حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
رئیس کل دادگستری لرستان مطرح کرد:

لزوم راه‌اندازی و تکمیل محور پلدختر - خرم‌آباد

لزوم راه‌اندازی و تکمیل محور پلدختر - خرم‌آباد

رئیس کل دادگستری لرستان راه‌اندازی و تکمیل محور پلدختر - خرم‌آباد را مطالبه مردم این شهرستان دانست و گفت: مدیران پلدختر باید این مطالبه را پیگیری کرده و به عنوان حقوق عامه مردم به آن ورود پیدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری امروز در جلسه مشترک شورای قضایی لرستان و شهرستان پلدختر که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد اظهارداشت: هدف از برگزاری اینگونه جلسات در شهرستان‌ها و حضور اعضای شورای قضایی در پلدختر، بررسی مشکلات قضایی شهرستان و رفع آنهاست.

وی افزود: مدیرانی که مسئولیتی را پذیرفتند بدانند اگر مشکلی را شناسایی کرده و به مدیران عالی نامه نوشتند فکر نکنند کار حل شده و تکلیف از گردن آنها ساقط شده است، مطالبات و مشکلات مردم نیاز به پیگیری و رفت و آمد دارد.

رئیس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه ایجاد تعامل و  همکاری سازنده بین دادگستری و دستگاه‌های اجرایی ضرورت دارد، عنوان کرد: برای اینکه مشکلات مردم بررسی و گرفتاری آنها برطرف شود، باید تعامل و همکاری خوبی بین دستگاه‌ها وجود داشته باشد چرا که این تعامل سبب تقویت نظام می‌شود.

وی فلسفه اصلی حضور شورای قضایی استان در شهرستان‌ها را برپایی میز خدمت برای مردم و دسترسی آسان مردم به مدیران ارشد قضایی استان دانست و بیان کرد: برای اینکه مردم اقصی نقاط استان برای دیدار مسئولان رنج سفر را تحمل نکنند به عنوان یک تکلیف شرعی باید ما مدیران به خدمت مردم بیاییم و میز خدمت را در مساجد و مصلی‌ها برگزار کنیم و پای حرف و گرفتاری‌های آن‌ها بنشینیم.

شهواری گفت: در نظام جمهوری اسلامی هیچ خدمتی بالاتر از خدمت به مردم نیست و هدف اصلی تسهیل دسترسی مردم به مدیران و حل مشکلات آنهاست به همه مدیران شهرستانی توصیه و سفارش می‌کنم برنامه‌های منظم ملاقات با مردم را داشته باشند و درب اتاقشان به روی مردم باز باشد.

وی خطاب به مدیران شهرستان پلدختر گفت: از مردم فرار نکنید، فلسفه وجودی ما و شما خدمت به مردم و شنیدن و رنج آنهاست، باید درب اتاق ما بر روی مردم باز باشد و از مشکلات آنها گره گشایی کنیم.

رئیس کل دادگستری لرستان تصریح کرد: عملکرد دادگستری پلدختر عملکرد مثبتی است که از رئیس دادگستری و دادستان پلدختر تقدیر می‌کنم اما در عین حال به این قانع نیستم و باید با تلاش حداکثری خدمت‌رسانی حداقلی را به حداکثری برسانیم.

وی با بیان اینکه مسئولان همه ادارات باید برای حل مشکلات مردم تعامل خوب و سازنده‌ای با دادگستری و دادستان داشته باشند خاطر نشان کرد: ما از حوادث و اتفاقاتی که در شهرستان پلدختر رخ می‌دهد بی‌اطلاع نیستیم، طبق اخبار و گزارشاتی که به دادگستری رسیده چندین مورد مشکل حقوق عامه در شهرستان پلدختر وجود دارد که فرماندار پلدختر و متولیان امر باید تلاش خود را در این زمینه‌ها انجام دهند.

شهواری اظهارداشت: دادستان به عنوان مدعی‌العموم در زمینه حقوق عامه پیگیری کند و اگر ترک فعلی صورت گرفته با آن برخورد کند، در مرکز استان برای کم کاری مدیران پرونده تشکیل شده و پرونده آن‌ها با کیفر خواست به دادگاه رفته و در حال مراجعه به دادسراست.

وی با بیان اینکه مسئله ترک فعل مسئله خدمت‌رسانی کمتر یا عدم خدمت‌رسانی به مردم است، افزود: کم کاری مدیران از مصادیق ترک فعل و حقوق عامه است که از دادستان پلدختر  می‌خواهم به بحث ترک فعل‌ها ورود پیدا کرده و بدون تعارف با مدیران برخورد کند چون خدمات‌رسانی به مردم را مختل می‌کند.

رئیس کل دادگستری لرستان راه‌اندازی و تکمیل محور پلدختر به خرم‌آباد را مطالبه مردم این شهرستان دانست و عنوان کرد: متولیان و مدیران شهرستان باید پیگیری کرده و هر جا تعلل صورت گرفت و مدیر مربوطه پیگیر موضوع نبود، دادستان به عنوان پیگیر حقوق عامه باید به آن ورود پیدا کند.

