حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/31 شمسی | 2024/05/20 میلادی
یادداشت؛

صله‌ارحام، سنتی اسلامی و اجتماعی

صله‌ارحام، سنتی اسلامی و اجتماعی

محمدرضا جعفری رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان نوشت: صله‌ارحام یک سنت اسلامی و اجتماعی است که بر اخلاق و رفتار افراد بسیار اثرگذار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان در واقع پیوند سنت‌های دینی و ملی را رقم می‌زند، طلیعه بهار قرآن و بهار طبیعت فرصتی است برای اندیشیدن و تامل بهتر و بیشتر که این آراسته شدن و تازه شدن انسان را برای رسیدن به رشد و تعالی و معنویت کمک می‌کند.

ما ایرانیان فصل بهار را به عنوان فصل رویش و رستاخیز می‌شناختیم و در کُتب قدیمی هم به آن اشاره شده است و هرساله این فصل را به عنوان عید نوروز جشن می‌گیریم اما امسال همزمانی نوروز با ماه مهمانی خدا که بهار قرآن است، جلوه زیبایی ظاهر و باطن است که به ما شور و شعف مضاعف می‌دهد.

از طرفی اسلام بر سنت‌های نوروز تاکید کرده از جمله پوشیدن لباس تمیز و روزه گرفتن که همه این موارد برای این است که حال خوشی پیدا کنیم و همراه شدن این سنت با ماه مبارک رمضان به واسطه نیایش، دعا، دید و بازدید، صله ارحام و پهن کردن سفره افطار در نوروز است.

در این روزها باید با نیت الهی و خالصانه از این فرصت استفاده کنیم چرا که صله ارحام موجب افزایش طول عمر و برکت و روزی می‌شود، هم از اجر و پاداش صله ارحام برخوردار می‌شویم و هم در سال جدید، دیداری با اقوام و فامیل خواهیم داشت.

یکی از مهم‌ترین فواید صلح ارحام این است که افراد از حال و احوال اقوام و خویشان خود مطلع می‌شوند و این می‌تواند در حل مشکلات و رسیدگی به مسائل و گرفتاری‌های آنان بسیار موثر باشد ضمن اینکه رفت و آمدها می‌تواند نقش مهمی در اخلاق افراد و تقویت روابط اجتماعی آن‌ها داشته باشد.

در آیات و روایات زیادی به صله‌ارحام و ارتباط با دیگران بسیار تاکید شده که این نشان دهنده اهمیت این موضوع را می‌رساند به طوری که امام علی علیه‌السلام در حدیثی فرمودند همانا خداوند متعال به کسی که صله‌رحم نماید، توجه و عنایت می‌کند و کسی که با خویشاوندان خود قطع رابطه کند، خداوند توجه خویش را از او سلب می‌نماید.

در واقع صله‌ارحام یک سنت اسلامی و اجتماعی است که بر اخلاق و رفتار افراد بسیار اثرگذار است، انسان‌هایی که با خویشاوندان خود ارتباط برقرار می‌کنند دچار افسردگی و انزوا نمی‌شوند ولی افرادی که با دیگران قطع ارتباط می‌کنند بسیار بیشتر از بقیه افراد افسرده و منزوی هستند.

صله‌ارحام سبب می‌شود تا نظام خانواده از دوام و قوام زیادی برخوردار شود چرا که وقتی دید و بازدیدها به هر مناسبتی و در هر زمانی رخ دهد، ارتباط‌ها روز به روز گرم‌تر و محکم‌تر شده و مشکلات به دنبال آن کمتر می‌شود چرا که در همین جمع خانوادگی و اقوام می‌توان مشکلاتی که ایجاد شده را با همدلی برطرف کرد.

امروزه اگرچه به واسطه دغدغه‌ها و مشکلات، ارتباط‌ها کمتر شده ولی از برخی فرصت‌ها می‌توان برای جبران آن استفاده کرد به طوری که از فرصت ماه رمضان و ایام عید نوروز برای دید و بازدیدها می‌توان به خوبی استفاده کرد و اگر این دید و بازدیدها از زمان افطار آغاز شود نه فقط صله ارحام برگزار شده بلکه ثواب افطاری دادن هم به آن اضافه می‌شود.

صله‌ارحام افزایش روزی، طولانی شدن عمر، زدودن فقر، ایجاد دوستی در بین اقوام را به همراه دارد و این روزها بهترین فرصت است که صله ارحام را بیشتر از همیشه تقویت کرد که این ارتباط در این روزهای ضیافت الهی و جشن نوروز، بار معنوی بسیار بالایی را به همراه دارد.

صله‌رحم یکی از ارزش‌های دینی محسوب می‌شود که نه تنها خشنودی اقوام و فامیل را به همراه دارد بلکه در آخرت سبب می‌شود تا حساب رسی به اعمال آسان شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از