حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

صنایع دستی لرستان نماد فرهنگ و تمدن

صنایع دستی لرستان نماد فرهنگ و تمدن

صنایع دستی لرستان نماد فرهنگ و تمدن است که ۹۰ رشته هنری صنایع دستی در لرستان هر نشان دهنده اوج خلاقيت و ذوق هنری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، صنایع دستی تلفیقی از هنر، هویت و فرهنگ است که با دستان هنرمندان در این رشته‌ها، آثاری خلق می‌شود که در هر جای دنیا اوج اصالت و فرهنگ هر منطقه را نشان می‌دهد.

 

اگر چه در گذشته صنایع دستی برای کاربردهای روزانه مورد استفاده قرار می‌گرفت اما با ماشینی شدن زندگی‌ها، امروزه صنایع دستی بیشتر جنبه تزئینی دارد ولی بازهم همچنان از این صنایع دستی برای مصارف روزانه استفاده می‌شود از همین رو این هنرها از اهمیت بسیار خاصی برخوردار هستند.

 

امروزه صنایع دستی در واقع کسب و کارهای کوچکی هستند که با حمایت از آن‌ها و فراهم کردن شرایط فروش محصولات می‌توان نقش صنایع دستی را در اقتصاد به خوبی نشان داد، صنایع دست سازی که همچنان در بازارهای داخلی و خارجی طرفداران زیادی دارد.

 

صنایع دستی این روزها می‌تواند در اقتصاد نقش قابل توجهی داشته باشد، این در حالیست که در برخی از رشته‌های هنرهای صنایع دستی مشکلاتی مانند تهیه مواد اولیه، بازار فروش و عدم حمایت‌هایی وجود دارد اما در هر حال صنایع دستی که در هر گوشه این سرزمین تولید می‌شود، حاکی از اوج هنر و خلاقیت هنرمندان صنایع دستی است.

 

استان لرستان یکی از استان‌هایی است که از گذشته‌های دور تاکنون مهد هنرهایی بسیار زیبا بوده است، هنرهایی از جمله ورشوسازی که قدمتی بیش از دو قرن دارد، یا هنر هنرمندان در رشته‌های دست بافته‌هایی مانند ماشته، جاجیم و گلیم‌بافی و صدها هنر دیگر که برخی از آن‌ها به مرور زمان و در پی غفلت به فراموشی سپرده‌اند.

 

وجود بیش از ۹۰ رشته صنایع دستی در استان لرستان گویای هنرهای اصیل و بومی است که هر کدام در نوع خود بی‌نظیر بوده و این صنایع دستی بسیار زیبا توسط سرپنجه‌های هنرمندان این دیار تولید شده که ذوق هنر را می‌توان در این آثار تولیدی مشاهده کرد.

صنایع دستی لرستان نماد فرهنگ و تمدن

تهیه مواد اولیه مهم‌ترین مشکل هنرمندان صنایع دستی است

 

صبا یاراحمدی یکی از هنرمندان لرستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان صنایع دستی، مواد اولیه است که قیمت بالایی دارد و لازم است که در این زمینه حمایت‌های لازم صورت گیرد.

 

وی افزود: هنرمندان زیادی علاقمند به کارهای هنری هستند و با حمایت‌های لازم از جمله فراهم کردن شرایط بازار فروش برای محصولات، پرداخت تسهیلات، تسهیل در تهیه مواد اولیه می‌توان به رونق صنایع دستی کمک کرد.

 

هنرمند لرستانی تصریح کرد: متاسفانه برخی از رشته‌های صنایع دستی به فراموشی سپرده شده و لازم است برای جلوگیری از فراموشی برخی دیگر از رشته‌های هنری، آموزش‌های بیشتر داده شود تا افراد علاقمند بتوانند به راحتی وارد این هنر شوند.

 

یاراحمدی بیان کرد: ۱۰ سال است که در رشته ورشوسازی فعالیت دارم و طی این سال‌ها محصولات مختلفی را تولید کردم و نمایشگاه‌های دائمی می‌توانند در فروش محصولات تولیدی بسیار موثر باشد و تولیدکننده دغدغه کمتری برای فروش داشته باشد.

