حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/31 شمسی | 2024/05/20 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

طرح‌ هادی گامی در جهت آبادانی‌ روستاها

طرح‌ هادی گامی در جهت آبادانی‌ روستاها

بهره‌مندی ۹۰۶روستای لرستان از اجرای طرح‌ هادی، گامی در جهت آبادانی‌ روستاها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، روستاها همیشه نقش عمده‌ای در تولید محصولات کشاورزی، دامی و باغی دارند، از طرفی به دلیل شرایط آب و هوایی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که در روستاها وجود دارد، می‌توانند مقصد گردشگری باشند.


از همین رو سرمایه‌گذاری و نگاه ویژه در روستاها گامی بلند در جهت توسعه و آبادانی محسوب شده و از سوی دیگر جذب توریست و افزایش تولید و اشتغال را به همراه دارد.


بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ۲۱ فروردین سال ۵۸ به فرمان امام خمینی(ره) تاسیس شد که این نهاد با اجرای طرح هادی، مقاوم‌سازی منازل مسکونی روستایی و سایر اقدامات طی این سال‌ها توانسته در جهت آبادانی روستاها نقش مهمی داشته باشد.

طرح‌ هادی گامی در جهت آبادانی‌ روستاها

 

نقش بنیاد مسکن در آبادانی روستاها

پویا تابعی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به فرمان امام راحل نشان‌دهنده توجه ویژه امام خمینی(ره) به محرومیت‌زدایی بود که این نهاد در راستای حل مشکلات مردم مناطق محروم بتواند ایفای نقش نماید.


وی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه مسکن و عمران و آبادانی روستاها طی این سال‌ها خدمات قابل توجهی را ارائه داده است که مقاوم‌‌‌سازی بافت‌های فرسوده روستایی، تهیه منظومه‌های روستایی، بازسازی واحدهای مسکونی حادثه‌دیده در حوادثی مانند سیل و زلزله، ساخت مسکن برای محرومان، اجرای طرح‌ هادی در روستاها و احیای بافت‌های با ارزش بوده است.


۷۵ درصد واحدهای منزل مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده است


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با اشاره به پروژه‌های حوزه امور بازسازی و مسکن روستایی استان، افزود: در این راستا سه پروژه در دستور کار است که یکی از پروژه‌ها، تفاهم‌نامه تامین مسکن برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد است که در این تفاهم‌نامه قرار است ۲ هزار و ۲۱۵ منزل مسکونی تهیه شود.


تابعی بیان کرد: همچنین تفاهم‌نامه تامین مسکن برای ۲۵۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی و تفاهم‌نامه تامین مسکن محرومان با همکاری بنیاد مستضعفان به تعداد ۶۷۱ منزل است.


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با اشاره به پرداخت بلاعوض تسهیلات جهت تکمیل واحدهای مسکونی روستایی از حساب ۱۰۰ امام(ره)، گفت: در این راستا یک‌هزار و ۵۴۸ فقره تسهیلات بلاعوض به مبلغ ۱۰۳ هزار و ۶۶۰ میلیون ریال پرداخت شده است.


تابعی مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی را یکی از مهم‌ترین اقدامات این نهاد برشمرد و افزود: در کل استان ۱۵۳ هزار و ۶۲۵ واحد منزل مسکونی روستایی وجود دارد که تاکنون ۱۱۵ هزار و ۲۵۰ واحد مقاوم‌سازی شده که در مجموع بیش از ۷۵ درصد واحدهای منزل مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند.


وی تصریح کرد: در همین راستا تسهیلاتی برای تکمیل واحدهای مسکونی پرداخت می‌شود که یک‌هزار و ۳۸۸ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۷۸ هزار میلیون ریال پرداخت شده تا مالکان این واحدها بتوانند منازل خود را تکمیل نمایند.


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در حوزه مسکن شهری، یادآورشد: طرح مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اجرا شد که ۳ هزار و ۱۲۵ واحد ساخته شد، همچنین ۱۲۵ پروژه اداری، بهداشتی و مذهبی نیز در این مناطق انجام شده است.

طرح‌ هادی گامی در جهت آبادانی‌ روستاها

 

احداث ۷۰۰ منزل مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن


تابعی اظهار داشت:در همین راستا تعداد واحدهای مسکونی احداثی در نقاط شهری یک‌هزار و ۴۹۸ واحد و تعداد زمین‌های واگذار شده به محرومان یک‌هزار و ۴۳۷ قطعه بوده که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.


وی عنوان کرد: در حال حاضر چندین پروژه در دست اجراست از جمله احداث ۶۱۰ واحد منزل مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن که پیش‌بینی می‌شود در اجرای این طرح بیش از ۷۰۰ واحد منزل مسکونی توسط بنیاد مسکن احداث گردد.

 

اجرای طرح هادی در ۵۸ درصد روستاها


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با اشاره به اجرای طرح هادی در روستاهای لرستان گفت: در استان لرستان ۲ هزار و ۹۸۵ روستای دارای سکنه وجود دارد که از این تعداد یک‌هزار و ۵۷۵ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند که در روستاهای بالای ۲۰ خانوار، طرح هادی به صورت ۱۰۰ درصد اجرا شده است.


تابعی افزود: همچنین تعداد طرح بازنگری شده در روستاهای استان ۸۵۱ روستاست که در مجموع ۹۰۶ روستا معادل ۵۸ درصد از روستاها از اجرای طرح هادی بهره‌مند شده‌اند.


وی با بیان اینکه میانگین صدور سند برای واحدهای مسکونی روستایی در لرستان ۸۲ درصد است، عنوان کرد: باتوجه به اینکه در کل استان بیش از ۱۵۳ هزار واحد منزل مسکونی روستایی وجود دارد، تاکنون ۹۱ هزار و ۶۳۳ سند برای این منازل صادر شده که این کار با همکاری ثبت اسناد و املاک استان صورت گرفته است.


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان بهسازی روستاهای هدف گردشگری را از دیگر اقدامات این نهاد برشمرد و افزود: در این زمینه تهیه طرح در چهار روستای هدف گردشگری انجام شده، در دو روستا این طرح اجرا گردید و علاوه بر این نیز در روستاهای دارای بافت با ارزش این طرح تهیه و در یک روستا هم اجرا شده است.


تابعی با اشاره به اجرای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی گفت: بنیاد مسکن به منظور رفع محرومیت در نقاط روستایی، اقدام به تهیه طرح منظومه روستایی نموده که این طرح در ۶ بخش استان تهیه و در دست اجرا می‌باشد.


وی بیان کرد: از دیگر فعالیت‌هایی که صورت گرفته، در بخش زز و ماهرو الیگودرز بوده که پیگیری برای تشکیل پرونده و صدور پروانه فعالیت و پرداخت تسهیلات بوده است که در این زمینه در هشت حوزه مختلف خدماتی ارائه شده است که شامل خیاطی، دامپروری، زنبورداری، باغبانی، تعاونی پرورش ماهی، کشت گیاهان دارویی، قالی‌بافی و مسکن محرومان است.


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان خاطرنشان کرد: با اجرای این تعداد برنامه در بخش‌های مختلف بیش از ۵۰ مورد شغل برای جویندگان کار در این منطقه فراهم شده است.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از