حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
در میزگرد سفیرافلاک بررسی شد؛

نقش دانشجویان در تبیین آرمان‌های انقلاب

نقش دانشجویان در تبیین آرمان‌های انقلاب

دانشجویان لرستانی در میزگردی که به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، مطرح کردند: دانشجویان در تبیین آرمان‌های انقلاب نقش مهمی بر عهده دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، تاریخ انقلاب اسلامی ایران پُر از وقایع مهمی است که این وقایع تا همیشه تاریخ در اذهان باقی می‌ماند، وقایعی که نشان از ایستادگی و مقاومت مردم ایران بود که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

ایستادگی ملت ایران برای پیروزی انقلاب مربوط به سال‌ها قبل از بهمن ۵۷ است که هر قشری از کشور با همه توان برای پیروزی انقلاب و نابودی رژیم ستمشاهی تلاش می‌کرد و یکی از وقایع مهم تاریخی کشور قبل از پیروزی انقلاب، در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ بود که در چنین روزی تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به سفر ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود که دست به تظاهرات زدند.

در این روز سه تن از دانشجویان توسط نیروهای رژیم پهلوی به شهادت رسیدند و از همین روز بود که قیام‌ها یکی پس از دیگری برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران رخ داد و این روز به عنوان روز دانشجو نامگذاری شد.

در همین راستا میزگردی با حضور سه تن از دانشجویان استان لرستان با محوریت روز دانشجو و نقش دانشجویان در تبیین آرمان‌های انقلاب برگزار شده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

 

دانشجویان در خط مقدم تحولات جامعه

سینا ناجی جانشین فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان لرستان اظهارداشت: در طول تاریخ همیشه کسانی که از علم و دانش برخوردار بودند دغدغه تغییر و تحولات را در بخش‌های مختلف داشتند.

وی با بیان اینکه دانشجویان طلایه‌دار کسب علم و دانش در جامعه هستند، افزود: با بررسی تاریخ به خوبی می‌بینیم که همیشه قشر دانشجو و جوان جامعه در خط مقدم تحولات اجتماعی حضور داشته و دانشجویان با حضور پررنگ خود تلاش کردند تا نقش خود را به درستی ایفا کنند.

جانشین فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: دانشجویان در آگاهی‌بخشی و روشنگری می‌توانند نقش مهمی داشته باشند که در گام اول انقلاب، دانشجویان در همه برهه‌ها باتوجه به رسالتی که بر عهده داشتند به خوبی ایفای نقش کردند که نمونه آنها را در دوران دفاع مقدس مشاهده کردیم به طوری که تعداد زیادی از دانشجویان در دفاع از ارزشها به جبهه‌ها اعزام شدند.

ناجی بیان کرد: از همین رو در بیانیه گام دوم انقلاب رسالت دانشجویان سنگین‌تر شده و دانشجویان باید در راستای جهادتبیین اقدامات مهمی را انجام دهند به گونه‌ای که ابتدا باید این بیانیه را عمیق مطالعه و بررسی کنند و در همین راستا درون خود دانشگاه، نشست‌های تخصصی بررسی آن را برگزار نمایند و در ادامه نیز، آن را به عموم افراد جامعه به زبان ساده‌تر انتقال دهند.

وی عنوان کرد: طی این سال‌ها همیشه حرکت در مسیر ولایت فقیه و گوشه دادن به فرامین مقام معظم رهبری سبب شده تا بتوانیم در مسیر موفقیت و سربلندی قدم برداریم و هرجایی به پیشرفت رسیدیم ماحصل حرکت در مسیر ولایت فقیه بوده است.

 

دانشجویان به مطالبه‌گری درست توجه داشته باشند 

جانشین فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مطالبه‌گری درست یکی از رسالت‌های قشر دانشجو است، گفت: مطالبه‌گری دلسوزانه و خیرخواهانه از ویژگی‌های بارز دانشجویان به‌ ویژه دانشجویان بسیجی است و مساله‌محوری به معنای تمرکز بر روی کلان مسائل کشور است که دانشجویان همیشه سعی کرده‌اند بتوانند مطالبات را به درستی و در چارچوب مشخص بیان نمایند.

