حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/07/24 شمسی | 2024/10/15 میلادی
عدالت و رضایتمندی مردم هدف قوه ‌قضائیه است
رئیس‌کل دادگستری لرستان:

عدالت و رضایتمندی مردم هدف قوه ‌قضائیه است

رئیس‌کل دادگستری لرستان گفت: اجرای عدالت و رضایتمندی مردم دو هدف مهم قوه ‌قضائیه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگستری و دادستان بروجرد که در دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد برگزار شد، اظهار داشت: این روزها بحث جریان مقاومت و وعده صادق نه تنها منطقه ما را بلکه کل دنیا را مبهوت کرد که یک اقدام به موقع بود و سبب خوشحالی مظلومان تقویت محور مقاومت شده است.

وی افزود: در کنار وعده صادق و وعده‌های صادق دیگر، ما غافل نشویم از وعده صادق اصلی که همان انقلاب اسلامی بود تا به رهبری امام‌راحل محقق شد، وعده صادقی که پرچمدار آن امام‌راحل بود و این باید به دست صاحب آن امام زمان (عج) برسد.

رئیس‌کل دادگستری لرستان تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران در معارف و تعلیمات دینی و در جریان تاریخی یک حقیقت مسلمی است که با تحقق آن وعده داده شده بود که امام را صادق می‌دانستیم که وعده دادند این انقلاب به مردم نهضت جهانی تبدیل خواهد شد.

شهواری بیان کرد: عدالت ترازوی خداوند است و دستگاه قضایی نقش این میزان و ترازو را در جامعه ایفا می‌کند و هر عمل و رفتاری باید در این ترازو ارزشش سنجیده شود، خوب بودن و بد بودن هر عملی طبق ترازو و میزان است و امروز در دوران جدید، قوه قضائیه خود را موظف می‌داند که ماموریت را محقق کند.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا ۶ ماموریت تعریف شده و این قوه قضائیه در دوره تحول که از سال ۹۹ آغاز شده و سند دوم از سال ۱۴۰۳ آغاز شده که به دنبال تحقق این ماموریت‌ها بوده که سند تحول و تعالی قوه قضائیه، تدوین و برنامه عملیاتی است که امسال هشت ماموریت تعریف شد.

شهواری عنوان کرد: ماموریت‌هایی که نتیجه آن به اجرای قانون و گسترش و عدالت کمک می کند و ماموریت‌های ما باید این قوه قضائیه را به جایگاهی برساند که مرجع و پناهگاه مردم باشد.

رئیس‌کل دادگستری لرستان گفت: امروز دادگستری با چالش‌هایی مواجه است که برای رسیدن به جایگاه خود، سند تحول تنظیم شده است و همه اقدامات و خروجی این سند باید منتهی شود به دو کلمه، یکی اجرای عدالت و یکی رضایتمندی مردم که مجموعه ما باید هدفش این باشد.

وی اظهار داشت: یکی از گلایه‌های مردم پرونده‌های مسن است که در یک برنامه‌ریزی باید تکلیف آن‌ها مشخص شود و فقط اکتفا به ساعت کاری در محل کاری نکنیم و باید نقاط آسیب را رفع و رضایتمندی مردم را مدنظر قرار دهیم.

رئیس‌کل دادگستری لرستان گفت: توجه به مجازات جایگزین حبس که یک وسیله خوب برای اصلاح مجرم و کاهش آسيب‌های اجتماعی است که باید توجه شود، همچنین اطاله دادرسی دغدغه مردم است و یک همت مضاعف می‌تواند آن‌ها را به نقاط مثبت تبدیل کند و علاوه بر این قرارهای منتهی به بازداشت که ریاست قوه قضائیه تاکید کردند، ناظر به جرائم خشن و مخل نظم نیست و برخورد می‌شود اما کسانی هستند با سپردن تامین می‌توانند تا روز اجرای حکم آزاد باشند و حضورشان در جامعه خدشه‌ای وارد نمی‌کند.

شهواری بیان کرد: یکی از مباحثی که این قوه قضائیه دنبال می‌کند موضوع هوشمند‌سازی است که دادرسی برخط و آنلاین بوده و در دوره تحول شروع شده و نیاز به حضور افراد در دادگستری نیست به‌طوری که با فعالیت ما ۵ هزار پرونده الکترونیک بررسی شد ولی در سال قبل این رقم به ۶۰ هزار پرونده رسیده است که به صورت الکترونیک بررسی شده است.

وی اظهار داشت: اگر دادگستری هوشمند باشد ولی رضایتمندی مردم نباشد به هدف خود نرسیدیم لذا کارکنان با دقت و وسواس این را انجا م دهد، همچنین بحث ارباب‌رجوع خط قرمز است و هر کسی مراجعه می‌کند باید تکریم شود و به عنوان برنامه اساسی در سرلوحه کار مدیران باشد.

رئیس‌کل دادگستری لرستان گفت: کسانی که کاربری اراضی را تغییر می‌دهند برخورد می‌شود چرا که تغییر کاربری یعنی از بین بردن امنیت غذایی مردم و نباید اجازه داد زمین‌ها را نابود کنند و هر کسی پشت قضیه باشد نیز برخورد می‌شود.

شهواری با اشاره به دادگاه صلح افزود: تشکیل دادگاه‌های صلح را در دستور کار قرار دادیم که از اقدامات مهمی محسوب می‌شود.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از