حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
یادداشت؛

سلبریتی‌ها میدان‌دار ترویج فرهنگ غرب

سلبریتی‌ها میدان‌دار ترویج فرهنگ غرب

حجت‌الاسلام میلاد خسروی، کارشناس مسائل دینی نوشت: در کشور ما سلبریتی‌هایی که الگوی جامعه هستند در فضای مجازی ضدفرهنگ عمل می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، مُدگرایی به معنی توجه افراطی و بیش از اندازه به مُد و یک امر جدید و پیروی کردن جدی از آن است که این مُد و امر جدید ممکن است پوشاک، ماشین، خانه، لوازم خانه و دیگر موارد باشد.

فرد در زندگی از وسیله‌های جدید و نو استفاده می‌کند، از داشته‌های خود لذت نمی‌برد و به ابزاری که جدید و مد است و در بازار مورد استقبال واقع می‌شود توجه می‌کند و به آن‌ها اهمیت می‌دهد.

از دلایل مدگرایی در جامعه می‌توان به تأثیر رسانه و فناوری ارتباطی اشاره کرد که نقش مهمی در مدگرایی و افکار و اذهان مردم دارد، امروز افراد جامعه در انتخاب لباس‌هایی مانند کفش، مانتو، روسری و... از رسانه‌ها پیروی می‌کنند.

نوجویی و تنوع طلبی از عوامل مؤثر بر مدگرایی است یعنی فرد برای اینکه مورد پسند دیگران واقع شود از مد استفاده و پیروی می‌کند، انسان از تکراری بودن خسته است و این موضوع باعث می‌شود از هرچیزی که جدید است استفاده کند.

این نوجویی باعث می‌شود فرد یک فضای کاذبی را در ذهن خود ایجاد کند که باید هر ثانیه، هر دقیقه و هر ساعت خود را بروز کند و در تفکر خودش اگر بروز نکند از جامعه عقب می‌ماند.

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر مدگرایی خودپسندی و خودباوری است فرد برای اینکه خود را زیبا و جذاب جلوه دهد و خود را از دیگران بالاتر ببیند به مدگرایی متوسل می‌شود.

انسانی که مدهای روز را انتخاب و استفاده می‌کند متحمل آسیب‌های جدی می‌شود، تحمیل هزینه به فرد یکی از آسیب‌های مدگرایی است، وقتی یک چیزی مد می‌شود و کسی نمی‌تواند آن را بخرد باعث ایجاد‌ هزینه می‌شود.

فرد برای اینکه از دوست، همکار و جامعه عقب نماند باید از جیب هزینه کند و این را یک افتخار درونی برای خود می‌داند، در این رابطه امام علی(ع) می‌فرمایند هركسی به ريخت و پاش افتخار كند با تهيدستى خُرد و خوار مى‌شود.

از آسیب‌های مدگرایی از دست رفتن هویت شخصی است، فرد فکر می‌کند مد هویت انسان است در صورتی که این موضوع را باید در جامعه نهادینه کنیم که ارزش افراد به لباس، خانه، ماشین، موبایل و دیگر وسیله‌ها نیست بلکه ارزش انسان به اندازه ارتباط او با خداست.

پیامبر(ص) می‌فرمایند از لباس دشمنان پیروی نکنید و غذای دشمنان را نخورید، امروزه لباس‌های ما در جامعه اسلامی نیست چون دین اسلام مخالف ظاهر کردن زیبایی‌های انسان است.

فردی که خود را نیمه برهنه می‌کند نوع لباس پوشیدن او اسلامی نیست، لباس اسلامی به زن ارزش می‌دهد اما در رسانه‌ها و فضای مجازی به ما می‌گویند لباس غرب را بپوشید و از مد تبعیت کنید.

ما باید به اصل خودمان برگردیم و آن را سرمشق و الگوی خود قرار دهیم؛ اگر ما منشأ، مبدأ و عاقبت خود را بدانیم و این را در جامعه نهادینه و برای مردم بیان کنیم که مدگرایی به درد جامعه ما نمی‌خورد، مردم آرام آرام از مدگرایی دست می‌کشند و از مد پیروی نمی‌کنند.

فضای مجازی باید کنترل شود، وقتی سلبریتی‌ها و افراد مشهور در جامعه یک لباس را می‌پوشند آن لباس در فضای مجازی به مد تبدیل می‌شود اگر بتوانیم فضای مجازی، تبلیغات و رسانه را در دست بگیریم می‌توانیم این فرهنگ را درست کنیم که مردم از مد پیروی نکنند.

کشورهای غربی از سلبریتی‌های جامعه برای ترویج فرهنگ خود استفاده می‌کنند، در آمریکا برای اجرای سیاست‌ها از سلبریتی‌ها استفاده می‌کنند اما در کشور ما سلبریتی‌هایی که الگوی جامعه هستند در فضای مجازی ضدفرهنگ ما کار می‌کنند.

تا زمانی که از رسانه، سلبریتی و فضای مجازی به سود کشور و در راستای سیاست‌های کشور استفاده نکنیم و این فضا را در دست نگیریم وضعیت کشور ما اینگونه باقی می‌ماند.

بخش مهمی از مدگرایی در جامعه ما به تولیدکنندگان برمی‌گردد تولیدکنندگان پیاده نظام‌های رسانه‌ها هستند و اگر ما بتوانیم آن‌ها را متقاعد و ملزم کنیم که براساس فرهنگ اسلامی تولید کنند می‌توانیم بر روی افکار و اذهان مردم و جامعه اثرگذار واقع شویم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از