حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

نقش اعتکاف در بصیرت‌افزایی نوجوانان

نقش اعتکاف در بصیرت‌افزایی نوجوانان

استقبال نسل جوان از مراسم معنوی اعتکاف بسیار چشمگیر است از همین رو اعتکاف در تمرین بندگی و بصیرت‌افزایی نوجوانان نقش بسیار مهمی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، در طول سال، روزها و شب‌هایی بسیار بافضیلت هستند که خداوند این لحظات ناب را برای خودسازی و بندگی فراهم کرده و انسان‌ها با استفاده از چنین لحظات نابی می‌توانند بندگی نمایند.

یکی از بهترین ایامی که عبادت و روزه‌داری در آن بسیار سفارش شده، ایام اعتکاف است، از سیزدهم تا پانزدهم ماه رجب، معتکفین با حضور در مساجد اقدام به عبادت و روزه‌داری می‌کنند و از هر لحظه این ماه پر خیر و برکت و ایام اعتکاف بهره‌مند می‌شوند.

معتکفین طی سه روز، فازغ از همه دل‌مشغولی و دغدغه‌های مادی و دنیوی، در گوشه‌ای از مسجد با خالق هستی راز و نیاز می‌کنند و ره‌توشه‌ای را برای آخرت ذخیره می‌کنند.

اینجا جز یاد و نام خدا، هیچ اقدام دیگری معنا ندارد، آنچه دیده می‌شود بندگی و خودسازی و بهره‌جُستن از ایام اعتکاف است که معتکفین با شور و علاقه خاصی که دارند در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

در هر بخش از مسجد، گروه‌های مختلف سنی مشاهده می‌شود اما در این میان حضور نوجوانان و جوانان طی سال‌های اخیر برای شرکت در این مراسم معنوی بسیار چشمگیر است، نوجوانانی که به عنوان اعتکاف‌اولی در کنار سایر معتکفین، اولین سال اعتکاف خود را با حضور در مساجد سپری می‌کنند.

 

نقش اعتکاف در بصیرت‌افزایی نوجوانان

اعتکاف، تحولی در وجود انسان

شادی سپهری یکی از نوجوانان معتکف لرستانی در گفتگو با خبرنگار پیاگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: امسال اولین سال است که در مراسم اعتکاف شرکت می‌کنم و حس بسیار خوبی دارم از اینکه می‌توانم در کنار سایر معتکفین، سه روز را روزه بگیرم و دعاها و اعمال ویژه این ایام را انجام دهم.

وی افزود: مادرم هرساله در این مراسم اعتکاف شرکت می‌کند و من هم خیلی دوست داشتم که بتوانم حضور داشته باشم و امسال به همراه مادرم در این مراسم شرکت کردم که یک حس ناب بندگی را تجربه نمودم و با خودم عهد بسته‌ام که با پایان سه روز اعتکاف، بتوانم به گونه‌ای دیگر در زندگی رفتار نمایم.

این نوجوان لرستانی تصریح کرد: به نظر من اعتکاف تحول و تولدی دیگر است که در وجود انسان رخ می‌دهد، هر لحظه اعتکاف می‌تواند وجود انسان را متحول کند و این سه روز فرصتی برای بازنگری اعمال و رفتارمان در زندگی و بهترین فرصت برای زندگی است که همراه با بندگی خاص باشد.

سپهری گفت: در اینجا انچه دیده می‌شود خوبی و اخلاص است، آنچه دیده می‌شود دل‌هایی است که به سمت خالق هستی پرواز کرده و همه افرادی که معتکف می‌شوند انگار در دنیایی دیگر مشغول هستند و این دقیقاً همان تمرین بندگی است.

وی خاطرنشان کرد: این لطف خداست که شامل حال ما شده تا بتوانیم در مسیر معنوی اعتکاف حضور داشته باشیم و بسیاری از دوستان و هم سن و سالانم در اعتکاف شرکت کردند و سعی می‌کنیم تا همین رویه عبادت و رفتارهای مناسب را در زندگی و تحصیل هم پیاده کنیم.

 

نقش اعتکاف در بصیرت‌افزایی نوجوانان

اوج اُنس با خدا در اعتکاف

آزیتا پیریایی یکی دیگر از نوجوانان لرستانی اظهارداشت: حضور نوجوانان در مراسم اعتکاف نشان دهنده اعتقادات و باورهای نسل جوان است، این حضور پیام مهمی را به دشمنان می‌دهد که بدانند با توطئه‌های آنان نسل جوان فریب نخواهند خورد و در مسیر اهل‌بیت (ع) و اسلام و انقلاب حرکت می‌کنند.

