حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
در میزگرد سفیرافلاک بررسی شد؛

مکتب امام خمینی(ره) سرآغاز گفتمان مقاومت

مکتب امام خمینی(ره) سرآغاز گفتمان مقاومت

مکتب امام خمینی(ره) سرآغاز گفتمان مقاومت بود که مسیر ایستادگی در برابر ظالمان و زورگویان را نشان داد و امروز بسیاری از آزادی‌خواهان جهان در برابر ظالمان ایستاده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پهلوی در کشور حکومت می‌کرد حکومتی که از گسترش معارف دینی به شدت جلوگیری می‌کرد و وابسته بودن به کشورهای دیگر را اینگونه القا می‌کرد که مردم توانایی لازم را ندارند و باید به دیگر کشورها وابسته باشند.

 

حکومت ستمشاهی پهلوی سال‌ها با ظلم و زور در کشور مردم را تحت رنج‌ها و آزارها قرار می‌داد، مردم در سرنوشت کشور هیچ نقشی نداشتند و همیشه این حکومت شاهنشاهی از پیشرفت و به میدان آمدن جوانان جلوگیری می‌کرد و این تا جایی بود که کابوس ظلم‌های مداوم بر سر مردم سایه افکنده بود و همه ملت از این وضع خسته شده بودند.

 

در خرداد سال ۴۲ اولین جرقه‌ها برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل زده شد، در این سال بود که بزرگ‌مردی به نام امام خمینی(ره) برای خروج ملت از زیر بار ظلم و ستم قیام کرد و به دلیل مردم داری و ارتباطی که با مردم داشت و همچنین با توجه به خصوصیاتی که داشت، ملت ایران خصوصاً جوانان هم امام راحل را برای پیروزی انقلاب همراهی کردند.

 

۱۵ سال طول کشید تا انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی برسد و در این سال‌ها امام راحل رنج‌ها و سختی‌های زیادی را تحمل کرد، جوانان و یاران زیادی از امام خمینی(ره) به شهادت رسیدند اما همه با هم متحد شدند تا حکومت ستمشاهی را نابود کنند.

 

امام(ره) با اندیشه‌هایی نابی که داشت توانست گفتمان مقاومت را آغاز نماید و از پیروزی انقلاب تاکنون این انقلاب به کشورهای زیادی صادر شده و گفتمان انقلاب روز به روز در کشورها در حال گسترش است.

 

بعد از پیروزی انقلاب بود که امام راحل نهادها و سازمان‌هایی را تاسیس کرد که تا امروز در عرصه‌های مختلف و حفاظت از انقلاب و حمایت از محرومان نقش بسیار مهمی دارند و امام راحل بود که روز قدس را در حمایت از مظلومان نامگذاری کرد.

 

در ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ خبری تلخ ملت ایران را داغدار کرد، خبر ارتحال امام خمینی(ره) خبری بود که ملت ایران با شنیدن آن اشک ماتم ریختند و عزادار شدند، ملت ایران عزادار امامی شدند که سال‌ها برای استقلال کشور تلاش کرد، امامی که استکبارستیزی را نه فقط به ملت ایران بلکه به همه دنیا نشان داد و ملت ایران در تشییع پیکر امام راحل اوج ناراحتی خود را نشان دادند.

 

در همین راستا همزمان با سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) میزگردی با حضور مسئولان برگزار شده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

مکتب امام خمینی(ره) سرآغاز گفتمان مقاومت

 

امام راحل یک چهره فراگیر جهانی است

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدین درویش‌پور عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان اظهارداشت: امام راحل یک چهره فراگیر جهانی است که این شخصیت ریشه در عرفان و منش امام خمینی(ره) دارد و قبل از اینکه امام راحل برای پیروزی انقلاب قیام نماید، یک شخصیت عرفانی بود.

 

وی افزود: امام راحل به دنیا یاد داد که حاکمیت باید با معنویت همراه باشد و نشان داد که بین فقه و سیاست تضادی وجود ندارد و این نگاه را امام راحل یاد داد که عرفان بدون فقه ما را به جایی نخواهد رساند.

