حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/08 شمسی | 2024/08/29 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

مساجد سنگری در مسیر خدمت

مساجد سنگری در مسیر خدمت

مساجد سنگر خدمت در عرصه‌های مختلف محسوب می‌شوند که در حفظ دین، شناسایی و کمک به نیازمندان، تقویت اعتقاد جوانان نقش بسیار مهمی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، ۳۱ مرداد به عنوان روز مساجد نامگذاری شده و فرصتی است تا کارکردهای مختلف این مکان مقدس بیشتر از همیشه بررسی شود، کارکردهایی که در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی، عبادی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی است و مساجد تاکنون نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

از دیرباز تاکنون مساجد فقط محلی برای عبادت نبوده بلکه دستاوردهای بسیار زیادی از دل همین مساجد به ثمر نشسته که هر کدام در پیشبرد اهداف اسلام و انقلاب موثر بوده است و امروز می‌بینیم که خدمات قابل توجهی از همین مساجد به مردم محله ارائه می‌شود، خدماتی که در راستای محرومیت‌زدایی و کمک به نیازمندان ممتاز و نمونه است.

 

در کنار همه این موضوعات، برخی با ارائه طرح و برنامه‌های فرهنگی سعی می‌کنند تا زمینه را برای حضور نسل جوان در مساجد فراهم کنند و خدمت خود را اینگونه نشان می‌دهند تا با زمینه‌سازی کلاس‌ها و برنامه‌های متنوع بتوانند نوجوانان را برای حضور در مساجد جذب نمایند.

 

در این روزگاری که دشمن با استفاده از تبلیغات و ابزارهای مختلف به دنبال انحراف فکر جوانان است، اجرای برنامه‌های متنوع در مساجد می‌تواند توطئه دشمنان را خنثی کند و آن‌ها را در مسیر اسلام و دین حرکت دهد.

مساجد سنگری در مسیر خدمت

نقش مساجد در محرومیت‌زدایی و رفع مشکلات محله

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی‌نیا معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: کارکرد مساجد متنوع است و سازمان تبلیغات اسلامی برای محرومیت‌زدایی، برنامه‌های دارالقرآن و کانون‌های فرهنگی اقداماتی را در دستور کار دارد.

وی افزود: در همین راستا اخیراً جمعی به عنوان شورای راهبردی مساجد تشکیل شده که به صورت فصلی تشکیل می‌شود و چندین دستگاه عضو این شورا هستند، همچنین شورای رسیدگی به امور مساجد نیز به مسائل مختلف می‌پردازد که لرستان در این زمینه پیشران است که در واقع کار این شورا مانع‌زدایی از مسائل و مشکلات است.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به فعالیت مساجد در محلات، تصریح کرد: مساجد از گذشته تاکنون محلی برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بوده است که امام جماعت در این راستا نقش مهمی را بر عهده دارد لذا برهمین اساس امام جماعت به عنوان امام محله معرفی می‌شود و همه به کمک امام محله برای پیشبرد اهداف همکاری می‌کنند.

علی‌نیا بیان کرد: از دیگر کارکردهای مساجد، محرومیت‌زدایی و رفع آسیب‌های اجتماعی است که نیازمندان هر محله را شناسایی و با کمک خیرین، از نیازمندان محلات دستگیری می‌کنند، علاوه بر این نیز در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برنامه‌های فرهنگی نیز انجام می‌دهند تا شاهد کاهش آسیب اجتماعی در محلات باشیم.

 

خدمت‌رسانی دستگاه‌های مختلف با محوریت مساجد

وی از انعقاد چندین تفاهم‌نامه در راستای اجرای برنامه‌های مساجد خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی وقتی کارکردهای مختلف مسجد و نتیجه آن را در بخش‌های مختلف دیدند، تفاهم‌نامه‌هایی را با سازمان تبلیغات اسلامی منعقد کردند، مثلاً نیروی انتظامی برای ایجاد امنیت محلات، دادگستری برای کاهش جرائم، فنی و حرفه‌ای برای ارائه آموزش و مهارت، شهرداری برای اجرای پروژه‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی اقدام نمودند.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان یادآور شد: علاوه بر این نیز اداره ورزش و جوانان برای برگزاری کلاس‌های ورزشی و سپاه هم برنامه‌هایی را برای مساجد در نظر گرفته و هر جایی که اهالی مساجد وارد شوند، کارهای بزرگی انجام می‌شود لذا رویکردها عوض شده و مسجد یک ظرفیت بسیار مهم است.

علی‌نیا با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی برای جذب جوانان در مساجد، گفت: برای جذب جوانان و نوجوانان باید مساجد برنامه‌هایی را ارائه دهند که مورد استقبال نسل جوان واقع شود به طور مثال برخی از مساجد قسمتی از فضای مساجد را برای برنامه‌های ورزشی در نظر گرفتند، بخشی از مساجد را به فضای کودک اختصاص دادند که این موارد بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: برگزاری اردوهای مختلف زیارتی و سیاحتی، برگزاری جشنواره و برنامه‌های دیگر که در مجموع در ۲۵ رشته مختلف برای نوجوانان و جوانان برنامه در نظر گرفته شده است که نوجوانان و جوانان با ورود به رشته‌های مورد علاقه خود می‌توانند استعدادهای خود را شکوفا نمایند.

مساجد سنگری در مسیر خدمت

مساجد محلی برای پمپاژ معنویت و بصیرت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی حسینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: مساجد علاوه بر اینکه محلی برای برگزاری نماز جماعت و عبادت هستند، تجمع و اعزام رزمندگان هم از همین مکان مقدس انجام شده که این نشان‌دهنده جایگاه و اهمیت مساجد است.

وی با بیان اینکه مساجد محلی برای پمپاژ معنویت و بصیرت است، افزود: کارکردهای مساجد بسیار متنوع است و رسالت اصلی این است که امام جماعت و هیئت‌امناء برنامه‌ریزی لازم را برای جذب نسل جوانان داشته باشند.

امام جمعه بروجرد بیان کرد: باید تلاش کرد تا مساجد بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند و می‌توانند محل بصیرت‌افزایی باشند لذا تقویت مساجد در این زمینه بسیار ضروری است.

حسینی عنوان کرد: باید مساجد به عنوان محور باشند تا در راستای خدمت به اهالی محلات و رفع مشکلات بتوان اقدام کرد و که از صدر اسلام تاکنون مساجد دستاوردهای بسیار زیادی را به همراه داشته و می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که این دستاوردها افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس نیز مساجد نقش مهمی داشتند به طوری که اعزام رزمندگان به جبهه‌های جنگ، تهیه و بسته‌بندی ملزومات مورد نیاز رزمندگان، پشتیبانی و سایر برنامه‌ها از درون همین مساجد انجام می‌شد لذا امروز باید برای اوقات فراغت نسل جوان بتوانیم از ظرفیت مسجد استفاده نمائیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از