ناجی گفت: نکته اساسی در مطالبه‌گری ایجاد محیطی سرشار از احترام و خالی از سوتفاهم و تهمت است، لذا شجاعت در تصمیم‌گیری و عذرخواهی از اقدامات اشتباه، از ویژگی‌های مطالبه‌گری انقلابی خواهد بود که دانشجویان انقلابی همیشه باید به این موارد مهم کلیدی توجه داشته باشند تا مطالبات آنها از مسئولان به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه همه‌ مردم یک جامعه باید مسلح به سلاح دانستن باشند، افزود: دانشجویان به عنوان قشر جوان و اثرگذار در جامعه بیشتر از سایر افراد نیازمند به دانستن در موارد مختلف هستند از همین رو جهادتبیین بدون دانستنِ تاریخ و بررسی و آشنایی با جامعه ایران قبل و بعد از انقلاب ممکن نخواهد بود که لازم است جهادتبیین به عنوان مسئله‌ای مهم در دستور کار همه باشد و به دستاوردهای مهم انقلاب نگاه ویژه نمود.

ناجی گفت: نشر و بیان واقعیت‌های انقلاب اسلامی ایران برای مردم در جهادتبیین از مهم‌ترین وظایف دانشجویان کشور است و دانشجویان به روش های مختلف می‌توانند این دستاوردها را برای مردم معرفی نمایند.

 

دانشجویان حلقه وصل مردم و مسئولان 

سیده نرگس موسوی مسئول معاون سیاسی بسیج داشنجویی دانشگاه لرستان گفت: از اولین حضور دانشجو در بستر دانشگاه تاکنون، همواره دانشجو داعیه‌دار اتفاقات و تحولات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه بوده است و طی این سالها همیشه شاهد نقش‌آفرینی دانشجویان در عرصه‌های مختلف تاریخ بوده‌ایم.

وی با اشاره به نقش دانشجویان در گام دوم انقلاب، افزود: در گام دوم انقلاب مسئولیت‌ها و رسالتها در راستای تداوم انقلاب اسلامی ایران بسیار خطیرتر است از همین رو نقش دانشجویان در گام دوم انقلاب در واقع حلقه واصله بین مردم و مسئولان است که وظیفه پویاسازی، آگاهی جامعه و همراه کردن در جهت ساختن جامعه روشن را بر عهده دارند.

مسئول معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان تصریح کرد: نحوه کنشگری دانشجویان بر حسب این مسئله که قشر نخبگانی جامعه محسوب می‌شوند باید به صحیح‌ترین و سالم‌ترین روش ممکن باشد که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به این مهم توجه دارند که مطالبه‌گری باید به صورت صحیح صورت گیرد و بدمطالبه کردن سبب می‌شود تا مسئولان از پاسخگویی فرار کنند.

موسوی بیان کرد: در راستای اهداف جامعه، دانشجویان از موثرین افراد درون یک جامعه در دست یافتن به آرمان جهادتبیین و روشن کردن چراغ آگاهی در دل ملت هستند که امروز وظیفه همه آحاد جامعه خصوصاً دانشجویان است که در راستای جهاد تبیین گام‌هایی موثر بردارند.

وی عنوان کرد: دانشجویان در یک دانشگاه علاوه بر این که اقدام به کسب علم و دانش می‌کنند، می‌توانند در بصیرت‌افزایی، روشنگری، ارتقاء معرفت بپردازند و در گام دوم انقلاب مانند گام اول به رسالت خود به خوبی عمل نمایند.

 

سردادن شعار استکبارستیزی توسط دانشجویان 

حدیث کردی مسئول بسیج خواهران دانشگاه آیت‌الله بروجردی(ره) اظهارداشت: گرامیداشت روز دانشجو به خاطر شهادت سه شهید دانشجوی دانشگاه تهران در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ نام‌گذاری شد و این دانشجویان با تقدیم جان خود ثابت کردند که دانشجویان در خط مقدم مطالبه‌گری قرار دارند.

