حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

نرخ بیکاری در کشور ۲ درصد کاهش یافت‌

نرخ بیکاری در کشور ۲ درصد کاهش یافت‌

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر متوسط نرخ بیکاری در کشور دو درصد کاهش یافته‌ است در استان‌هایی مانند لرستان حدود چهار درصد کاهش داشته‌است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، سید صولت مرتضوی صبح امروز در مراسم افتتاح گاوداری شهرستان دلفان اظهارداشت: امسال در دهه فجر در حوزه‌های مختلف طرح‌های متعدد عمرانی، اقتصادی، فضایی و دفاعی به بهره‌برداری رسید، همچنین در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز طرح‌های فراوانی به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از طرح‌های توسعه‌ای کشور در حوزه شیر و گوشت به بهره‌برداری می‌رسد افزود: برخی از سرمایه‌گذاری‌ها صرفاً به منظور بازدهی ریالی طراحی و اجرا نمی‌شوند، ما اکنون در کشور به دو موضوع شدیداً نیازمند هستیم، نخست در حوزه اشتغال مخصوصاً در استان‌هایی که نرخ اشتغال و بیکاریشان از نرخ متوسط کشوری بالاتر است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در بحث نرخ بیکاری گاهی اوقات برخی استان‌ها از جمله استان لرستان را نام می‌بریم که نرخشان از متوسط کشوری بیشتر است اما باید گفت در دو سال گذشته بیشترین اشتغال در همین استان‌ها ایجاد شده است، یعنی اگر متوسط نرخ بیکاری در کلان کشور دو درصد کاهش پیدا کرده است در این استان‌ها بالغ بر سه و نیم و نزدیک چهار درصد نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده است و گاهی اوقات وقتی می‌گوئیم نرخ بیکاری در این استان‌ها بالاتر از نرخ متوسط کشور است بعضاً فکر می‌کنند مسئولان اجرایی استان دست روی دست گذاشتند و توجهی نمی‌شود، خیر به این استان‌ها متاسفانه در گذشته نسبت به زیرساخت‌ها و طرح‌های توسعه‌ای کم‌لطفی و کم‌مهری شده است وگرنه در این دولت در همه استان‌ها و برخی از استان‌های ما تا شش درصد نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده است که بحث ما ایجاد فرصت شغلی، اشتغال پایدار و ماندگار برای جوانان جویای کار این خطه است.

وی بیان کرد: هدف دوم از راه‌اندازی چنین طرح‌هایی بحث امنیت غذایی است که با کمال تاسف به واسطه خشکسالی‌هایی که در چند سال گذشته صورت گرفت و همچنین به واسطه بی‌تدبیری‌هایی که در گذشته در این حوزه انجام شد زمانی که ما وارد دولت شدیم و دولت رئیسی آغاز به کار کرد با کاهش شدید سرمایه‌گذاری در حوزه کشت و صنعت و مخصوصاً دام و طیور مواجه بودیم.

مرتضوی گفت: به لحاظ عدم توجه به بخش دامپروری بخش قابل توجهی از دام مولد کشور و مخصوصاً مجموعه‌های خردی که عشایر و روستائیان آنها را اداره می‌کردند در سال ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ از چرخه تولید خارج شدند و اکنون ما متاسفانه با افزایش قیمت گوشت و در برخی جاها لبنیات مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم بر آن است که همانند سایر ناترازی‌هایی (حوزه نفت و گاز، منابع مالی و نقدینگی، تولید مواد پتروشیمی) که خوشبختانه به تراز دارد می‌رسد برای ما به عنوان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و شرکت‌های وابسته سرمایه‌گذاری در آن حوزه دامپروری از بازدهی ریالی مطلوبی برخوردار نباشد اما به منظور ساماندهی و هم‌تراز کردن و خدمت به نسل حاضر و آینده طرح‌هایی طراحی شده‌اند و به منصه اجرا می‌رسند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: در سفر نخست رئیس جمهور به استان لرستان تصمیمات بسیار مطلوب و مناسبی گرفته شد تا جایی که هر انسان منصفی، منابع دو سال گذشته را که در حوزه طرح‌های عمرانی تخصیص پیدا کرده و پرداخت شده است را مقایسه کند متوجه می‌شود که تقریباً معادل هشت سال گذشته به استان‌ها تزریق شده است.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه راه‌سازی اشاره کرد و افزود: در سطح استان لرستان طرح‌های توسعه و دو محورکردن مسیرهای بین شهرستانی را داریم ملاحظه می‌کنیم.

مرتضوی عنوان کرد: شرکت کشت و دام وابسته به سازمان تامین اجتماعی تقریباً حدود ۱۴ طرح را در دست اقدام دارد و به بهره‌برداری رسانده است، همچنین مجموعاً ۳۳هزار راس دامپروری سنگین و ۱۸ هزار دام مولد را دارند مدیریت می‌کنند.

وی بیان کرد: اکنون تولید سالانه شیر ما در این مجموعه‌ها ۲۰۰ هزار تن است که بخش قابل توجهی از نیاز کشور را دارند تامین می‌کنند و بنای ما بر آن است این میزان را به ۵۰۰ هزار تن در افق ۱۴۰۵ برسانیم.

مرتضوی خاطرنشان کرد: امروز عملیات بهره‌برداری مرحله نخست یک مجموعه دامپروری سنگین در شهرستان دلفان را به صورت مستقیم داشتیم و به صورت ارتباط تصویری در شهرستان ماکو آذربایجان غربی و درگزین استان همدان طرح تکمیلی و توسعه‌ای را به بهره‌برداری رساندیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از