 

عضو هيأت علمی دانشگاه لرستان تصریح کرد: امام راحل از نگاه عرفانی به عنوان ابزاری برای خیزش انقلاب استفاده کرد و با تکیه بر قرآن و سنت توانست انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند و در این راستا فرمودند که همه زحمت و تلاش‌های انبیاء این بوده که عدالت اجتماعی ایجاد شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین درویش‌پور بیان کرد: نگرش عرفانی امام راحل سبب شد تا انقلاب اسلامی ایران شکل گیرد و به پیروزی برسد و شخصیت امام خمینی(ره) چه در دوران انقلاب و چه قبل و بعد از انقلاب به گونه‌ای بود که یک نگاه توحیدی به سیاست داشت.

 

وی عنوان کرد: امام راحل همیشه نصرت الهی را مدد می‌دانست و زمانی که خرمشهر آزاد شد فرمودند که خرمشهر را خدا آزاد کرد و همیشه با توکل به خدا در مسیر انقلاب حرکت کردند و در این مسیر هم مدد الهی یاریگر بود لذا امروز باید در راستای تبیین شخصیت امام راحل همه تلاشمان را به کار بگیریم و شخصیت امام خمینی(ره) را در ابعاد مختلف برای نسل جوان بازگو نمائیم.

مکتب امام خمینی(ره) سرآغاز گفتمان مقاومت

 

روحیه تحول‌ خواهی و تحول انگیزی مهم‌ترین ویژگی امام راحل بود

محمدرضا جعفری رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان اظهارداشت: سالروز ارتحال امام راحل روزی است که ملت ایران و آزادگان دنیا در غم از دست دادن امام خمینی(ره) عزادار شدند چرا که امام راحل بی‌شک تاثیرگذارترین شخصیتی است که تاریخ چند دهه اخیر به خود دیده است و نقش امام خمینی(ره) در هدایت انقلاب اسلامی ایران و تشکیل حکومت اسلامی و علاقه و دلبستگی ملت ایران به امام راحل همواره از دیدگاه قدرت‌های بزرگ جهان موجب شگفتی بوده است.

 

وی افزود: امام راحل دارای شخصیتی مثبت با نگاهی جامع و تفکری ناب بوده و در عین حال شجاعت، اقتدار، تکیه امام بر نیروی ایمان جزء صفات بارز ایشان بود که روحیه تحول‌ خواهی و تحول انگیزی مهم‌ترین ویژگی امام راحل بود به طوری که نقش امام راحل نقش یک معلم و استاد نبود بلکه یک فرمانده داخل میدان عملیات و رهبر واقعی بود.

 

رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های امام خمینی(ره) تحول در نگاه به آینده و روحیه تحول امام راحل بود که منجر به ایجاد تمدن نوین اسلامی شد و تحول در نگاه مردم به خود و جامعه جزء این تحولات بود لذا در آن زمانی کسی فکر نمی‌کرد ملتی بتواند برخلاف اراده آمریکا کاری کند ولی روحیه استکبارستیزی را در ملت ایران تقویت کرد.

 

جعفری با اشاره به شاخص‌های شریعت اسلامی مکتب امام راحل گفت: آزادی عمومی و مدنی، آزادی ملت و استقلال، مردم سالاری دینی و انتخابات از مهم‌ترین دستاوردهای امام خمینی(ره) است که انتخابات یک نمونه از مظهر عقلانیت و دوراندیشی امام راحل است که تکیه به آراء مردم دارد و این شخصیتی است که در شریعت اسلامی از نظر مکتب امام راحل به وجود آمد.

 

وی یادآورشد: قرن‌های متمادی حکومت‌های فردی و ستمشاهی بر کشور ما حکومت کرده بودند ولی با پیروزی و استمرار انقلاب در حال حاضر مردم سالاری دینی جاری و ساری است و این به برکت پیروزی انقلاب به رهبری امام راحل است.

