بیش از ۵ هزار اثر غیرمنقول شناسایی شده که تاکنون بیش از ۲ هزار و ۴۷۶ اثر ثبت ملی شده که از این تعداد ۷۵ اثر طبیعی هستند اما آثار طبیعی بسیار زیادی وجود دارد که قابلیت ثبت ملی را دارند از همین رو طبق بررسی‌هایی که صورت می‌گیرد، تشکیل پرونده انجام می‌شود تا ثبت ملی شوند.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از