حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

ماجرای تعدیل نیرو در نساجی بروجرد چه بود؟

ماجرای تعدیل نیرو در نساجی بروجرد چه بود؟

طی چند وقت اخیر تعدادی از کارگران نساجی بروجرد از کار بیکار شده که دلایلی برای تعدیل نیرو از سوی مسئولان عنوان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه در هر کشوری توجه به امر تولید است که سال‌هاست رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بر این مهم تاکید ویژه‌ای داشته تا جایی که رونق تولید را در شعارهای سال قرار داده است.

در سال‌های گذشته کارخانه‌های زیادی در کشور به هر دلیل تعطیل و نیمه‌تعطیل شدند اما دولت سیزدهم عزمی جدی برای بازگشت این واحدها به چرخه تولید داشته است و کارخانه‌های زیادی در این دولت توانسته‌اند مجدد احیا شوند.

بیش از ۴۰ درصد صنعت استان لرستان در شهرستان بروجرد قرار دارد، این شهر با دارا بودن واحدهای مختلفی از صنعت توانسته جایگاه خوبی در صنعت داشته باشد که یکی از واحدهای برند و بزرگ بروجرد نساجی است که سال‌هاست در قابل چند فاز مشغول به فعالیت است.

نساجی بروجرد در سال ۶۸ به بهره‌برداری رسید که در طول این سال‌ها فازهای مختلفی به کارخانه اضافه شده است، این کارخانه شامل بخش‌های ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و در سال گذشته هم واحد دوزندگی ایجاد شد و بالغ بر ۲ هزار کارگر در صنعت نساجی بروجرد مشغول به کار هستند.

اخراج و تعدیل نیرو یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه واحدهای تولیدی است که چند وقت پیش زمزمه اخراج تعدادی از کارگران نساجی بروجرد شنیده شد، این در حالی بود که برخی از مسئولان سعی بر تکذیب اخراج کارگران داشتند.


برای رفع مشکل نساجی از مسئولان کشوری کمک گرفته شود

امام جمعه در خطبه نماز جمعه بروجرد با تأکید بر بررسی مشکل نساجی بروجرد، اظهارداشت: از مسئولان انتظار می‌رود برای رفع مشکل نساجی اقدام کنند و اگر این مشکل به گوش رئیس‌جمهور برسد قطعاً اقدام خاصی انجام خواهد داد تا مشکل برطرف گردد و لازم است مسئولان استانی برای حل مشکل از مسئولان کشوری کمک بگیرند.

مسلم مرادی فرماندار بروجرد هم هفته گذشته در جلسه شورای قضایی استان افزود: در کارخانه نساجی بروجرد مشکلاتی وجود دارد که لازم است به صورت ویژه حسابرسی انجام شود و متاسفانه ۵۰۰ نفر اخراج شده که سبب نارضایتی شده است.


پیگیری برای رفع مشکل نساجی بروجرد

بهمن جعفری مدیرکل صمت لرستان در این راستا عنوان کرد: در نساجی بروجرد پنبه خام، ویسکوز و پلی‌استر وارد کارخانه شده و به محصول نهایی شامل پارچه تکمیل شده و کالاهای خواب، آشپزخانه و پوشاک تبدیل می‌گردد به‌طوری که روزانه ۵۵ هزار متر طول انواع پارچه خام در بخش بافندگی تولید می‌شود.

وی افزود: ظرفیت اسمی واحد سالانه ۲۵ میلیون متر طول پارچه تاری و پودی است که در این واحد سال ۱۴۰۱ میزان ۱۹ میلیون مترطول پارچه تولید شد که در مقایسه با سال‌های گدشته بی‌سابقه بوده است و فرآیند تولید در کارخانجات شامل ریسندگی، بافندگی، رنگرزی، چاپ و تکمیل ، دوزندگی و فروشگاه‌های عرضه مسقیم (۱۴۵ فروشگاه) در کشور است.

مدیرکل صمت لرستان تصریح کرد: در سال ۹۹ بازسازی در بخش فنی و تولیدی شروع شد که عمده بازسازی و نوسازی و طرح توسعه خط رنگرزی و دوزندگی در دولت سیزدهم انجام شد که شامل ۴۲۱ دستگاه و تجهیز ثبت و سفارش و وارد مجموعه شده که بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ثابت انجام گرفته است که این کار با هدف ایجاد زنجیره تولید و ارزش افزوده بود.


کاهش فروش و قیمت مواد اولیه مشکلاتی ایجاد کرد

جعفری بیان کرد: در ۹ ماهه امسال هم ۱۰ میلیون مترطول تولید داشتند و باتوجه به اینکه در سال جاری بحث کاهش فروش را داشتند مشکلاتی ایجاد شد که در راستای افزایش تامین نقدینگی هم ۳۰۰ میلیارد با همکاری بانک‌ها در نظر گرفته و به مجموعه تزریق شد.

وی یادآور شد: این واحد یکی از برندهای ملی محسوب می‌شود که به دلیل کاهش فروش که در سال جاری داشتند و ناشی از بحث افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش تولید بود، منجر به تعدیل نیروی انسانی شد البته این موضوع در واحدهای صنعتی بزرگ معمولاً اتفاق می‌افتد و امیداوم مدیران شرکت با ارائه برنامه زمان‌بندی تولید، مدیریت فروش و تامین منابع مالی موردنیاز نسبت به افزایش فروش محصولات و متعاقباً ارتقاء ظرفیت تولید اقدامات لازم را به عمل آورند.


بیمه بیکاری ۱۳۲ کارگر نساجی برقرار شد

عبدالعلی گیوه‌کی معاون مدیرکل و رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: امسال حدود ۵۳۰ کارگر از نساجی قطع رابطه کار شده‌اند که از این تعداد ۴۱ نفر به علت استعفا، ۱۰۳ نفر به علت عدم حضور (ترک کار یا غیبت غیرموجه) و ۳۸۶ نفر نیز به علت عدم تمدید قرارداد، رابطه کارشان قطع شده است و خوشبختانه ۳۰ نفر نیز از این تعداد مجدداَ به کار بازگشته‌اند.


وی افزود: در حال حاضر تعداد کارگران شاغل در کارخانجات یک‌هزار و ۴۵۰ نفر و تعداد کارگران شاغل در دفتر مرکزی و ۵۰ فروشگاه کشور ۴۰۰ نفر می‌باشد که در مجموع نشان‌دهنده اشتغال بالغ‌بر یک‌هزار و ۸۵۰ نفر در صنعت نساجی شهرستان است.

گیوه‌کی تصریح کرد: باتوجه به اینکه تعدادی برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کردند، تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری مربوط به نساجی در حال حاضر ۱۳۲ نفر است.

معاون مدیرکل و رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد بیان کرد: در حال حاضر کارگران این کارخانه دو ماه حقوق معوقه آبان و آذر سال جاری را دارند که رایزنی و پیگیری شده تا این معوقات پرداخت شود.

گیوه‌کی گفت: باتوجه به قطع رابطه کار این کارگران و مشکلات این واحد تولیدی، تلاش‌هایی از سوی مسئولین و مدیران در حال اجراست تا مشکلات این واحد برطرف گردد.

به هر حال علیرغم اینکه ۵۰۰ کارگر از این کارخانه اخراج شده ولی برخی تلاش دارند تا به جای کلمه اخراج از واژه‌های دیگری استفاده کنند ولی آنچه مشخص است گلایه‌های کارگرانی است که از کار بیکار شده و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر اقدامات اساسی برای رفع این مشکل صورت گیرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از