وی افزود: دانشجویان قشری فعال و پویا در جامعه محسوب می‌شوند که هیچگاه دست از حرکت برنداشته و هر روز که می‌گذرد محکم‌تر در این مسیر قدم برمی‌دارند و معتقد هستند که دانشجو زبان گویای مردم است.

مسئول بسیج خواهران دانشگاه آیت‌الله بروجردی(ره) تصریح کرد: دانشجویان همیشه فریاد استکبارستیزی سر داده و اجازه ندادند دشمن در هدفی که در راستای انحراف افکار قشر جوان دارد، به نتیجه برسد و سالهاست که دشمنان توطئه‌های زیادی را برای دورکردن افکار جوانان از انقلاب و دستاوردهای انقلاب طراحی می‌کند ولی دانشجویان با حضور در صحنه‌های مختلف این توطئه را خنثی کردند.

کردی بیان کرد: در این روزگاری که هر روز دشمن سناریوهای مختلفی را برای پیاده کردن اهداف خود در نظر دارد، قشر جوان هستند که می‌توانند با روشنگری و تبیین، نقش خود را ایفا کنند و در راستای دفاع از ارزشها و انقلاب گام بردارند.

وی عنوان کرد: بیانیه گام دوم مملو از نقشه‌ها و راه‌هایی است که در نهایت به سعادت، موفقیت، سربلندی و عزت می‌رسد که لازم است نسل جوان از کلمه‌کلمه این بیانیه به خوبی استفاده نماید.

مسئول بسیج خواهران دانشگاه آیت‌الله بروجردی(ره) با بیان اینکه دانشجویان همیشه استکبارستیز بوده و هستند، گفت: رهبری به تقابل اسلام و استکبار اشاره فرمودند که می‌طلبد دانشجویان به این مهم توجه نمایند و عمل به فرامین رهبری سبب می‌شود تا در مسیر انحراف قرار نگیریم.

کردی گفت: هدف اصلی ما در گام دوم انقلاب رسیدن به قله‌های موفقیت و سربلندی است و طی این سالها با ایستادگی ثابت کردیم که می‌توانیم و این شعار را در عرصه علمی، فرهنگی، هنری، اجتماعی به خوبی محقق کردیم.

وی عنوان کرد: امروز نسل جوان و دانشجو در عرصه علمی بسیار موفق هستند و می‌توان با استفاده از این ظرفیت در جهت رفع مشکلات اقدام کرد و با تکیه برتوان داخلی بسیاری از مشکلات را برطرف خواهیم نمود.

 

امیدآفرینی در قالب جهادتبیین از رسالت دانشجویان است

مسئول بسیج خواهران دانشگاه آیت‌الله بروجردی(ره) افزود: مطالبه‌گری باید به گونه‌ای باشد که سبب سواستفاده دشمن نشود ، گاهی یک مطالبه‌گری خارج از ضوابط خود و به شیوه‌ای متفاوت مطرح می‌شود که سبب شده تا دشمن از این فرصت برای تنش استفاده نمایند ولی باید توجه داشت که مطالبه‌گری مطلوب است که می‌تواند در نهایت مشکلی از مشکلات جامعه را کم کند و رضایت مردم را به دنبال داشته باشد.

کردی اظهارداشت: دانشجویان در هر برهه‌ای از تاریخ وظایفی خاص را عهده‌دار بودند و امروز امیدآفرینی در قالب جهادتبیین یکی از رسالت‌های اصلی دانشجویان محسوب می‌شود و دانشجویان می‌توانند در تزریق امید به جامعه نقش مهمی داشته باشند.

وی بیان کرد: وقتی رهبری در مورد جهادتبیین تاکید و سفارش زیادی دارند این مشخص می‌شود که همه افراد جامعه باید در راستای این مهم نقش‌آفرینی نمایند لذا هر جایی دستاوردهای انقلاب به خوبی بیان شد و در جهت امیدآفرینی و امید به آینده اقدام صورت گرفت، این همان جهادتبیین است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از