وی گفت: شهر پلدختر صرفاً یک مسیر ورود و خروج (خیابان امام (ره)) دارد که در مناسبت‌های خاص شاهد ترافیک سنگینی در این خیابان هستیم که متولیان باید آن را مطالعه و طرح خود برای کاهش مشکلات این خیابان ارائه دهند.  همچنین مدیران دستگاه‌های اداری و اجرایی باید آسیب‌ها و مشکلات را شناسایی کرده و پیگیری کنند.

شهواری خاطر نشان کرد: تکمیل کادر درمان در تنها بیمارستان پلدختر مطالبه مردم است چرا که این بیمارستان پذیرای مراجعه‌کنندگانی از سه شهرستان همجوار است که در این بخش مدیران و فرماندار باید پیگیری کنند، اینکه در اتاق بنشینیم و نامه بزنیم مشکلات حل نمی‌شود بنابراین حل مشکلات نیاز به سماجت و پیگیری مستمر و مداوم دارد.

وی اظهارداشت: حل مشکلات جاده سلامت پلدختر نیاز به حضور میدانی همه مدیران دارد، بخشی هم که مربوط به حمایت‌های دادگستری است حتماً حمایت‌های خود را انجام می‌دهد. دادستان نیز به عنوان مدعی‌العموم و حقوق عامه به طور جدی ورود پیدا می‌کند و اگر لازم باشد دادگستری لرستان ورود می‌کند.

شهواری گفت: لایروبی رودخانه کشکان و رفع تصرف مالکانی که با وجود دریافت معوق همچنان در حریم رودخانه قرار دارند، باید انجام شود که در این زمینه  دادگستری ورود پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: دفع و رفع آب‌های سطحی و لایروبی کانال‌ها توسط شهرداری باید انجام و مدیریت شهری و شورای شهر باید مشکلات و معضلات شهری را شناسایی و با هم‌فکری آنها را حل کنند با اختلاف، نزاع و درگیری مدیران هیچ چیزی عاید مردم شهرستان نمی‌شود.

رئیس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه درگیری و داشتن اختلاف، توان مدیران را می‌گیرد خاطر نشان کرد: باید بین مدیران تعامل و هم‌فکری وجود داشته باشد، مدیران اگر در دو حزب، باند و جناح سیاسی هستند در مقام مدیریت باید اختلافات سیاسی را کنار بگذارند و به دنبال حل مشکلات مردم باشند، در فصل کار و تلاش پذیرفته نیست که برای حل مشکلات مردم مدیران در میدان با هم مشکل داشته باشند.

وی با اشاره به مشکلات جاده‌ای در پلدختر افزود: نقاط حادثه خیزی در استان لرستان و شهرستان پلدختر وجود دارد که مرتباً جان انسان‌ها را می‌گیرد و جراحت‌ها و مصدومیت‌هایی را به بار می‌آورد که باید شناسایی و متولیان آنها را برطرف کنند و اگر هم برطرف نشد از باب ترک فعل پیگیری شود.

رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به کمبود دوربین و پایش تصویری در سطح شهرستان پلدختر عنوان کرد: در این رابطه جرائم با شدت و ضعف‌هایی در حال رخ دادن است و در حوزه شناسایی افراد و متخلفان، جرائم و مشکلات ترافیکی وجود دارد که به عنوان یک تکلیف پایش تصویری باید انجام شود.

وی افزود: تغییر کاربری اراضی کشاورزی یکی از مشکلات و معضلاتی است که در کشور، استان و شهرستان پلدختر وجود دارد که مدیرجهاد کشاورزی شهرستان باید به این مسئله ورود پیدا کرده و برخورد قاطع صورت بگیرد چون بعد از ساخت و ساز و تخریب ساختمان،‌ آن زمین دیگر مناسب کشاورزی نیست و افکار عمومی هم از ما نمی‌پذیرد ساختمانی را که بنا شده تخریب کنیم.

شهواری با اشاره به اینکه منابع طبیعی و محیط زیست میراث بشری و وظیفه ماست که از آن پاسداری و نگهداری کنیم بیان کرد: استان لرستان متاسفانه با تنش‌های آبی روبرو است که آب منطقه‌ای وظیفه دارد بدون نیاز به دستور دادستان به این مسئله ورود پیدا کرده و در مناطقی که چاه برای برداشت آب‌های زیرزمینی احداث شده برخورد لازم صورت گیرد در این زمینه اگر نیاز به حمایت‌های قانونی توسط دادستان باشد، حتماً همکاری لازم را دارند.

وی ریشه بسیاری از مشکلات، نزاع‌ها و دعاوی مطرح شده در دادگستری را مسئله اسناد عادی و عدم تثبیت مالکیت افراد دانست و تصریح کرد: یکی از اقداماتی که اداره کل اسناد استان در حال پیگیری آن است، اجرای طرح کاداستر و حدنگاری است.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: در بخش مسکن‌، کشاورزی، منابع طبیعی و ادارات دولتی مشکل ایجاد وجود دارد، با وجود همه تاکیدات قانونی برخی ادارات هنوز تثبیت مالکیت نکردند که این اقدام ترک فعل است و دادستان باید به آن ورود پیدا کرده و برخورد کند.