 

رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان افزود: امام راحل خصوصیات ممتاز زیادی داشت اما توفیقاتی که حاصل شد بالاتر از این بود به طوری که شجاعت، آگاهی، عقل، دوراندیشی و تدبیر ایشان بسیار بی‌نظیر بود که این توفیقات از جای دیگری نشات می‌گرفت که در درجه اول بحث اخلاص امام راحل بود، این بزرگ مرد توکل به خدا داشت و هیچ کاری در نظر او خارج از قدرت الهی نبود، حرکت‌های عظیم برای او میسر بود چون اعتقاد داشت به خدا متکی است و خدا او را کمک می‌کند.

 

جعفری خاطرنشان کرد: آرمان‌هایی که امام راحل بیان می‌کرد مبارزه با استکبار جهانی، اصرار بر استقلال، خودکفایی، ایجاد وحدت، توجه به مظلومان عالم، عزت بخشیدن به اسلام و ملت‌های اسلامی است و امروز همه ما وظیفه داریم این خصوصیات را برای نسل آینده و جوانان بازگو کنیم تا بتوانند در مسیر انقلاب به راه خود ادامه دهند.

مکتب امام خمینی(ره) سرآغاز گفتمان مقاومت

 

بیداری اسلامی یکی از اهداف امام خمینی(ره) بود

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب حاتمی مسئول نمایندگی رهبری در دانشگاه لرستان گفت: امام خمینی(ره) یک شخصیت جامع و همه جانبه داشت که از نظر علمی، عرفانی و سیاسی بسیار ممتاز بود که ایشان در دنیا حرکتی انجام داد که ثابت کرد این انقلاب بدون نام امام راحل شناخته شده نیست.

 

وی بیداری اسلامی را یکی از اهداف امام خمینی(ره) برشمرد و افزود: امام راحل با پیروزی انقلاب و ایستادگی در برابر ظلم و ستم توانست ملت‌های آزادی‌خواه دنیا را بیدار کند و نشان داده شد که ایران معادلات دنیا را امروز تغییر داده و با پیروی از راه امام(ره) می‌توانیم به سعادت برسیم.

 

مسئول نمایندگی رهبری در دانشگاه لرستان تصریح کرد: پیروزی انقلاب مرهون مجاهدت‌های امام راحل است که خستگی ناپذیر با همه توان تلاش کرد و با ایستادگی در برابر دشمنان، حکومتی پایه‌گذاری شد که امروز به بسیاری از کشورهای دنیا صادر شده و این کشورها از انقلاب اسلامی ایران الگو می‌گیرند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمی بیان کرد: امام راحل با پیروزی انقلاب، دست چپاولگران و غارتگران را از این کشور کوتاه کرد و استقلال را به ملت ایران هدیه نمود، استقلالی که در سایه آن جوانان توانمند به میدان آمدند و طی این سال‌ها پیشرفت‌های بسیار زیادی را رقم زدند.

 

وی با اشاره به اقتدار جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز ایران بر قله اقتدار جهان ایستاده که این به برکت پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل و رهبر معظم انقلاب است که جامعه را به سمت پیشرفت و اقتدار هدایت نمودند.

 

مسئول نمایندگی رهبری در دانشگاه لرستان عنوان کرد: در مکتب امام خمینی(ره) بزرگانی پرورش یافتند که توانستند تحول آفرین باشند، بزرگانی همچون شهید سلیمانی که توانست داعش را نابود کند، بزرگانی مانند شهدا که هر کدام گوش به فرمان امام راحل و پس از ایشان رهبر معظم انقلاب برای استمرار انقلاب جان خود را تقدیم کردند و امروز باید اندیشه‌های امام و تفکرات ناب امام راحل را که برگرفته از اسلام ناب محمدی است را تبیین نمائیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمی خاطر نشان کرد: توجه به محرومان و مستضعفان عالم یکی از ویژگی‌های مهم امام راحل بود که امروز نه فقط ملت ایران حامی این مظلومان هستند بلکه جوانان کشورهای زیادی در حمایت از این مظلومان قیام کرده‌اند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از