حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/31 شمسی | 2024/05/20 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

شهر ملی ورشو در مسیر جهانی‌شدن

شهر ملی ورشو در مسیر جهانی‌شدن

بروجرد حدود چهارسال پیش به عنوان شهر ملی ورشو ثبت شد از همین رو با توجه به ظرفیت و قابلیت، می‌تواند به عنوان شهر جهانی ورشو معرفی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، هر خطه از ایران دارای مردمانی هنرمند است که با سرپنجه‌های طلایی خود، آثار بسیار زیبایی را خلق می‌کنند که نه تنها در شهرهای ایران بلکه در کشورهای دنیا زبانزد و منحصر به فرد هستند.

در استان لرستان آثار هنری بسیار زیادی از گذشتگان و نیاکان ما به یادگار مانده که برخی از این هنرها همچنان به قوت خود باقیست و برخی از این هنرها به دلیل برخی از شرایط و سبک زندگی، فراموش شده و تنها در خاطرات باقی مانده است.

دست‌بافته‌ها یکی از مهم‌ترین صنایع دستی لرستان است که به واسطه شغل دامداری و استفاده از پشم دام‌ها، دست بافت‌هایی مانند فرش، گلیم، جاجیم و ماشته‌ بافته می‌شد و امروزه اگرچه کمرنگ شده اما هنرمندانی تلاش دارند از فراموشی و منسوخ شدن آنها جلوگیری کنند.

در کنار این آثار مهم هنری، ورشوسازی یکی از بی‌نظیرترین صنایع دستی لرستان است که مختص شهرستان بروجرد است، قدمت این هنر در بروجرد به بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد، هنرمندان این رشته هنری، تصویری بسیار زیبا را با قلمزنی روی ورق ورشو حک می‌کنند و در نهایت لوازمی زیبا خلق می‌شود.

وسایل ورشو مانند سینی و فنجان، قندان، گلاب‌پاش، سماور و اشیاء دیگری است که در گذشته در زندگی روزمره افراد کاربرد زیادی داشته اما به مرور زمان این شیوه مصرف تغییر یافته و امروزه از این لوازم برای تزئین منازل به عنوان دکوراسیون استفاده می‌کنند.

 

نمایشگاه دائمی برای معرفی ورشو

امینی یکی از هنرمندان ورشوساز بروجردی گفت: در بروجرد هنرمندان با حک نقش‌های مختلف آثاری تهیه می‌کنند که نه در کشور بلکه در دنیا نظیر ندارد از همین رو لازم است در نمایشگاه دائمی این آثار معرفی شود.

وی افزود: در گذشته رشته‌های صنایع‌دستی نسل به نسل می‌چرخید و در یک خانواده، این هنر از بزرگ‌تر خانواده به فرزندان انتقال داده می‌شد اما امروزه به دلیل اینکه شرایط عوض شده، لازم است که آموزش این هنرها و معرفی آنها به هر شکل و شیوه‌ای در دستور کار قرار گیرد.

هنرمند ورشوساز بروجردی بیان کرد: امروزه آموزش هنرهای دستی بسیار راحت‌تر است و تلاش شده تا با فراخوان‌ها در دوره‌های آموزشی بتوانیم این هنر را به علاقمندان ارائه دهیم.

 

تلاش هنرمندان برای جلوگیری از فراموش شدن ورشو

محمدی یکی از هنرمندان ورشوساز بروجردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«سفیرافلاک»، اظهارداشت: در بروجرد رشته‌های صنایع‌دستی زیادی وجود دارد که متاسفانه برخی از آنها به مرور زمان فراموش شده‌اند ولی ورشو یکی از صنایع‌دستی است که برای بسیاری از افراد جذابیت بالایی دارد و به دلیل اینکه فرد می‌تواند نقش و نگارهایی را با قلم، روی ورشو حک کند لذت‌بخش است.

وی افزود: تهیه مواد اولیه یکی از مهم‌ترین مشکلات در این رشته هنری است که اگر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مواد اولیه ورشو در داخل تهیه شود علاوه بر اینکه با قیمت مناسب‌تری به دست هنرمند می‌رسد، می‌توان اقلام بیشتری را تولید و روانه بازار صنایع‌دستی نمود.

هنرمند ورشوساز بروجردی عنوان کرد: در حال حاضر هنرمندانی در این رشته مشغول به فعالیت هستند که اگر مشکلاتی آنها مانند تهیه مواد اولیه و بازار فروش برطرف گردد و حمایت‌های مورد نیاز از آنها صورت گیرد قطعاً می‌توان شاهد رونق هرچه بیشتر در این رشته هنری بود.