وی افزود: دشمنان تلاش‌های زیادی دارند تا اعتقادات نسل جوان را به سمت و سوی غرب منحرف کنند ولی نسل جوان امروز هیچگاه فریب آن‌ها را نمی‌خورند و مشاهده می‌کنیم که جمعیت زیادی از معتکفین، نوجوانان هستند که با شور و اشتیاق در این مراسم شرکت کرده‌اند.

این نوجوان لرستانی عنوان کرد: امسال برای دانش‌آموزان، مساجد ویژه‌ای را اختصاص داده بودند که من به همراه چند نفر از دوستانم ثبت‌نام کردیم و توفیق حاصل شد تا بتوانیم شرکت کنیم و آنقدر لحظه‌های این اعتکاف ناب است که جز زیبایی، بندگی و اخلاص چیزی دیده نمی‌شود.

پیریایی یادآورشد: در مراسم اعتکاف، دل‌ها به خدا پیوند زده می‌شود و همه افراد معتکف به آغوش خدا پناه می‌برند و از همه وسوسه‌ها و هیاهوهای مختلف دور شده تا تمرین تولدی دوباره برای بندگی را داشته باشند.

وی تصریح کرد: به نظر من بهترین فرصت اُنس با خدا و اهل‌بیت(ع) دوران کودکی و نوجوانی است که این می‌تواند در ذهن و هویت فرد شکل بگیرد و نقش خود را در شخصیت نوجوان ایفا کند از همین رو در سخنان امامان و بزرگان همیشه سفارش شده تا در کودکی و نوجوانانی، اُنس با اهل‌بیت(ع) و خدا گسترش یابد.

نوجوانان لرستانی خاطرنشان کرد: در این فرصت سه روزه اعتکاف، فرصت خوبی برای تفکر است و وقتی پس از سه روز روزه‌داری و عبادت به زندگی عادی و روزمره خود برمی‌گریدم، می‌توانیم با روحیه معنوی بسیار بالایی زندگی خود را ادامه دهیم و قطعاً حضور در این مراسم در زندگی عادی انسان‌ها نقش موثری دارد.

بهترین صحنه‌های جالب در مراسم اعتکاف این است که برخی تلاش دارند تا به دیگران کمک کنند، برخی تلاش می‌کنند تا این سه روز در خدمت معتکفین باشند و تدارکات لازم را مهیا کنند، برخی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی دست به کار می‌شوند و خلاصه همه چیز در اینجا رنگ و بوی معنوی خاصی دارد.

 

نقش اعتکاف در بصیرت‌افزایی نوجوانان

حضور معتکفین در ۱۰۰ مسجد لرستان

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین وحیدی معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: برای ایام اعتکاف برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته که در ابتدا قرار بود این مراسم در ۸۵ مسجد برگزار شود ولی به دلیل استقبال بی‌نظیر حضور در این مراسم، بیش از ۱۰۰ مسجد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بیش از ۷ هزار نفر در مساجد استان لرستان معتکف شدند که در مساجد علاوه بر اجرای مراسم معنوی اعتکاف و برنامه‌های دینی و مذهبی، برنامه‌های فرهنگی هم برگزار می‌شود که اجرای این برنامه‌ها برعهده خود متولیان مساجد است.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان تصریح کرد: در خرم‌آباد یک‌هزار و ۳۰۰ نفر در ۱۱ مسجد، در بروجرد یک‌هزار و ۳۰۰ نفر در ۲۰ مسجد، کوهدشت ۹۰۰ نفر در ۱۵ مسجد، دورود ۸۰۰ نفر در ۱۲ مسجد، الیگودرز ۶۰۰ نفر در هفت مسجد، پلدختر ۲۵۰ نفر در هشت مسجد، دلفان ۵۰۰ نفر در هشت مسجد، ازنا ۴۰۰ نفر در پنج مسجد، سلسله ۳۵۰ نفر در ۶ مسجد، چگنی ۲۰۰ نفر در سه مسجد و رومشکان ۵۰۰ نفر در پنج مسجد معتکف شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدی بیان کرد: امسال استقبال از مراسم اعتکاف در استان لرستان بسیار چشمگیر بود که درصد بالایی از معتکفین را نوجوانان و جوانان تشکیل دادند.

وی عنوان کرد: تعدادی از مساجد برای دانشجویان و تعدادی هم برای دانش اموزان در نظر گرفته شده که این دو قشر به صورت مجزا و در مساجد خواهران و برادران معتکف شده‌اند.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان گفت: ایام اعتکاف بهترین فرصت برای خودسازی و بندگی است که از هر لحظه این ایام می‌توان بهترین بهره را بُرد و تمرینی برای بندگی و تحولی مجدد برای ادامه زندگی است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از