 

وی عنوان کرد: به نظر من باید تلاش کرد تا افراد علاقمند به رشته‌های هنری بتوانند ایده‌ها و طرح‌های مختلف را ارائه دهند و با این اقدامات می‌توان نقش صنایع دستی در اقتصاد را نشان داد.

صنایع دستی لرستان نماد فرهنگ و تمدن

وجود ۵۰ رشته بومی صنایع دستی در لرستان 

 

عباس حمزه ای معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: ۲۱ خرداد روز صنایع دستی نامگذاری شده که در این ایام برنامه‌های متنوعی برگزار می‌شود که در لرستان تجلیل از هنرمندان صنایع دستی، برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری کلاس‌های آموزشی در سرای سالمندان که متناسب با شرایط جسمانی آن‌ها باشد در دستور کار قرار دارد.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ رشته صنایع دستی در لرستان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۵۰ رشته بومی و خاص استان بوده که قدمت این رشته‌های هنری با هم متفاوت است ولی از گذشته‌های دور تاکنون رواج داشته و همچنان علاقمندانی برای این هنرها مشغول به تولید هستند.

 

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دستور کار داریم، برگزاری دوره‌های آموزشی است که امسال تاکنون ۲۰ دوره آموزشی به صورت رایگان برگزار شده که عمده این آموزش‌ها مربوط به رشته گلیم‌بافی و ورشو بوده است.

 

حمزه‌ای از احیای رشته‌های صنایع دستی در استان خبر داد و گفت: لرستان در احیای رشته‌های صنایع دستی جزء ۱۴ استان اول است که تلاش کردیم هر ساله برخی از رشته‌های هنری را که در معرض فراموشی هستند را احیا کنیم به طوری که سال گذشته رشته نخ‌ریسی سنتی به کمک مربیان و برگزاری دوره‌های آموزشی احیا شد.

 

 وی یادآور شد: سال گذشته ۱۲۰ هنرمندی که علاقه به رشته نخ‌ریسی داشتند آموزش‌های لازم را فرا گرفتند که از این تعداد، هم‌اکنون ۵۰ نفر مشغول به کار هستند البته علاوه بر رشته نخ‌ریسی، رشته ماشته‌بافی هم در کوهدشت آموزش داده شد.

 

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان کرد: در استان لرستان ۸ هزار و ۵۰۰ هنرمند صنایع دستی در رشته‌های مختلف وجود دارد که از این تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ نفر فعال هستند و در همان رشته مورد نظر مشغول به فعالیت می‌باشند.

صنایع دستی لرستان نماد فرهنگ و تمدن

۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان پرداخت شد

 

حمزه‌ای از پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی خبر داد و افزود: سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان این رشته‌ها پرداخت شد که در واقع این اقدام نوعی حمایت از هنرمندان است البته هنرمندان صنایع دستی با مشکلاتی از جمله تامین مواد اولیه همراه هستند که سعی شده تا این مواد اولیه از شهرهای دیگری که در تولید این مواد ممتاز هستند بتوانیم تهیه کنیم تا مشکل هنرمندان برطرف گردد.

 

وی اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه صنایع دستی این است که محصولات تولیدی به مردم معرفی شود که در این راستا امسال ۱۵ نمایشگاه برپا شده و تلاش کردیم تا انواع هنرهای صنایع دستی به علاقمندان این هنرها معرفی شود که این نمایشگاه‌ها نقش مهمی در فروش این محصولات دارد.

 

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از آموزش ۱۲ نفر برای صادرات محصولات صنایع دستی خبر داد و گفت: صادرات هنرهای صنایع دستی رضایت‌بخش نیست ولی در این راستا صنعت‌گرانی که ظرفیت بالایی برای صادرات دارند، آموزش داده شده که بتوانند محصولات تولیدی خود را صادر نمایند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از