حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی

مجوز اجرای طرح سد تنگ معشوره ابلاغ شد

مجوز اجرای طرح سد تنگ معشوره ابلاغ شد

مجوز اجرای طرح «سد و نیروگاه تنگ معشوره» براساس مصوبه کمیسیون ماده ۲۳ قانون الحاق در مرداد ماه ۱۴۰۳ توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به وزارت نیرو ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای لرستان، طرح سد و نیروگاه تنگ معشوره در استان لرستان با هدف تامین آب به میزان ۱۸۵ میلیون متر مکعب (کشاورزی ۱۶۲، شرب شهر کوهدشت ۱۷، صنعت ۶) و مهار سیلاب‌های مخرب کشکان و رهاسازی دبی ایمن پایین دست به منظور کاهش خسارت ناشی از سیلاب در دست اجراست.

همچنین این طرح با احداث دو نیروگاه مجموعاً با ظرفیت ۸۰ مگاوات (سطحی ۳۵ و زیرزمینی ۴۵) می‌تواند انرژی برقابی به میزان ۶.۱۶۲ گیگاوات ساعت تولید کند.

سد تنگ معشوره در استان لرستان بر روی رودخانه كشكان (از سرشاخه‌های رودخانه کرخه) و حدود ۵۵۰ متر پایین‌تر از محل تلاقی دو رودخانه كاكارضا و چم زكریا واقع شده است که شامل یک سد بتنی غلتکی با حجم مخزن ۵۲۵ میلیون متر مکعب، یک نیروگاه سطحی در نزدیکی سد و یک بند تنظیمی در پایین دست بدنه اصلی است که آب خروجی از بند تنظیمی توسط تونلی به طول هشت کیلومتر به یک نیروگاه زیرزمینی در نزدیكی روستای گرمورت منتقل می‌شود و پس از آن از طریق سامانه انتقالی به طول ۳۰ کیلومتر شامل تونل بلند، تونل كوتاه، خط لوله و كانال سرپوشیده و روباز آب مورد نیاز مصارف کشاورزی شهرستان‌های دوره چگنی و كوهدشت را تامین می‌کند.

پس از انجام مطالعات این طرح با پیگیری‌های مستمر انجام شده و اخذ مجوزهای پنجگانه (محیط زیست، پدافند غیرعامل، میراث فرهنگی، تخصیص آب و شورای فنی)، با اخذ ماده ۲۳ و تأمین اعتبار مورد نیاز، عملیات اجرایی طرح سد و نیروگاه تنگ معشوره آغاز شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از