حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/06/28 شمسی | 2024/09/18 میلادی
مدیرکل میراث فرهنگی لرستان:

موزه جدید مردم‌شناسی در خرم‌آباد افتتاح می‌شود

موزه جدید مردم‌شناسی در خرم‌آباد افتتاح می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: موزه جدید مردم‌شناسی فلک‌الافلاک با عنوان «۱۰۰ هزار سال تاریخ زندگی بشر» به‌زودی در خرم‌آباد افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، عطا حسن‌پور اظهار داشت: موزه جدید مردم‌شناسی ۱۰۰ هزار سال تاریخ زندگی بشر را از پارینه سنگی تا دوران اسلامی در محل قلعه فلک‌الافلاک روایت می‌کند.

وی افزود: با توجه به بررسی پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد، این موزه با استفاده از نتایج آخرین و جدیدترین کاوش‌های باستان‌شناسی لرستان و غرب کشور در یک نمودار زمانی، طبق گاه‌نگاری خطی به عنوان بروزترین موزه کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تصریح کرد: در این موزه آخرین یافته‌های باستان‌شناسی، در ویترین‌های جدید در معرض دید علاقمندان و بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد، همچنین گرافیک محیطی موزه بر اساس استانداردهای جهانی طراحی و اجرا شده و نکته مهم اینکه تمام موزه و محتوای علمی آن به دو زبان انگلیسی و فارسی طراحی شده است.

حسن‌پور بیان کرد: در این موزه یک غار پیش از تاریخ به صورت نمادین ساخته شده که در آن بخشی از زندگی انسان پیش از تاریخ از جمله کشف آتش و ساخت ابزار سنگی به نمایش گذاشته شده است.

وی با اشاره به نمایش اشیای منتقل شده از موزه ملی ایران باستان به این موزه، گفت: این اشیاء پس از ۸۰ سال به موزه لرستان انتقال داده شده و با افتتاح رسمی موزه در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان بیان کرد: نمایش تابوت مفرغی محوطه تاریخی چوب‌تراش پس از ۲۰ سال، جمجمه انسانی تدفین‌های غار کلماکره پس از ۳۲ سال و جمجمه ۹ هزار ساله مرد دلفانی از قسمت دیگر این موزه منحصر به فرد خواهد بود.

حسن‌پور خاطر نشان کرد: این موزه مورد بازدید ارزیاب یونسکو قرار گرفته و به زودی با افتتاح رسمی آن، علاقمندان و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از