محمدی گفت: ورشو یکی از یادگارهای بسیار قدیمی خطه بروجرد است که باید تلاش کنیم تا این هنر را به نسل جوان انتقال دهیم که این کار با آموزش مستمر امکان‌پذیر است البته از زمانی که خانه ورشو در بروجرد راه‌اندازی شده، آموزش ورشو به صورت بهتری به هنرجویان و علاقمندان به این رشته هنری آموزش داده شده است.

 

ورشو مهم‌ترین صنایع‌دستی بروجرد است

عباس حمزه‌ای معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: یکی از صنایع‌دستی استان لرستان ورشوسازی است که مربوط به شهرستان بروجرد است و هنرمندانی در این رشته مشغول به فعالیت هستند، علاوه بر این نیز حرمی‌بافی از دیگر صنایع‌دستی است که طرفداران و هنرمندان خاصی دارد.

وی افزود: در همین راستا خانه ورشوسازی در بروجرد راه‌اندازی شده و هنرمندان این رشته هنری در این مرکز، قلم‌زنی روی ورشو را انجام می‌دهند که در نهایت منجر به این می‌شود که آثار بسیار زیبایی را تولید می‌کنند که در نمایشگاه‌ها این صنایع‌دستی در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد که نه تنها آثارهنری مختص یک خطه از کشور معرفی می‌شود بلکه فرهنگ و هنر این منطقه هم به سایر مردمان معرفی می‌گردد.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ بروجرد به عنوان شهر ملی ورشو ثبت و معرفی شد اما به دلیل دار بودن شرایط لازم و هنر ورشو، این شهر شرایط لازم را اینکه به عنوان شهرجهانی ورشو معرفی شود را نیز دارد که برهمین اساس، برنامه‌ریزی در دستور کار قرار گرفت.

حمزه‌ای بیان کرد: شرط لازم برای اینکه شهری به عنوان شهرجهانی یکی از هنرهای دستی معرفی شود این است که زیرساخت‌های لازم برای این هنر آماده باشد که در اولین گام این است که مواد اولیه مورد نیاز برای این هنر در داخل تامین شود، علاوه بر این نیز این رشته هنری باید تدریس شود.

وی عنوان کرد: در همین راستا زیرساخت‌های لازم در حال آماده‌سازی است که برای تدریس این رشته هنری، دوره پودمانی برگزار خواهد شد و برنامه‌ریزی شده که علاوه بر این نیز با همکاری آموزش و پرورش نیز این هنر اموزش داده شود و دوره آموزشی یک تا سه تدوین شده که برگزار شود.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اقدامات مورد نیاز برای تهیه مواد اولیه ورشو در داخل کشور، گفت: با وزارتخانه نیز در حال رایزنی هستیم که یک بخش خصوصی در این راستا وارد کار شود تا بتواند مواداولیه مورد نیاز این رشته هنری را تامین کند تا این دو زیر ساخت مهم آماده شود و بتواند به عنوان شهر جهانی معرفی گردد.

 

قدمت ورشو به بیش از یک قرن می‌رسد

حمزه‌ای اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز این بود که خانه ورشو در بروجرد راه‌اندازی شود که این مهم انجام شده و از زمانی که بروجرد به عنوان شهر ملی معرفی شده، آموزش این رشته هنری به صورت مستمر در حال انجام است و این اقدام از کمرنگ شدن و منسوخ شدن ورشو جلوگیری می‌کند.

وی یادآورشد: قدمت ورشو در بروجرد به بیش از ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد که بزرگ‌ترین سماور ورشو نیز با وزن ۲ تن و با گنجایش بیش از ۴۰۰ لیتر آب در حیاط تاریخی افتخارالاسلام بروجرد قرار گرفته که گردشگران با حضور در این خانه تاریخی، از دیدن ورشو بروجرد که ساخت دست هنرمند بروجردی است، لذت می‌برند.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان کرد: در نمایشگاه صنایع دستی، آثارهنرجویان این رشته هنری بسیار زیبا در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد و ورشو یکی از صنایع‌دستی است که طرفداران زیادی دارد و از این آثار تولیدی برای دکوراسیون منازل بسیار زیاد استفاده می‌شود و یا به عنوان سوغات بروجرد به شهرهای دیگر برده می‌شود.

به هر حال می‌طلبد تا با پیگیری و اقدامات لازم، پرونده ثبت‌جهانی ورشو بروجرد در دستور کار باشد تا شاهد جهانی شدن شهرملی ورشو باشیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از