وی با بیان اینکه مردم از ارکان و پایه‌های اصلی قدرت یک کشور هستند اظهار داشت: انتخابات نماد حضور و تقویت کننده قدرت ملی و نماد مردم‌سالاری دینی است.

شهواری با اشاره به اینکه مسئله انتخابات مسئله مهمی است و در این موضوع باید بر اساس چهار مولفه مقام معظم رهبری گام برداریم، افزود: مشارکت حداکثری از جمله راهبردهاست که همه تریبون‌داران، مدیران و مسئولان استان باید همتشان بر این باشد که حضور در انتخابات حضور حداکثری باشد.

وی حضور حداکثری را سبب  تقویت قدرت نظام دانست و عنوان کرد: حضور پرشور مردم در انتخابات دشمنان را ناامید کرده و آنها نمی‌توانند به این آب و خاک چشم طمعی داشته باشند و این حضور سبب تصویب قوانین درستی می‌شود که می‌توان به وسیله آنها مشکلات کشور را برطرف کرد.

شهواری خروجی یک انتخابات پرشور را ریل‌گذاری برای مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی کشور دانست و تصریح کرد: ما در کنار برگزاری انتخابات پرشور به سلامت انتخابات نیاز داریم، مردم باید اعتماد کنند که برگزار کنندگان و متولیان انتخابات آن رایی که در صندوق ریخته می‌شود را بیرون می‌آورند.

رئیس کل دادگستری لرستان عنوان کرد: مسئله سلامت انتخابات برای ما بسیار مهم است و با هیچ جرم و تخلف انتخاباتی کنار نمی‌آئیم، همه مدیران استانی، شهرستانی و بخش‌ها بدانند که دادگستری مصمم است که از آرای مردم صیانت کند و انتخابات پرشور و سالم برگزار شود و هر مقامی در هر رتبه‌ای بخواهد تخلف کند دادگستری با او برخورد می‌کند.

وی بیان کرد: در راستای برگزاری انتخابات سالم برای هیچ کس مصونیتی وجود ندارد هر کسی بخواهد در راستای برگزاری انتخابات غیرسالم قدم بردارد، دادگستری با او برخورد می‌کند.

شهواری با بیان اینکه فعالیت و تبلیغات انتخاباتی در ساعات اداری برای مدیران و کارکنان دولتی ممنوع است، گفت: استفاده از جایگاه، عنوان و موقعیت اداری و سازمانی برای تبلیغات انتخاباتی ممنوع است.

وی تصریح کرد: استفاده از امکانات و اموال دستگاه‌های دولتی برای فعالیت یا تبلیغات انتخاباتی ممنوع است و هیچ مدیری حق ندارد امکانات دولتی را در اختیار کاندیداهای انتخابات قرار دهد در همین راستا برای برای مدیران پرونده تشکیل و حتماً با آنها برخورد می‌شود.

رئیس دادگستری لرستان خاطر نشان کرد: رعایت و حفظ اصل بی‌طرفی در ساعات و محیط اداری و غیر اداری تکلیف است و ائمه جمعه دائم و موقت، اعضای هیات‌های نظارت و اجرایی، فرمانداران، بخشداران، شهرداران و معاونان آنها و متولیان امور اجرایی و نظارتی انتخابات به هیچ عنوان حق دخالت در انتخابات را ندارند و باید اصل بی‌طرفی را رعایت کنند چون از اصل بی‌طرفی خارج شدن یعنی از عدالت خارج شدن و ناخودآگاه انسان مسئولیت را هم از دست می‌دهد.

وی فعالیت و تبلیغات انتخاباتی غیرمستقیم و مستقیم از طریق توزیع اقلام است را ممنوع اعلام کرد و گفت: تا دیروز که مسئله انتخابات نبود هیچ کس سراغ مسجد، حسینیه و هیات‌ها و مردم نمی‌رفت اما همه در آستانه انتخابات یاد هیئات‌ مذهبی و مردم فقیر و ضعیف افتادند.

شهواری بیان کرد: فعالیت و تبلیغ انتخاباتی مستقیم و غیر مستقیم از طریق توزیع اقلام و لوازم، اعطای کمک‌های نقدی و غیر نقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، مساجد و هیات‌ها جرم است، فصل انتخابات موقع انجام این امور نیست هر کسی می‌خواهد بعد از انتخابات خدمتی کند اشکالی ندارد، اینگونه اقدمات یعنی فعالیت انتخاباتی و تخلف است و باید آن را پیگیری کرد.

رئیس کل دادگستری لرستان عنوان کرد: جلسه ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی باید با حضور فعال همه مدیران برگزار و مدیران باید شخصاً حضور پیدا کرده و انتخابات را رصد کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از