حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

نوروزی خاطره‌انگیز در اقامتگاه‌های بوم‌گردی لرستان

نوروزی خاطره‌انگیز در اقامتگاه‌های بوم‌گردی لرستان

نوروز در اقامتگاه‌های بوم‌گردی لرستان به دلیل بافت تاریخی و سنتی بسیار خاطره‌انگیز است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، فصل بهار و رویش دوباره سبزه‌ها و گیاهان در هر جایی حال و هوای خاصی دارد و در این روزها سفری نوروزی به روستاها و حضور در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، زیبایی‌های فصل بهار را دوچندان می‌کند.

 

اقامتگاه‌های بوم‌گردی در واقع سفر به گذشته‌هایی است که امروزه برای بسیاری از مردم آرزو شده است، زندگی در فضایی روستایی به دور از همه هیاهوهای شهر و سر و صداهایی که انسان را آزار می‌دهد و آرامش هدیه‌ای است که با حضور در اقامتگاه‌های بوم‌گردی هدیه داده می‌شود.

 

خاطرات زیادی در خانه‌های قدیمی در ذهن همه ما وجود دارد، خانه‌هایی که حیاطش باغچه‌هایی است که گُل‌های زیبا آن را زینت بخشیده است، با نگاهی از پنجره اتاق، می‌توان یک دنیا زیبایی و سادگی را مشاهده کرد.

 

طی سال‌های اخیر با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و فراهم کردن فرصتی برای حضور گردشگران در این منازل روستایی، گردشگران داخلی و خارجی زیادی از این اقامتگاه‌ها استقبال کرده و سعی دارند تا یک زندگی روستایی را در دل طبیعت و در فصل بهار تجربه نمایند.

 

صبح که می‌شود، در روستاها بوی نان تازه، صدای آواز پرندگان روی درخت، بوی کاهگل آب زده، صدای آرام و خروشان رودخانه انسان را سرزنده و شاداب می‌کند و اقامتگاه‌های بوم‌گردی در واقع زندگی ساده روستایی را در این منازل زیبا هدیه می‌دهند.

 

استان لرستان به دلیل شرایط جغرافیایی، آب و هوای مناسب و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی که دارد، هرساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران و مسافران نوروزی است که استقبال مسافران نوروزی برای حضور در اقامتگاه‌های بوم گردی بسیار بی‌نظیر است.

نوروزی خاطره‌انگیز در اقامتگاه‌های بوم‌گردی لرستان

 

۱۰ اقامتگاه‌بوم‌گردی در استان وجود دارد 

عباسیان معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» با اشاره به اقامتگاه‌های بوم‌گردی اظهار داشت: گردشگری روستایی طی سال‌های اخیر بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفته به طوری که هر ساله شاهد افزایش حضور گردشگران در اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستیم.

 

وی افزود: اقامتگاه‌ها بوم‌گردی در واقع زندگی رنگارنگ و پرتنوع روستایی را برای گردشگر فراهم می‌کند که گردشگر با حضور در اقامتگاه‌های بوم‌گردی هر استان می‌تواند با آداب و رسوم، فرهنگ، غذاهای محلی و سنتی، پوشش لباس همان منطقه آشنا شود.

 

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: در راستای توسعه گردشگری روستایی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایجاد شده که این اقامتگاه‌ها نقش مهمی در جذب توریست، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار دارند و با توجه به شرایط استان لرستان تلاش شده تا در بسیاری از مناطق و شهرهای استان که قابلیت لازم را دارند این اقامتگاه‌ها راه‌اندازی شود.

 

عباسیان عنوان کرد: گردشگران با حضور در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، نه تنها از فضای روستایی استفاده می‌کنند بلکه از غذاهای سنتی هم استفاده می‌کنند که این خود در معرفی استان و شهرستان نقش مهمی دارد و از این طریق می‌توان آئین‌ها و رسومات را منتقل کرد.

 

وی یادآورشد: در حال حاضر ۱۰ اقامتگاه بوم‌گردی در استان وجود دارد که این تعداد اقامتگاه‌ها با فضای مناسب برای پذیرایی و اسکان گردشگران آماده شده و هرساله میزبان گردشگران است.

نوروزی خاطره‌انگیز در اقامتگاه‌های بوم‌گردی لرستان

 

ظرفیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی ۳۷۷ نفر است 

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان کرد: ظرفیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان ۳۷۷ نفر است که در حال حاضر تعدادی دیگر اقامتگاه در دست اجرا قرار دارند که در صورت صدور مجوز می‌توانند فعالیت داشته باشند.

 

عباسیان افزود: در استان لرستان برخی از خانه‌های روستایی قابلیت تبدیل به اقامتگاه بوم‌گردی را دارند از همین رو این خانه‌ها در شهرستان‌های مختلف استان شناسایی شده که تاکنون ۳۰ خانه قابلیت تبدیل به اقامتگاه بوم‌گردی را داشته است.

 

وی با اشاره به روستاهای هدف گردشگری در استان لرستان گفت: در حال حاضر ۱۲ روستای هدف گردشگری در استان وجود دارد اما ۷۳ روستا وجود دارد که می‌توانند به عنوان روستاهای هدف معرفی شوند و بسیاری از آن‌ها شرایط و زیر ساخت‌های لازم را دارند.

 

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان یادآورشد: روستاهای زیادی در استان لرستان وجود دارد که همان بافت تاریخی را دارند و هیچگونه تغییری در زیست بوم این مناطق ایجاد نشده از همین رو این مناطق بهترین مکان برای تفریح در ایام نوروز است.

 

عباسیان گفت: پوشش گیاهی بی‌نظیر در روستاها، رودخانه‌های پُر آب، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هر کدام گردشگران را به سمت خود جذب می‌کنند که در این روستاها می‌توان سوغات ماندگار و صنایع دستی اصیل و سنتی را مشاهده کرد.

 

وی اظهار داشت: در نوروز سال گذشته بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و توریستی لرستان بازدید نمودند که امسال پیش‌بینی می‌شود رقم بازد از جاذبه‌ها افزایش یابد.

 

عباسیان بیان کرد: از مدت‌ها قبل زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران در استان لرستان فراهم شده و از چند روز قبل آغاز سفرهای نوروزی به استان آغاز شده و طبق آمار اعلام شده تاکنون ۸ هزار و ۶۰۰ مسافر نوروزی در اقامتگاه‌های مختلف استان اقامت داشتند.

 

به هر حال مسافران نوروزی در این ایام نوروز در هنگام سفر به استان لرستان می‌توانند با حضور در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، یک زندگی روستایی را و قدیمی را در دل طبیعت مشاهده نمایند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از